SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

221 inlägg 68139 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Avslutat-02  
#627337 Ja inom en viss del av verksamheter eller inom trädgårdsskötsel.. men annars så tycker då jag att de glömt bort de kunder som vill ha och behöver ha rejälare sågar.

Batterimaskiner i sin ära och bensin maskiner i sin, jag är då fortfarande i behov av rejälare sågar vid vedproduktionen...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627345
Niking skrev:Snarare så står de där på stadiga fötter! :ymparty:
/Niklas

Hur menar du då?

Vad är det som gör märket och dess renommé?

Historien har vissat många ggr vad som sker när märkena minskar i proffs utbudet.
Det blir snabbt pannkaka av fina märken om de inte håller standard och behåller proffs såg, särskilt de stora.
Marknadsföringsvärdet är långt högre än försäljnings vinst vilket glömts/ignorerats nu.

Det smäller bra mycket högre att ett märke är dominant bland proffs än att de satsar på nåt nytt med begränsad användning/försäljning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627358
Mange skrev:
Niking skrev:Snarare så står de där på stadiga fötter! :ymparty:
/Niklas

Hur menar du då?

Vad är det som gör märket och dess renommé?

Historien har vissat många ggr vad som sker när märkena minskar i proffs utbudet.
Det blir snabbt pannkaka av fina märken om de inte håller standard och behåller proffs såg, särskilt de stora.
Marknadsföringsvärdet är långt högre än försäljnings vinst vilket glömts/ignorerats nu.

Det smäller bra mycket högre att ett märke är dominant bland proffs än att de satsar på nåt nytt med begränsad användning/försäljning.


Därför att batteridrift erbjuder en rad fördelar för användaren framför bensindrift. Både när det gäller smidighet, driftsäkerhet och användarvänlighet. Å det torde tilltala många konsumenter, där de stora volymerna ligger.

Dessutom har ju Husqvarna flera batterimodeller i proffssegmentet (500-serien) och mer är på gång.

Sedan tvivlar jag på att det finns så mycket kvar att utveckla på tvåtaktare, utan de lär förbli miljövidriga verktyg med endast 10-15% verkningsgrad, som därtill för en j-vla massa oväsen.

Däremot finns det desto större utvecklingspotential på batterisidan. Jag tror starkt på att framtidens batterier blir betydligt mer energitäta och miljövänligare än dagens Li-jon batterier. Å med mer energitäta batterier, så är nog framtidens batterisågarna snart uppe på både motsvarande 50 och 60 kubik.

Betänk vad som hände med Facit, som länge gjorde världens bästa skrivmaskiner. Sedan kom datorerna med sin revolutionerande ordbehandling, å ingen ville längre använda en gammal omodern skrivmaskin (vare sig mekanisk eller elektrisk). Facit konkade med buller och bång, då de vägrade satsa på datorer. Ska Husqvarna göra motsvarande misstag, genom att strunta i batterisidan?
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 25 feb 2020, 13:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Avslutat-02  
#627363 Ska de även strunta i Amerikanska marknaden och resten av världen för att tillverka konsument maskiner med låg hållbarhet, för att det är enda vägen att få sälja nytt till konsument?.

Håller inte med om att fossil maskiner är ute ur leken, vi har ej sett alla problem med batteri eller alternativ drift ännu..

Vi har däremot börjat få se bilder från fabriker där batterier och annat dels tas om hand men också tillverkas, den synen med barnarbete eller utan skyddskläder/skyddsföreskrifter gör då bara där att jag undviker allt vad batteridrift heter...

Visst kan man säkert komma igång med högre driftsäkerhet och styrka i maskinerna, men under tiden man utvecklar så är man bra trög i skallen och kortsiktigt tänkande om man tar bort vinst givande försäljning av sågar/maskiner som fungerar..

Segment större sågar, skulle de behöva satsa på oavsett för behov finns och om man nu vill vara ledande på den ena marknaden så bör man även vara med på den andra sidan också, intäktskapital som bara gynnar ens egna ställning på marknaden...inte som nu när man hotar med att säga upp personal för att man satsar på enbart konsument, men hävdar att man inte ska satsa på konsument...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627379 Tja det finns väl som sagt inte så mycket kvar att utveckla på tvåtaktare. Å då dessa går på i huvudsak fossilt bränsle (jo även Aspen m.fl. alkylat görs på fossil olja).

Å fossil oljeutvinning och hantering är väl knappast mer miljövänlig än dagens batterihantering.

Å vad tvåtaktarnas bristande driftsäkerhet beträffar, så är det bara att kolla igenom denna kategori, som sida upp och sida ner tar upp alla möjliga och omöjliga fel på moderna tvåtaktare. Finns det över huvud taget någon tråd på Skogsforum som tar upp konkreta fel på batterisågar? Inte vad jag har sett i alla fall.

Slutligen Vinterrojarn, så om du är så mot batterier och dess hantering, så förmodar jag att du varken har några batteridrivna borrskruvdragare, mobiler, bärbara datorer, surfplatta eller någon ficklampa/pannlampa. :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

jannee  
#627382 Hur du än vänder och vrider Niking så är ändå batterier en tung energibärare.
En del accepterar det onda med det goda.
Jag fyller kombidunken och med dess innehåll klarar jag mig hela dagen - i min ungdom fick jag fylla på lite extra vid lunchen. :smile:
Hur många batterier måste jag ha med mig för att motsvara kombidunkens innehåll?
En motorsågsmotor som mer eller mindre går 3 000 timmar på högvarv är väl ändå inte så dåligt?
Något att beakta är också att dagens bränsle är betydligt SÄMRE än gårdagens, ändå presterar motorsågsmotorerna mer effekt. Blyet är skadligt men en väl fungerande smörjande effekt.
Rätt energibärare i rätt redskap är för mig en självklarhet och då inte en batteribil som måste bli minst 1/2 ton tyngre för att motsvara motsvarande fossildriven dito.
Fossildrivna borrskruvdragare, mobiler, bärbara datorer, surfplatta eller någon ficklampa/pannlampa låter ändå lite utopiskt :?:
Är väl något som aldrig funnits - eller :?:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

tallen100  
#627384 Tvåtaktarna behöver inte utvecklas mer, dom är perfekta som dom är :-bd
Det klart dom kunde ta bort det där elektriska krafset, och återgå till vanlig justering av förgasarna :d
Senast redigerad av tallen100 tis 25 feb 2020, 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

johan eriksson  
#627385 :d

1582635321_0d7b1488-49f2-43c2-96a3-5435cf75688e.jpeg

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

tallen100  
#627386 Att jämföra en skrivmaskin och dator, är nästan som att jämföra en motorsåg och en skördare :mrgreen:

Produktionsmässigt så har inte en batterimaskin en suck jämfört med en bränsledriven dito, har du 50 liter soppa med dej så kan du vara i skogen en vecka eller ännu längre utan att behöva se ett eluttag, ska du ha batterier med dej som räcker lika länge så bör det kosta en förmögenhet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

cruisern  
#627387 Jag delar Nikings uppfattning när det gäller batteridrivna produkter för både konsument- och proffsprodukter. Var nyligen inne och skulle köpa en mutterdragare och fick beskedet att det i stort sätt bara är batteridrivna produkter som säljs till proffs. Batterierna har utvecklats mycket den senaste tiden och kommer sannolikt att utvecklas framöver också.

En annan ”proffsprodukt” som finns är Teslas värstingmodell som på batteri accelererar från 0 till 100 km/h på 2,6 sekunder och har i princip max vridmoment från noll och kan köra en 50-60 mil på en laddning. Det är en serieproducerad bil. Vem hade trott det för en 5-10 år sedan.

När det gäller barnarbete så är det ju beklagligt, men det gäller ju inte bara batterier. Ta hela klädindustrin borta i Asien som t.ex. H&M med flera liknande företag importerar från. Barnarbetet, arbetsvillkor mm. här är ju vidrigt. Vi kan ju börja med att inte köpa produkter från denna typ av företag.

Visst är det ibland trevligt med brum och klös i maskiner. Jag har själv 50 och 60 cc och t.o.m en 3120XP på 120 cc. Alla träd som tas ner är ju inte grova. Så fort det bli lite mindre grovt att fälla och kvista så är det batterisågen som gäller i mitt fall.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627392
tallen100 skrev:Att jämföra en skrivmaskin och dator, är nästan som att jämföra en motorsåg och en skördare :mrgreen:


Tja, men så har ju också skördarna tagit över nästan allt motorsågsarbete vid vanlig gallring och slutavverkning.

tallen100 skrev:Produktionsmässigt så har inte en batterimaskin en suck jämfört med en bränsledriven dito, har du 50 liter soppa med dej så kan du vara i skogen en vecka eller ännu längre utan att behöva se ett eluttag, ska du ha batterier med dej som räcker lika länge så bör det kosta en förmögenhet :mrgreen:


Tja, har jag ett eluttag, så behöver jag å andra sidan inte se röken av en bensindunk, för att kunna såga (eller röja) i skogen. :mrgreen:

Sedan så får du givetvis jämföra sågar med likvärdig kapacitet, annars är du bara ute och Ulfar... MS201 jämförs då med MSA 220, MS 19x jämförs med MSA 200 och en 439 jämförs med då med en 535 iXP. Å då tror jag inte att batterimaskinerna gör bort sig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Avslutat-02  
#627393 Jag är lika mycket emot batteridrift du är för..

Och absolut så ska jag ej köpa från företag som tillåter barnarbete...
Därför blir det ingen Hva motorsåg eller röjsåg för min del.

Troligen inte stihl heller...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Avslutat-01  
#627394
1582640072_bf83876e-bd2e-462f-a232-66e044df2f76.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627396
jannee skrev:Hur du än vänder och vrider Niking så är ändå batterier en tung energibärare.
En del accepterar det onda med det goda.
Jag fyller kombidunken och med dess innehåll klarar jag mig hela dagen - i min ungdom fick jag fylla på lite extra vid lunchen. :smile:
Hur många batterier måste jag ha med mig för att motsvara kombidunkens innehåll?
En motorsågsmotor som mer eller mindre går 3 000 timmar på högvarv är väl ändå inte så dåligt?
Något att beakta är också att dagens bränsle är betydligt SÄMRE än gårdagens, ändå presterar motorsågsmotorerna mer effekt. Blyet är skadligt men en väl fungerande smörjande effekt.
Rätt energibärare i rätt redskap är för mig en självklarhet och då inte en batteribil som måste bli minst 1/2 ton tyngre för att motsvara motsvarande fossildriven dito.
Fossildrivna borrskruvdragare, mobiler, bärbara datorer, surfplatta eller någon ficklampa/pannlampa låter ändå lite utopiskt :?:
Är väl något som aldrig funnits - eller :?:

Batterierna har förvisso en del utvecklingspotential, men det forskas ju också en hel del på detta. Å så vitt jag förstår lär mer energitäta batterier vara på gång.

Jag vet inte om dagens alkylat skulle vara sämre än gårdagens mackbränsle. Att dagens mackblänsle har inblandad etanol är en annan femma, men det beror ju på politiska beslut.

Det är nog många bensindrivna motorsågar som får kasseras långt innan 3000 driftstimmar.

Hur mycket batterier du får bära med dig, beror ju helt och hållet på arbetsuppgiften, körsätt etc. Dock har jag funnit Husqvarnas guide på området som tämligen realistisk.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627397
johan eriksson skrev::d

1582635321_0d7b1488-49f2-43c2-96a3-5435cf75688e.jpeg

Ja det är väl bra med automatisk start reservelverk vid strömavbrott. :grin: Fast går inte dessa på bensin eller diesel. :?:
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).