Motorsåg och handhållet

2-taktsolja i kedjeoljetanken....

49 inlägg 12547 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626898 Glöm inte tömma tanken, ofta tror de att det blandas i sågen o ska va delat.
Gick så långt här en gån att jag fick ta fram instruktionsbok för han var helt säker på sin sak!
Inte en rektion när jag sa den skär o blir skrot om han inte kör på blandat!
"Det står ju på sågen oljan ska va där!"

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

aerostaffan  
#626972 Kompisen blev ombedd att kika på en såg som inte startade. När han luktade i tanken så kände han igen doften men kunde först inte placera den. Till slut så kom han på vad det var; de hade tankat sågen med LACKNAFTA!! 😀😀

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

Avslutat-02  
#626974 =)) Trädgårdsättika har jag varit med om på en gräsklippare.... :mrgreen: inlagd och klar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627009 Vatten, Oljor, terpentin... Har sett en del...

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

Robertberg  
#627033 En i min närhet tankade ett stort dieselelverk med sjövatten, det gick inte trots att färgen var snarlik :grin:

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

tallen100  
#627043
Robertberg skrev:En i min närhet tankade ett stort dieselelverk med sjövatten, det gick inte trots att färgen var snarlik :grin:

Kanske trodde det var ett vattenkraftverk :d

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

rejser  
#627054 Svärmor körde olja i tanken på min röjsåg hon lånat, den var så varm för stunden så den gick igång.

Det gjorde den aldrig mer....
Det var dessutom en 4-takt...

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627055 Det brukar gå att rätta till. Olja kommer inte värst långt och det skär inte av det om det skulle komma ända fram.
Vatten är värre...

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

rejser  
#627111
Mange skrev:Det brukar gå att rätta till. Olja kommer inte värst långt och det skär inte av det om det skulle komma ända fram.
Vatten är värre...


Inte i detta fallet.... mer do do do kaboom
Blev väldigt förvånad

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

Biglogger  
#627124
bork skrev:hade en äldre herre i min omgivning,den köpte inte en liter kedjeolja...använde spillolja istället,inte ens när han köpte en ny stihl använde han kedjeolja

Om vi tänker på samma herre ville han inte lägga ut pengar i onödan :d men han fick inget med sig ändå...

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

totte  
#627128
rejser skrev:
Mange skrev:Det brukar gå att rätta till. Olja kommer inte värst långt och det skär inte av det om det skulle komma ända fram.
Vatten är värre...


Inte i detta fallet.... mer do do do kaboom
Blev väldigt förvånad


Det är nog värre med en fyrtaktare. För en tvåtaktare kommer oljan att åka ner i vevhuset och det tar tid för att få upp det i cylindern i nån större mängd. I en fyrtaktare går det rakt in i cylindern.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627152 Stihls 4-taktare är Mix motorer o ska ha olja i bränslet i de flesta fall. Det finns de trimmrar som hat Honda motor och oljesump.

Oftast när de får olja i sig så stannar de rätt snabbt eftersom de har svårt o få det igenom filter o förgasare. Även 4 takts mix motor eller vanlig.
Inte ofta oljan kommer långt in och gör den det blir det "Hydro Lock", dvs Tvärstopp.
Tror inte jag sett nån som fått ordentliga skador av oljekörning förutom sotskärning då....

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

Magnus 14  
#627170
bork skrev:hade en äldre herre i min omgivning,den köpte inte en liter kedjeolja...använde spillolja istället,inte ens när han köpte en ny stihl använde han kedjeolja


Känner också till en som kör på det.

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

Ldsaren  
#627306 Jag vet svärfar körde med spillolja förr som kedjeolja , det blev svart o inte så vackert kring sågen, men det funka tydligen , jag vill inte prova , kör med mineral kedjeolja .

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja i kedjeoljetanken....

JensSkoog  
#627789
Mange skrev:Vatten, Oljor, terpentin... Har sett en del...

Det har jag ochså, men rekorden fick jag in här om dan. En lite
överlägsen kille i BMW som hade lånad såg (MS200) av sin granne och
blandat bensin själv på macken. Blev dyrt, hävdade han, eftersom
tvåtaktsolja kostar bra mycket, och skiten stannade efter tjugo sekunder.

Jag kollade bensintanken, och den innehöll en mycket fet mix.
Frågade hur mycket olja han hade slått i, och han berättade
att eftersom det står 1/1 där, så halvblandade han :d
1582748672_blandingsforlhold_en_til_en.jpg

"Finns så många dumma folk i år," säger min svärfar alltid :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).