Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lönsamhet i Vimek 606?

18 inlägg 16698 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lönsamhet i Vimek 606?

Victor -60  
#6206 Jag har en granne som har en Vimek 606 -96. Han har en ide om att köpa en ny Vimek 606 o börja köra ut virke i gallringar åt folk. Jag undrar om det finns någon marknad för små skotare i branschen.? Kan det vara lönande.? Det är ju en grymt smidig maskin, går fram överallt.



   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6217 Går det verkligen att få ekonomi på så liten maskin.
De är ju inte billiga.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6225 Det ända sättet att få ekonomi på en sådan måste vara att köra dygnet runt året året runt

Avatar Fallback

Vimek 606

Victor -60  
#6230 Nej det år just det jag undrar oxå. Det är ju en hård konkurens, bland andra skotare idag och dom lastar betydligt mera.

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6232 Det vill nog till att övertyga skogsägarna att betala lite mer för att slippa få skogen sönderkörd av större maskiner. Det vill bara till att lyckas med marknadsföringen så kan man nog börja tjäna pengar. Det finns ju folk som betalar för att man ska få sitt virke utkört med häst och det är väl troligen där man hamnar på konkurensnivå.

Avatar Fallback
Fredrik  
#6243 Hej,
Intressant!
Vore roligt att höra från Vimek-ägare hur det bär sig.
Enligt tillverkarna ska en av fördelarna vara beståndsgående utan stickvägar. Det är ju iofs en intressant tanke, som i teorin skulle kunna generera jobb i skogarna!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6247 det bästa för marken vore nog en terri... verkar vara bra maskiner med lågt marktryck

Avatar Fallback

Vimek 606

Victor -60  
#6262 Hallå!! Jag håller med dig Fredrik. Det vore kul o höra vad Vimek ägare säger. Jag vet av egen erfarenhet vilken otroligt smidig maskin det är. Det blir knappt spår av den med fulla lass. Den går fram mellan träden utan stickvägar. Helt suverän maskin. Grannen var inne på att skota ut virke åt typ bönder o privata skogsägare. Men undrar om det finns någon lönsamhet i det. Mvh. Victor

   TS
Användarvisningsbild
Christer j  
#6268 Lönsamhet finns det den dagen skogsägare inser att leja en förstagallring inebär inte att man får ett netto på den.
En granne lejde bort ett antal ha förstagallring löv för några år sedan.
den gallrades motormanuellt och med en 606a.
När jag hörde detta skrattade jag åt honom men när jag såg resultatet
satte jag nog skrattet i halsen,den finaste förstagallring jag sett helt utan
stickvägar.Grannen fick några tusenlappar i symbolisk betalning men en sådan gallring ska man nästan vara berädd att betala för.
All heder åt 606an.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6272 Vad ligger maskinen i för pengar?.

Avatar Fallback
Fredrik  
#6274
Skogshuggarn skrev:Vad ligger maskinen i för pengar?.


Har för mig att den för några år sedan låg på knappt halv miljonen, men jag hoppas nån annan har färskare siffror.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6283 har set priser på typ 600 000 kr förra året och sådana maskiner tenderar till att bli dyrare för varje år man väntar med att köpa

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6286 Över en halv mille,,,, :shock:

Varför ska allt som inriktar sig mot "småskaligt skogsbruk" kosta "storskaliga pengar"???.
Det är liksom ingen rim och reson i det hela.

Inte så konstigt att privatskogsägarna köper 30-40 år gammalt "rassel" som de med eviga våld försöker hålla ihop med ståltråd/tejp och ESABén bara för att kunna få en gnutta ekonomi på grejorna, (i bästa fall).

Avatar Fallback
Huggis  
#6313
Skogshuggarn skrev:Över en halv mille,,,, :shock:

Varför ska allt som inriktar sig mot "småskaligt skogsbruk" kosta "storskaliga pengar"???.
Det är liksom ingen rim och reson i det hela.

Inte så konstigt att privatskogsägarna köper 30-40 år gammalt "rassel" som de med eviga våld försöker hålla ihop med ståltråd/tejp och ESABén bara för att kunna få en gnutta ekonomi på grejorna, (i bästa fall).


Ekonomin blir det ju genom att det är mer skog som står kvar samt att skogen blir mer stormresistent. Varför ska det vara så svårt att se ekonomin i själva skogen?

Nästa gång man kommer och kör vägar så kommer det blir bra mkt bättre ekonomi och man har mindre körskador och mindre röta i sina bestånd.

Användarvisningsbild
Christer j  
#6330 Precis vad jag menade.Den ska användas för att höja värdet på andra o tredjegallring.
Vad priset beträffar så är det ju ocker,en lika stor gripastarkärra utan drivning kostar ju 65000 ny.Skruva ihop den med en mf135 o släng bort framvagnen så har man en vimek för ca 100000 inkl en del material.
Jag undrar var dom andra 500000 i kostnader kommer i från,Det är ju en liten gräsklippardiesel på typ 30 hk i den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).