Skogsmiljö och Trädlära

NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

32 inlägg 7214 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

80-90  
#627557 Jag har hittat fram 25 fällor från 70 talet . De ska upp nu i april . Tror ni feromonerna som skogma säljer e ok ?? Eller finns det nått bättre ?

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627568 De är bra. Har de feromon x-lure så ta den. Sätt barr fällor på riktigt bra ställen. Ger mer skada än nytta om de sätts fel. Bra ställe är 20-30 meter från en skogskant i söderläge. Skogen bör vara minst 20-25 cm grov men ju grövre desto bättre. 30-40 m mellan fällorna eller om det bara är en mindre kant så sätt två fällor med 5-10 m avstånd.

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627569
Sture Andersson skrev:Har varit inne på att köpa fällor från Skogma och sätta ut ,men prata i dag med en på Södra och han rekomendera inte det .Han mena att du drar dit barkborrar från granfastigheterna och du kommer få mycket mer angrepp.Vad tror ni ?

Att din södra kontakt snackar skit och vet inte vad han snackar om. Men man måste veta vad man gör om man ska lyckas. Läs mitt tidigare inlägg

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Camaro1969  
#627570
Bug Warrior skrev:
hlb skrev:Priset på fällorna begränsar användningen, Att , som Skogma, ta 500:- för några plastbitar, som i volymer från en underleverantör kanske kostar en tia, kallar jag för ocker, som försvårar en god sak. Dessutom, säkert medvetet, gjorda av en plastkvalitet, som förstörs av solen redan efter något år. Jag har testat ett tiotal.
Skulle inte Södra kunna ta fram fällor i förnyelsebart material (något vaxat papper eller fibermaterial ) och sälja åt medlemmar och andra till självkostnadspris i platta paket som kommer på posten.


- - - -

FEL-1.: ... "kanske kostar en tia" ... = DREAM ON!



FEL-2.: ... "medvetet gjorda av plastkvalitet som förstörs av solen efter något år" + "jag har testat ett tiotal"
= SKS v/G. Isacsson har användt NoveFällan sen 2005 = 15 ÅR! - STILL GOING STRONG! Dom är gjorda
utav PP-plast = UV-beståndig material. (I Norge är fortfarande PP-plast fällor från 1979 i använding!)
PS:
+ MARKNADSÔRING, i ALLA branscher koster pengar!!
+ ... "något vaxat papper" = Provat og bedömd som fullstendigt fiasko! (dom blir blöta och går sönder)

Nåt annat, :-b ...?


Okej, vad kostar tillverkningen av dem då när de alltså inte kostar en tia?

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Bug Warrior  
#627704
80-90 skrev:Jag har hittat fram 25 fällor från 70 talet . De ska upp nu i april . Tror ni feromonerna som
Skogma säljer e ok ?? Eller finns det nått bättre ?


Fällorna från 1979, och den modfierade (med en tratt) från 1980 - fångar vesentlig mindre GBB enn den mer moderna NoveFällan! Skogma säljer nu åter igen feromonet "Phero-X-Lure IT" (PXL / Ips typographus) Detta
har en fångsteffektivitet på hela 16+ veckor. (hela sesongen) SKS användar båda, kolla fångsterna och antal
veckor från 2016,17, 18 & 19:
https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... onell2019/

BW

Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

80-90  
#627804
Bug Warrior skrev:
80-90 skrev:Jag har hittat fram 25 fällor från 70 talet . De ska upp nu i april . Tror ni feromonerna som
Skogma säljer e ok ?? Eller finns det nått bättre ?


Fällorna från 1979, och den modfierade (med en tratt) från 1980 - fångar vesentlig mindre GBB enn den mer moderna NoveFällan! Skogma säljer nu åter igen feromonet "Phero-X-Lure IT" (PXL / Ips typographus) Detta
har en fångsteffektivitet på hela 16+ veckor. (hela sesongen) SKS användar båda, kolla fångsterna och antal
veckor från 2016,17, 18 & 19:
https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... onell2019/

BW

Tror nog de fångar lite iallafall!! Det gjorde de då förr !

Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

isteskog  
#627810
Tåndemåla skrev:De är bra. Har de feromon x-lure så ta den. Sätt barr fällor på riktigt bra ställen. Ger mer skada än nytta om de sätts fel. Bra ställe är 20-30 meter från en skogskant i söderläge. Skogen bör vara minst 20-25 cm grov men ju grövre desto bättre. 30-40 m mellan fällorna eller om det bara är en mindre kant så sätt två fällor med 5-10 m avstånd.

Var på barkborreinfo ikväll. 50 m från skogskant var rådet från Skogsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Bug Warrior  
#627829
80-90 skrev:
Bug Warrior skrev:
80-90 skrev:Jag har hittat fram 25 fällor från 70 talet . De ska upp nu i april . Tror ni feromonerna som
Skogma säljer e ok ?? Eller finns det nått bättre ?


Fällorna från 1979, och den modfierade (med en tratt) från 1980 - fångar vesentlig mindre GBB enn den mer moderna NoveFällan! Skogma säljer nu åter igen feromonet "Phero-X-Lure IT" (PXL / Ips typographus) Detta
har en fångsteffektivitet på hela 16+ veckor. (hela sesongen) SKS användar båda, kolla fångsterna och antal
veckor från 2016,17, 18 & 19:
https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... onell2019/

BW

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Bug Warrior  
#627830
80-90 skrev:
Bug Warrior skrev:
80-90 skrev:Jag har hittat fram 25 fällor från 70 talet . De ska upp nu i april . Tror ni feromonerna som
Skogma säljer e ok ?? Eller finns det nått bättre ?


Fällorna från 1979, och den modfierade (med en tratt) från 1980 - fångar vesentlig mindre GBB enn den mer moderna NoveFällan! Skogma säljer nu åter igen feromonet "Phero-X-Lure IT" (PXL / Ips typographus) Detta
har en fångsteffektivitet på hela 16+ veckor. (hela sesongen) SKS användar båda, kolla fångsterna och antal
veckor från 2016,17, 18 & 19:
https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... onell2019/

BW

Tror nog de fångar lite iallafall!! Det gjorde de då förr !


Det gör de nog. Ca. 4-6 gånger mindre enn dagens fällor. 25 stk. duger på et begränsad område... :smile:

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Bug Warrior  
#627882
isteskog skrev:
Tåndemåla skrev:De är bra. Har de feromon x-lure så ta den. Sätt barr fällor på riktigt bra ställen. Ger mer skada än nytta om de sätts fel. Bra ställe är 20-30 meter från en skogskant i söderläge. Skogen bör vara minst 20-25 cm grov men ju grövre desto bättre. 30-40 m mellan fällorna eller om det bara är en mindre kant så sätt två fällor med 5-10 m avstånd.


Var på barkborreinfo ikväll. 50 m från skogskant var rådet från Skogsstyrelsen.


SKS's egen insektekspert, ekolog G. Isacsson sejer: 20-25 m. ut på hygget!
(Höger o vänster-handen, i stora organisationer, vet ofta inte va som er rett...)

Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

80-90  
#627884 4-6 ggr mindre ?? Är det nått fel på utformningen då ?? Trodde doften va det viktiga ?!?

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Torbjörn Johnsen  
#627901 Jag har läst lite studier om de olika fällorna och tror att största skillnaden är att de nya fällorna fångar upp de borrar som lockats med feromonerna men inte hinner krypa in genom "fångsthålen" utan halkar ner på utsidan. I de gamla fällorna utan tratt hamnar de (levande) på marken och kan fortsätta sin karriär. I den nya fångas de upp och hamnar i fångstkoppen.

   TS
Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

80-90  
#627906
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har läst lite studier om de olika fällorna och tror att största skillnaden är att de nya fällorna fångar upp de borrar som lockats med feromonerna men inte hinner krypa in genom "fångsthålen" utan halkar ner på utsidan. I de gamla fällorna utan tratt hamnar de (levande) på marken och kan fortsätta sin karriär. I den nya fångas de upp och hamnar i fångstkoppen.

Men det är tratt på alla fällorna som jag har

Användarvisningsbild

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

Bug Warrior  
#627914
80-90 skrev:4-6 ggr mindre ?? Är det nått fel på utformningen då ?? Trodde doften va det viktiga ?!?


Hei 80-90:
De första fällorna (1979-80) var prototyper och experimentella och hadde en del svagheter...
(Lite lång historia här inne, nu) - Tratter, 10 st. numera, och en stor uppsamlarburk funkar effektivt!
Novefällan är helt ut komplett m. alla delar inkl. Självbärande också = Goda förbättringar!

Men, självklart: Feromonets kvalite og effekttid er helt avgjörande! T.ex.: 1-ett st. PXL-feromon
per sesong i stället för 'andra merken' som krävjer 2-två st. (2x priset!) = Viktigt!!

Avatar Fallback

Re: NOVE barkborrefälla nyhet från SKOGMA

80-90  
#627920 Tackar å bockar för infon . Man lär sej nått nytt hela tiden 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).