Skogsekonomi

Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

31 inlägg 8965 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627748 Har några vindfällen sen senaste stormen och några barkborregranar. Kanske 50 m3 ihop. Mellanskog har en maskingrupp en halv kilometer därifrån så tyckte att det kunde vara smidigt att skicka med det. Men det var inte alldeles enkelt för det ska skrivas ett högtidligt kontrakt. Med en "grundavgift" på 900 kr. Är det för att hjula 2 maskiner en liten bit må det väl vara ok. Men om det är en administrativ pålaga utanpå allting då tror jag att det får vara. Nån som vet hur det funkar?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Tralsmo  
#627752 Vi har alltid en etablerings kostnad. En för skotare å en för skördare.
100m eller 5 mil. Alltid samma. Alltid samma tjafs.
Den som vill får gärna betala för 5 mil å den som har hundra meter får det gratis.
Funkar tyvärr inte riktigt så i verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Samlarn  
#627755 Är du medlem sedan tidigare? Tror jag betalade in 900 en gång i tiden som grund/startavgift och sedan dras det 0,5% till ditt insatskonto på avräkningslikviden. Skulle väl tro att det är det, va lika högtidligt som en riddardubbning att skrivas in som medlem.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627757 I så fall så får jag väl avstå för hela meningen med upplägget är att de är i närheten. Det står inte maskinflytt. Det står inte etablering. Det står bara grundavgift. Om etableringen ingår är det väl ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627760 Jo medlem är jag sedan hedenhös och ett ansenligt insatskapital lär jag ha innestående. Även om jag inte handlat så mycket med dem de sista 30 åren. De är så förtvivlat tungrodda att ha att göra med och det här är ett exempel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Samlarn  
#627761 Har bara sålt leveransvirke och lite omständigt kan det va, nu ska jag testa en ny firma får vi se om de är nått att ha.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627766 Deras förre inköpare genade nog lite i byråkratin för att behålla leverantörerna. Han har fått nytt jobb hos en privat virkeshandlare. Efterträdaren verkar vilja göra allt enligt boken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Axl  
#627770 Varför inte fråga den som du fått kontraktet av?

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Tralsmo  
#627771 Ja får väl förtydliga mej lite.

Har ingen aning om mellanskog, härnere ä de ju södra.
Som ja råkar va medlem i.

Angående etablerings kostnad så vet ja ju bara hur det ser ut från våra sida (entrepenör).
Att flytta maskiner kostar en summa pengar. För våra del så trailer vi nästan alltid. Även om det bara ä några kilometer. Sett över det hela så är det det billigaste om man har en firma som är snabba på att komma.

Etablerings kostnaden är ett snitt på alla flyttar å alla påbörjade objekt.
Det tar en liten stund att fixa det administrativa ochså på ett objekt , både för skördare å skotare.
Det mesta ligger ju naturligtvis på flytten.

Det är ju sällan det blir 5 mil å det är ju sällan det det blir 100m å för den delen 2km heller.

För våra del är självkostnaden ungefär drygt 2000kr per etablering
Vilket är ungefär va vi får i betalt jäms över.

För vår del ( som entrepenör) så bryr vi oss inte om va pengarna kommer ifrån.
Vill vissa skogsägare betala 5000kr å vissa 100kr så bekymrar inte det oss.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627773
Axl skrev:Varför inte fråga den som du fått kontraktet av?


Ska ringa honom i morgon. Men först ska det bli en tråd på skogsforum fylld av spekulationer, missförstånd och bestämda åsikter som vanligt. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627778 Med sågverken som jag normalt handlar med så funkar det så att de betalar entreprenörens trailer eller i enstaka fall timtid för hjulning och debiterar markägaren verklig kostnad varken mer eller mindre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Axl  
#627784
Skogsola skrev:
Axl skrev:Varför inte fråga den som du fått kontraktet av?


Ska ringa honom i morgon. Men först ska det bli en tråd på skogsforum fylld av spekulationer, missförstånd och bestämda åsikter som vanligt. :lol:


Ja vad skulle det bli av forumet om alla gick till källan och fick facit direkt?

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Johan$$on  
#627786 Ganska säker på att det där är en avgift för att få lönsamhet på deras administrativa avdelning...

Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627801 Om så är fallet så avstår jag nog alltihop. Vi har en mil att hjula på skogsväg med kedjor på för att fixa det själva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanskog. Grundavgift för avverkningsuppdrag?

isteskog  
#627803 Här uppe hos mig har då jag aldrig hört talas om Etableringskostnad! Flyttkostnad och admkostnad finns ju. Men har inte skrivit AU på drygt ett år så det kanske är något nytt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).