Längre ner i den här texten hittar du en video där du kan se hur de olika stegen och monteringsstationerna ser ut. För den som inte sett inkråmet i en modern skogsskördare kan avslöjas att det är mycket avancerade byggen med väldigt mycket hydraulik. Det finns få maskintyper som ska klara lika stora påfrestningar som en terränggående skogsmaskin får stå ut med under sin livstid. Nordiska skogsmaskintillverkare är världsledande i att optimera användning av mycket sofistikerad teknik men att ändå få grejerna att hålla för hård belastning, långa arbetsdagar och tiotusentals driftstimmar. Eco Log är en av dessa tillverkare.
Maskintillverkningen i Söderhamn
Skogsmaskintillverkaren Eco Log har byggt skogsmaskiner sedan 2004 i Söderhamn. Historiken av skogsmaskintillverkning i Söderhamn är dock betydligt längre än så. Här har sammanlagt fyra olika företag mer eller mindre kontinuerligt byggt skogsmaskiner sedan mitten av 60-talet då Kockums flyttade tillverkning av stamlunnaren KL 820 från Landskrona till Söderhamn. (Läs mer om Kockums skogsmaskinhistorias i egen tråd som kommer inom kort)
Pendelarmsmaskiner från Småland
När Kockums skogsmaskinverksamhet blev uppköpta av Rauma-Repola i mitten av 80-talet kom sedan Skogsjan in med tillverkning av sina maskiner. Eller ja, ursprungligen Lars Lamekssons LL-maskiner från Småland som vidareutvecklades av Skogsjan. Innovativa maskiner som vi fortfarande kan se spår av i Eco Logs pendelarmsskördare. Mer om det längre ner. Skogsjan såldes till amerikanska Caterpillar 1997 och maskinerna bytte grönt mot senapsfärgat ”CAT-gult” samt utvecklades vidare. En Cat-skördare fick t o m vara med i en Bond-film i slutet av 90-talet. Jag kommer ihåg att den kom direkt från filminspelning i Spanien till SkogsElmia 1999. När monterpersonalen försökte tvätta rent den ökendammiga maskinen visade det sig att allt damm och smuts var ditmålat av filmteamet så det gick inte att få bort. Men maskinen blev ju inte mindre intressant på mässan för det!
Caterpillar fortsatte att tillverka skotare och skördare (CTL-maskiner) i Söderhamn fram till 2004 då LogMax ”köpte tillbaks” Cats skogsmaskinstillverkning i Sverige. LogMax ägdes då av Stig Linderholm men såldes senare till Komatsu Forest i Umeå. Stig behöll då Eco Log-tillverkningen och 2017 kom investmentbolaget Accent Equity Partner in som delägare och de är numera helägare till Eco Log.
Under 2016 och 2017 bytte Eco Log motorleverantör till Volvo Penta. Först i skördarna och sedan i skotarna. Det är ett samarbete som Eco Log är mycket nöjda med. Volvo Penta har varit starkt delaktiga i arbetet med att hitta optimala drivlinelösningar för just skogsmaskinernas speciell krav enligt Eco Log. Ytterligare ett steg i utvecklingen är att Eco Log nu även erbjuder sina kunder att välja Warratahs skördaraggregat fullt integrerade i maskinen.
Satsning på tillväxt
Eco Log av idag leds av Vd Anders Gustafson med förflutet inom bl a Bruks. Han har nu satt den organisation han vill ha och nu ligger fokus på tillväxt enligt Anders.
-Vi har som ambition att växa men inte att bli störst. Vi ska göra maskiner i världsklass till våra kunder och vi ska erbjuda bra service, säger Anders när jag träffar honom i Söderhamn.
Precis som när man frågar andra maskintillverkare får man inga exakta svar på hur många maskiner som tillverkas av Eco Log heller men det är min bedömning att det knåpas ihop någonstans mellan 150 – 200 maskiner per år i Söderhamn. En uppskattning som i alla fall inte förnekas av Anders. Det skulle i så fall motsvara ca fem procent av världsmarknaden för CTL-maskiner så det finns ju en marknadskaka kvar att ta av. Drygt 40 procent av maskinerna hamnar i Norden och resten går på export. Tyskland är den största marknaden efter Sverige men Eco Log har idag export av maskiner till drygt 20 länder i hela Världen. Eco Log finns idag med återförsäljare i såväl USA, som i Kanada, Ryssland, Uruguay och Chile. Samt i de flesta europeiska länder med någotsånär utvecklat skogsbruk. Eco Log är störst på skördare så det tillverkas fler skördare än skotare i Söderhamn.
Eco Logs skogsmaskintillverkning
Eco Logs filosofi kring maskintillverkningen är att outsourca de initiala produktionsstegen som t ex svetsning, plåtarbeten och hytttillverkning till olika underleverantörer. Därför är skogsmaskinfabriken i Söderhamn en monteringsfabrik där maskinerna byggs ihop av komponenter som levereras av andra företag. Anders Gustafson säger att det ger Eco Log rätt kundfokus och att de därmed kan koncentrera mer av sin energi mot kunden än på de initiala stegen av den fysiska tillverkningen.
Varje maskin som monteras i fabriken görs mot en direkt kundorder och med de specifikationer som kunden har valt. Ingenting görs mot lager men för att få underleverantörsflödet att bli rätt dimensionerat behöver Eco Log göra mer långsiktiga produktionsprognoser som inte enbart baseras på kundorder.
Följ med in i fabriken!
Jag fick följa med in och följa tillverkningen under guidning av försäljningschefen Mikael Frimodig och Eco Log lät mig även filma monteringen av skördare. Ni kan se hela monteringsprocessen här:
Monteringsstationer och monteringslina
Skördartillverkningen består av ett antal förmonteringsstationer och en slutlig monteringslina. I en av förmonteringarna byggs motor och hydraulpumpar ihop i ett paket. I en annan byggs svängkrans med kran och hyttfästen och i en tredje byggs kranar. Hytten har också en egen station där den förbereds med alla kablage och kontroller.
Första steget på linan är att bak- och framram monteras ihop med midjetappar och styrcylindrar. Sedan monteras även pendelarmarna inkl boggi och hjulmotorer. När detta ramverk är klart kommer sedan de olika förmonterade paketen på plats. Allt ska anslutas med ett myller av hydraul- och elkablar. Ibland i ganska begränsade utrymmen. Det är fascinerande att det går att packa in så mycket grejer i en skogsmaskin. Och sedan dessutom komma åt att underhålla och byta ut när komponenter slitits ut.
När allt utom hjul och aggregat återstår går maskinen till det sista steget där alla vätskor fylls på och maskinen startats upp. Här körs och testas det och man efterfyller så att all luft kommer bort ur systemen och att allt sedan fungerar som det ska. Ett exempel är att pendelarmarna inte ansluts till hydraulcylindrarna förrän all luft garanterat är borta ur hudraulsystemet.
Hjul och aggregat
När sedan hjulen kommer på rullas maskinen ut i testhallen. Där monteras även aggregatet på skördarna. Ofta ett LogMax-aggregat men nu även ibland Warratah som erbjuds kunderna direkt från fabrik. Maskinernas olika system och funktioner trimmas in och sluttestas innan de är klara för leverans till kund.
Stor bredd i skördarutbudet
Att Eco Log har sin starkaste marknad inom skördarsegmentet kan man se i produktutbudet. Idag erbjuder man fem olika skördarmodeller från den minsta, 4-hjuliga 550E (som även finns i 6-hjuliga gallringsversionen 550T Pro) till den största 590E. Eco Log tillverkar skördare med fyra, sex eller åtta hjul och de designar och bygger sina egna skördarkranar. Enligt Eco Log de kraftigaste kranarna med marknadens högsta vridmoment bland hjulburna skördare.
Alla skördare, utom åttahjuliga 688E, tillverkas med pendelarmar. I 500-seriens skördare finns spåren efter ursprunget från LL-maskiner och Skogsjan och en teknik som hängt med hela tiden, även under CAT-eran. Tekniken med pendelarmar. Pendelarmstekniken ifrågasattes från början. Skeptiker trodde att den skulle vara för tekniskt avancerad och inte hålla för det hårda maskinlivet i skogen. Nu drygt 30 år senare finns det fortfarande begagnade Skogsjan-skördare ute på marknaden. Med fullt fungerande pendelarmar.
Bara två olika skotarmodeller
Om Eco Log har ett stort utbud på skördarsidan är det desto skralare på skotarsidan. Här finns bara två modeller varav den minsta, 574E är en 14-tonsskotare. Det saknas inte bara en skotarstorlek utan två om ni frågar mig. Den största maskinen, 590E är en 20-tonsskotare som konkurrerar i den tyngsta skotarklassen. En storleksklass där det varit bra tillväxt under senare år på den svenska marknaden där skotarna tenderar att bli allt större. Kanske nöjer sig Eco Log med att tillverka skotare i de här storleksklasserna där det troligen går att få bättre lönsamhet än om man tillverkar mindre maskiner? Eller så har de fler skotarmodeller på gång i mindre storlekar? Framtiden får utvisa hur det blir med den saken.
Länk till text om Kockums Skogsmaskinhistorik (kommer inom kort)
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto