Motorsåg och handhållet

Bedragare på tradera/blocket.

30 inlägg 7798 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bedragare på tradera/blocket.

anersimyra  
#627740 Detta publicerades nyss i en ” skogsgrupp ” på FB.... OBS!!! There is a guy in värnamo who sells lots of different types of machines on Blocket and Tradera. He has multiple accounts (räka90, Blekin70 and one other) on Tradera and bids up his own auctions regularly. He currently has a Husqvarna 395xp for sale as ’Brand New’ on Tradera and Blocket. I drove up today and saw it for myself, the machine starts and runs according to him but I did not get that far as i discovered the piston was scored. He acted surprised but it was obvious he was aware by how nervous he was as i was investigating the machine. He has not removed or changed either ad. This guy is a scammer BEWARE and please spread the word!!!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bedragare på tradera/blocket.

Palakangas  
#627742 Minst fyra från Värnamo som alltid har auktioner på Tradera. Två har likadana upplägg, kör bara på egenblandad bensin mm.

Avatar Fallback

Re: Bedragare på tradera/blocket.

Norrtälje  
#627745 Skicket är som på bilden osv, ja dessa är noterade. Säljare som av någon anledning jag inte listat ut kommer över mängder med nyare märkessågar.

Avatar Fallback

Re: Bedragare på tradera/blocket.

Bosse1  
#627746
anersimyra skrev:Detta publicerades nyss i en ” skogsgrupp ” på FB.... OBS!!! There is a guy in värnamo who sells lots of different types of machines on Blocket and Tradera. He has multiple accounts (räka90, Blekin70 and one other) on Tradera and bids up his own auctions regularly. He currently has a Husqvarna 395xp for sale as ’Brand New’ on Tradera and Blocket. I drove up today and saw it for myself, the machine starts and runs according to him but I did not get that far as i discovered the piston was scored. He acted surprised but it was obvious he was aware by how nervous he was as i was investigating the machine. He has not removed or changed either ad. This guy is a scammer BEWARE and please spread the word!!!


Säljaren verkar fått höga betyg "fem stjärnor" :surp:

Användarvisningsbild

Re: Bedragare på tradera/blocket.

anersimyra  
#627765
Bosse1 skrev:
anersimyra skrev:Detta publicerades nyss i en ” skogsgrupp ” på FB.... OBS!!! There is a guy in värnamo who sells lots of different types of machines on Blocket and Tradera. He has multiple accounts (räka90, Blekin70 and one other) on Tradera and bids up his own auctions regularly. He currently has a Husqvarna 395xp for sale as ’Brand New’ on Tradera and Blocket. I drove up today and saw it for myself, the machine starts and runs according to him but I did not get that far as i discovered the piston was scored. He acted surprised but it was obvious he was aware by how nervous he was as i was investigating the machine. He has not removed or changed either ad. This guy is a scammer BEWARE and please spread the word!!!


Säljaren verkar fått höga betyg "fem stjärnor" :surp:

Visst, att bjuda på egna auktioner förändrar förstås inte varans skick.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Bedragare på tradera/blocket.

Bosse1  
#627772
anersimyra skrev:
Bosse1 skrev:
anersimyra skrev:Detta publicerades nyss i en ” skogsgrupp ” på FB.... OBS!!! There is a guy in värnamo who sells lots of different types of machines on Blocket and Tradera. He has multiple accounts (räka90, Blekin70 and one other) on Tradera and bids up his own auctions regularly. He currently has a Husqvarna 395xp for sale as ’Brand New’ on Tradera and Blocket. I drove up today and saw it for myself, the machine starts and runs according to him but I did not get that far as i discovered the piston was scored. He acted surprised but it was obvious he was aware by how nervous he was as i was investigating the machine. He has not removed or changed either ad. This guy is a scammer BEWARE and please spread the word!!!


Säljaren verkar fått höga betyg "fem stjärnor" :surp:

Visst, att bjuda på egna auktioner förändrar förstås inte varans skick.. :-bd


Säkert konkurrenter som svärtar varann :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bedragare på tradera/blocket.

johan eriksson  
#627783 Har köpt några veteraner från ett par av de aliasen. Inte varit några problem, men är något år sedan nu.

Användarvisningsbild

Re: Bedragare på tradera/blocket.

anersimyra  
#627787 Personen som skrev inlägget på FB arbetar som arborist och verkar helt säker på att personen har flera konton och bjuder på egna auktioner vilket ju inte är helt ovanligt.. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bedragare på tradera/blocket.

johan eriksson  
#627792 Det är nog två personer i Värnamo som säljer sågar på tradera, och jag skulle tro att båda har dubbla konton och arbetar ganska tätt ihop. Har varit och hämtat ett par gånger på olika adresser och träffat olika personer. Som sagt så är det bara äldre såg jag köpt och haft lågt ställda förväntningar, och då har beskrivningarna stämt bra. Om man däremot annonserar ut en såg som ny så förväntar sig nog köparen inget annat. Läste varningen på Facebook nyss med.

Avatar Fallback

Re: Bedragare på tradera/blocket.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627799 Du har inte funderat på var sågarna kommer ifrån?

Användarvisningsbild

Re: Bedragare på tradera/blocket.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627871 Det är inga pengar i gamla såg, tror inte de lägger ner jobb o tar risker för hundralappar.
Köper jag på tradera eller blocket så värderar jag det därefter. Sällan jag blir besviken för jag köper det som del(ar) och pris därefter.

Att ha dubbla konton på tradera är ju rätt tramsigt och onödigt tycker jag. Finns de som har det här med säkert...
Blocket har ett annat upplägg, mindre personligt och man kan skriva vad man vill så det är nog många som har olika "Alias" dör.

Avatar Fallback

Re: Bedragare på tradera/blocket.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628031 Motorsågar hör till sådant som brukar försvinna vid inbrott och någonstans lär de ta vägen.

Användarvisningsbild

Re: Bedragare på tradera/blocket.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628106 Sällsynt man ser de på blocket o tradera, det är för stor risk.
Ofta blif de exporterade om det är brukssåg. De gamla är inte lönt.

Användarvisningsbild

Re: Bedragare på tradera/blocket.

johan eriksson  
#628167 Dom båda på tradera är nog tveksamt om det är stöldgods, dom har hållt på i minst tio år. Att sälja stöldgods öppet så under så lång tid så hade man nog åkt fast.
Man brukar kunna hitta parti med gamla grejer hos handlare för inte så stora pengar, fast då måste man kanske ta några pallar på en gång.

Avatar Fallback

Re: Bedragare på tradera/blocket.

Tralsmo  
#628169 Angående stöldgods av sågar så tror ja 99% går till öst.

Har en som ja känner som sannolikt har gjort affär med en av dom som talas om här, i Värnamo.

Han hadde en 550 tidig som påstods vara skuren, servicelämnaren påstod det å ville inte ta i den sågen ( har mina egna idéer om det).

Han ringde på en annons på blocket ( har ja för mej).
Fick ett erbjudande om byte. Han blev erbjuden en 560 istället, mellanpris vet ja inte va det va ( men han ä snål).
Hur som helst , säljaren hadde hur mycket prylar som helst ( motorsåg).
Mycket trevlig säljare, inte svensk men pratade bra svenska.
Sågen har funkat bra för honom i flera månader, barkborre å vindfällen.

Tror att det finns en del som nog är seriösa å tycker det ä roligt å handla så där lite vid sidan.

Min uppfattning är att man nog ska passa sej noga om man inte vet vem man har å göra med.

En ny såg ä ganska billig för 5-6 tusen + moms om den funkar bra till det man behöver.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).