Skogsekonomi

Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

31 inlägg 8940 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Contårta  
#627807
Johan$$on skrev:Ganska säker på att det där är en avgift för att få lönsamhet på deras administrativa avdelning...


Det tror jag också. Dessutom så hamnar nog tiden för hjulningen fram till vindfällena/ev. en kort trailing på drivningskostnaden.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Tralsmo  
#627811
isteskog skrev:Här uppe hos mig har då jag aldrig hört talas om Etableringskostnad! Flyttkostnad och admkostnad finns ju. Men har inte skrivit AU på drygt ett år så det kanske är något nytt?



Kallas ju normalt för flyttkostnad men det ä ju en etablerings kostnad.
Shitsamma vad man kallar det. Skall ju vara en kostnad för flytt och utebliven intänkt för den tid det tar att flytta mellan objekt.


Ja tycker ju att det är rimligt. Det som möjligen inte är rimligt är att alla får betala samma peng.

Härnere är det nog vanligt med flyttkostnad ( etableringskostnad). Vi har alla fall alltid kört på det.
Det som har ändrat sej på senare år är nog att ersättningen har ökat så den ligger på rimligare nivå ur entreprenör synpunkt.


Skogsola skriver ju att han hjular 1 mil för 900 spänn.
Ja har inga synpunkter på det i hans fall. I mitt fall hadde ja nog gjort det ochså om ja kunnat gjort jobbet själv på min egen fastighet.

Däremot att hjula en mil för 900 spänn åt nån annan hadde ja inte gjort.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Tralsmo  
#627813 Måste tillägga att administrationskostnad har ja aldrig hört talas om.
Vet ingen här som har fått betala det.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

isteskog  
#627817 Kärt barn har kanske många namn! 😉

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627818
Contårta skrev:
Johan$$on skrev:Ganska säker på att det där är en avgift för att få lönsamhet på deras administrativa avdelning...


Det tror jag också. Dessutom så hamnar nog tiden för hjulningen fram till vindfällena/ev. en kort trailing på drivningskostnaden.


Det är det jag har på känn också. Skulle båda maskinerna vara på plats för 900 så vore det för billigt så något säger mig att så inte är fallet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

alias  
#627822 Här nere har Sydved en flyttkostnad på 2000 kr för AU. Vet att Södra hade någon startavgift på ca 1500 på AU + 8 kr/m3fub i gallring och 5 kr/m3fub i slutavverkning för några år sedan, tror dock inte att de redovisade någon flyttkostnad på uppdraget.

Jag tror det blir lite gungor och karuseller. Kostnader för administration och maskinflytt har ju alla företag. Det är mer en fråga om det särredovisas som schablonkostnad eller verklig kostnad, eller om det avspeglar sig i virkespriset eller avverkningskostnaden.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

isteskog  
#627824 På Mellanskog får man tjata om man vill ha specade kostnader, annars heter det avverkningskostnader bara ...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Samlarn  
#627835 Det sitter hårt inne hos flera att få specat, har ett område frötall som ska ner och där begärde jag in maxkostnad för flytt och avverkning samt fast pris på timmer, kubb och massa. Hur fan ska man annars kunna jämföra erbjudanden, den som på pappret betalade bäst för virket hade även högst kostnader så slutsumman blev sämre, den som betalade lägst för kubiken ser ut att ge bäst netto. Vart i Värmland håller du till @skogsola?

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627837 Håller till i området mellan Fryken och Klarälven. Ett starkt föreningsområde av tradition fast själv handlar jag mest med sågverken i Dalarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

skotarmasse  
#627851 Flytta en maskingrupp och lite admistration i skördaren och skotaren 900 kr, vad är det att tjafsa om... suck.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Avslutat-02  
#627852 Det kan vara skillnaden mellan att betala för sin mat eller att behöva betala för att virket ens ska lämna skogen och sedan är man ändå skyldig mer pengar..

Admins gift är bara en strunt summa, men den ska redovisas korrekt...

Brukar röra sig här omkring med 5000 kr att flytta maskin, per maskin....

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627949
skotarmasse skrev:Flytta en maskingrupp och lite admistration i skördaren och skotaren 900 kr, vad är det att tjafsa om... suck.

Mest bara för att det handlade om en lite remsa med vindfällen som de ev skulle rycka med när de ändå är där. Då verkar det hela lite överadministrerat. Vad hade de sagt om jag råkat vara med skotaren nånstans där de velat ha hjälp med någon småsak och jag begärt 900 i grundavgift innan jag gjort något?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Norrtälje  
#627958
skotarmasse skrev:Flytta en maskingrupp och lite admistration i skördaren och skotaren 900 kr, vad är det att tjafsa om... suck.


Är det verkligen konstaterat att någon etablering/transport ingår i grundavgiften? Jag har sett en avräkning från Mellanskog avverkat 2019 men där va det inte specat etablering utan det stod bara drivningskostnader och totalsumma om jag inte kommer ihåg fel. Grundavgift fanns också med.
Groten flisades också och betalades 180:- men den är väl ändå baserad på lastbilshugg och grotvälta vid vägkant så bättre om det fått ligga kvar i och aldrig skotats ut för om man räknar totala summan drivningskostnaderna delat med volymen då blev det bara någon tia netto per kubik flis.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628171 Nu har jag fått svaret av den ansvarige inköparen. Grundavgiften läggs på automatiskt på alla kontrakt och är avsedd att täcka planering och ev. snitsling. Men han skulle ta bort den och ursäktade sig med att han missat det när han skrev ut kontraktet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628196 Vill minnas att Södra har en adminsitrativ avgift också, men det var ett tag sedan jag hade dom på AU.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).