Avverkning (slutavverkning)

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

129 inlägg 28097 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#605747 Svårt vete tusan, värt det är en annan sak...

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

p till p  
#619941 Hörde jag rätt på radion 30% av eu ska vara orört.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

rokon  
#621297
p till p skrev:Hörde jag rätt på radion 30% av eu ska vara orört.

Undrar om Norra Italien fortfarande är orört efter skogsavverkningen för, var det 2000 år sedan? Och stora delar av Grekland
Bilade i Norra Italien med syrran ned till Venedig 1968 samt åkte med liten buss i samma område hösten 1973 det var ju kalt och jordfattigt och torra älvfåror.

Men förstås , de vill väl inte ha plantageskogsbruk så de är väl inriktade på självföryngring, fast flera tusen år för att få upp bestånd?
Här i norden sköter vi skogen plantera och står i, eller för all delen även självföryngring där det funkar.

Hur skall Italienare och Greker lyckas få ens 10 procent av sin mark skogbeklädd inom hela regioner? Konstbevattna?

Nä vi kan knappast i jämförelse drabbas för vårt skogsbruk, om det skulle behövas kan vi väl ordna med en lagstiftning med skadestånd för de som driver en subversiv propaganda riktat mot främmande makt och utländska marknader med falska budskap.

Bind inte ris åt egen rygg.
Senast redigerad av rokon sön 26 jan 2020, 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621307 Har bestämt mig för att bojkotta allt som det står FCS på. Köper inte Arlas mjölk så länge det står FCS på förpackningen.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#621376
Skogsola skrev:Har bestämt mig för att bojkotta allt som det står FCS på. Köper inte Arlas mjölk så länge det står FCS på förpackningen.



Jag gör samma men då med FSC märkta förpackningar och varumärken...

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Fredrik Reuter  
#622110 Hej,
FSC Sverige har nu beslutat om att anta den nya standarden och den kommer börja gälla från och med 1 juli 2020. Dokumentet som finns på startsidan i denna tråd kommer dock kallas "Utkast" till 7 april 2020 då den nya standarden publiceras. Inga ändringar görs utan utkastet antas i sin helhet.

Viktiga förändringar

Här några exempel på viktiga förändringar:

- Standarden har blivit tydligare och blir därmed lättare att förstå, tillämpa och att kontrollera.
- Kravet på avsättningar för naturvårdsändamål (fem procent) har kompletterats med krav på att ytterligare fem procent ska avsättas eller skötas med anpassade metoder för att bevara och utveckla naturvärden eller sociala värden.
- Riktlinjerna för samverkan med dem som nyttjar skogen för andra syften än skogsbruk har utvecklats och blivit tydligare.
- En särskild samplaneringsprocess har tagits fram som ger renskötare ökad möjlighet att påverka de planerade skogsbruksåtgärderna.
- Reglerna för att trygga arbetsmiljö och villkor för dem som arbetar i skogen har blivit tydligare och gäller inte bara för fast anställda utan också för säsongsarbetare och inhyrd arbetskraft.
- Tydligare krav på hänsyn till hotade arter och lövträd i alla delar av skogsbrukscykeln har införts.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622115 Här är en motion som jag skrivit till den lokala LRF avdelningen.:

Motion om skogscertifiering

För närvarande tillämpas två parallella system för miljöcertifiering av skogsbruk. Dels FSC som är anpassat för stora skogsbolag och förhållanden i andra länder. Dels PEFC som är något lätthanterligare och anpassat för privatskogsbruket och nordiska förhållanden.
Skogsägarföreningarna erbjuder certifiering enligt båda systemen. FSC kommer att ytterligare öka sina krav och kräva skogsbruksmetoder som inte är beprövade i forskning eller erfarenhet.
Motionärerna föreslår därför att LRF verkar för att:

Skogsägarföreningarna avstår ifrån att rekommendera FSC certifiering till sina
medlemmar.

Lantbrukskooperativa företag avstår från att använda FSC loggan i sin marknadsföring.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622116 Nu är det ju så att det finns en slimf ( småskaligt och lågintensivt skogsbruk och de berör alla fastigheter under 1000ha) standard inom fsc och den berör bara så privata skogsägare. Den tar bort mycket av de dumheter som finns en den standarden som nu klubbats. Främst dokumentation och samråd. Men även ståndortsanpassning och löv reglerna. Skillnaden mellan Pefc och fsc är efter att pefc standarden ändrades försumbar. Nästan bara lövet och främmande trädslag som skiljer nu. Innan var det även de sosiala delarna. Och i viss mån kemikalier..

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Sörlänningen  
#622134 Vet vi att Slimf kommer gälla på det viset även denna omgång?

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622139 Slimf är inte förhandlat än men det blir nog inga stora saker, min bedömning. Troligt är att löv och sociala värden kan var samma områden tillstyra delar. Och troligt är att det blir en skrivning som idag att på fastigheter där det är lämpligt. En skog som ligger 7 km ut från närmaste allmänna väg är inte lika aktuell som en skog runt ett samhälle.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

p till p  
#626721 Det vore intressant att veta om den som har 5% avverkningsmogen skog kan avverka den och anmäla ett område som är mycket yngre i framtiden ska blädas .
Den största risken är väll att det blir tallboniteter som blädas med gran .
Det vore intressant att veta hur det gått med barkborrarna i blädningsskogen i tyskland.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Chainsaw Charlie  
#627534 Fick lite mer information idag. Det kommer att ta minst två år innan någon ny Slimf är framtagen. Fram tills dess gäller den nya standarden i sin helhet även för mindre skogsägare.

Formuleringarna är väldigt luddiga och ingen har riktig klarhet hur de ska tolkas. Vi får helt enkelt tolka efter bästa förmåga och sen är det upp till revisorerna att säga om det är rätt eller fel.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Mellberg  
#627536 Lämna FSC som vanlig privatskogsägare, då blir du fri att själv sköta din skog. För mig helt obegripligt att betala för en tvångströja.

Tycker det räcker med skogsvårdslag och diverse EU-direktiv. :d

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627574
Mellberg skrev:Lämna FSC som vanlig privatskogsägare, då blir du fri att själv sköta din skog. För mig helt obegripligt att betala för en tvångströja.

Tycker det räcker med skogsvårdslag och diverse EU-direktiv. :d

Här nere är det ingen som betalar för sin certifiering. Bara de med mer än 1000 ha. Nästa vecka ska jag ut på externrevisoner och då ska de även göras en skugg revision med ny standarden. Så efter det ska jag ta ställning till om det är något att ropa vargen för.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Hanatorp  
#627672 Jag tror inte det är så farligt. Det finns ju ingen definition på vad kontinuitets skogsbruk är, mer än att man inte får kalhugga och Lars L har ju sagt att bara gran kan vidmakthålla en fullskiktad skog. Så har du ett lite ojämnt bestånd så använd det och fyll på med granplantor om det ser tunt ut. sedan kan du kanske gallra lite och hela tiden försöka ha beståndet något lite skiktat. Kanske även låta lite björk etablera sig så kan du dra till med att du experimenterar med trädslag som kan fungera i blandning. Det som är ett krav är bara ludd. ´´Anpassat brukande kan innebära förstärkt hänsyn, någon specifik naturvårdsåtgärd eller kontinuitetsskog.´´ Jag föreslår att du börjar experimentera med kontinuitetsskog. Detta eftersom bara gran kan upprätthålla kontinuitetsskogar fullskiktade skogar. Speciellt som Lars L sagt att det inte funkar mer än med gran. Då kan du alltid säga att jag gjorde det bästa för att skapa en fullskitad skog, men det slutade med en vanlig granskog....

Själv tänker jag säga att jag skall ha kontinuitetsskog i mitt hägn med ek och andra ädellövträd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).