Skogsmiljö och Trädlära

Få bort skrot ur skogen?

27 inlägg 7061 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Få bort skrot ur skogen?

Sörlänningen  
#627137 Sedan ett par decennier finns det en massa skrot på en plats i min skog, i Småland. Skrotet är egentligen inte mitt, men de som äger det har inga pengar och jag har, så om jag vill ha bort det kommer det få bli så att jag står för det. Ägarna har skrivit på att de tillåter att jag plockar bort skrotet.

Skrotet har tidigare varit helt inväxt i skogen, men efter ett hygge är det nu tillgängligt (inte länge till!) och jag är sjukt sugen på att få en rimlig skog utan en massa skrot.

Problemet är att det är ganska mycket och jag inte vet hur man fixar sånt här. Framför allt är det ett par gamla bilar och tre båtar. En av båtarna är rätt stor. En stor mängd bildäck och någon gammal vagn.

Jag vore väldigt tacksam för tips! Ni får gärna anta att jag är en idiot i om hur man löser sånt här praktiskt. Jag känner till https://www.jrab.se/. Är det rätt typ av företag? Eller bör man kontakta någon annan för bilarna och båtarna?

Jag är också väldigt osäker på vad det kan gå på. Jag kan ju lägga ut 100 000, men om det börjar närma sig det flerdubbla blir det ju svettigt. Alla former av tankar och erfarenheter kring liknande saker är av intresse.


Senast redigerad av Sörlänningen mån 24 feb 2020, 14:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få bort skrot ur skogen?

Camaro1969  
#627141 kan inte kommunen hjälpa till med sådant och stå för kostnaden? jag har för mig att jag läst det

Avatar Fallback

Re: Få bort skrot ur skogen?

Avslutat-02  
#627143 Bilar och båtar kan bilskrotar ta emot de hämtar också för en liten slant...

Bildäck kan du lämna på en återvinningscentral, det är helt gratis..

Be skotarföraren om han är kvar att lägga ihop allt skrot på sidan så att man kommer åt med traktor och gafflar...

Vagnen kan man lasta med skrot...

Vet inte hur mycket det är men jag skulle tro att för runt 10.000kr svart, så är det mesta väck....

Avatar Fallback

Re: Få bort skrot ur skogen?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627150 Är det känt vems skrotet är så kommer inte kommunen hjälpa till.

JRAB är en vettig aktör på området och jag har sålt en del till dem och är nöjd efteråt. JRAB bör kunna hjälpa dig med allt utom bilarna efter att du fått ner det i en container.
Hörde på radion i helgen att det pratades om ytterligare en båtskrotningskampanj. Glasfiber är rätt trist och dyrt att bli av med.

Bilarna lär du få hitta en bilskrotare till.

Var i Småland håller du till? Utgår själv från Värnamo - Skillingaryd och har en del kontakter både via jobbet och efter att ha städat själv.

Avatar Fallback

Re: Få bort skrot ur skogen?

Sörlänningen  
#627161
busholle skrev:Är det känt vems skrotet är så kommer inte kommunen hjälpa till.

JRAB är en vettig aktör på området och jag har sålt en del till dem och är nöjd efteråt. JRAB bör kunna hjälpa dig med allt utom bilarna efter att du fått ner det i en container.
Hörde på radion i helgen att det pratades om ytterligare en båtskrotningskampanj. Glasfiber är rätt trist och dyrt att bli av med.

Bilarna lär du få hitta en bilskrotare till.

Var i Småland håller du till? Utgår själv från Värnamo - Skillingaryd och har en del kontakter både via jobbet och efter att ha städat själv.


Skogen och skrotet finns just i Värnamo kommun. Fast jag bor till vardags utsocknes, i Stockholms län.

En lokal fråga: Jag har fått lära mig att återvinningsstationen i Värnamo inte tar emot däck. Är det fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få bort skrot ur skogen?

Tonyfrånurskogen  
#627164 Däck på fälgar brukar vara tjurigt men är dom separerade ska dom inte kunna neka om man som privatperson kommer med till återvinningscentralen..

Avatar Fallback

Re: Få bort skrot ur skogen?

Sörlänningen  
#627167
busholle skrev:Är det känt vems skrotet är så kommer inte kommunen hjälpa till.

Hörde på radion i helgen att det pratades om ytterligare en båtskrotningskampanj. Glasfiber är rätt trist och dyrt att bli av med.


Tänka sig: https://www.havochvatten.se/hav/fiske-- ... batar.html

Skall kolla upp det. Allt skall bort!

   TS
Avatar Fallback

Re: Få bort skrot ur skogen?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627185 Ingen återvinningsstation är skyldig att ta emot däck men har hört att vissa valt att ändå göra det. Är de separerade så lämnas de hos däckhandlarna.

Användarvisningsbild

Re: Få bort skrot ur skogen?

Grålle52  
#627212 Jag bor också i Värnamo kommun. När jag tog över -13 så hämtade JRAB allt skrot. jag ställde det bara vid vägen, så kom de med kranbil och tog hela rasket. Vad gäller däck så tog iaf Ljungby åvc emot däck på fälg. Skickade min farsa med ett lass med ca 50 bildäck på fälg som togs emot utan knot.

Avatar Fallback

Re: Få bort skrot ur skogen?

ÅsaNisse  
#627217 Däck ska vara lösa och lämnas till däckhandlare. Fälgar går i skrotet. En vinkelslip ombesörjer demonteringen om man inte har tillgång till däckmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Få bort skrot ur skogen?

Grålle52  
#627218
ÅsaNisse skrev:Däck ska vara lösa och lämnas till däckhandlare. Fälgar går i skrotet. En vinkelslip ombesörjer demonteringen om man inte har tillgång till däckmaskin.


Smidigare om man kan lämna komplett

Avatar Fallback

Re: Få bort skrot ur skogen?

Sture Andersson  
#627224 Jag körde ett lass till skroten förra året fick 1,25 kg blandskrot ,så nån större kostnad borde det väl inte bli om man jobbar med det .Är väl däck som kan kosta lite att lämna till däckverkstan ,men det borde väl blandskroten betala flera gånger om .

Avatar Fallback

Re: Få bort skrot ur skogen?

550  
#627230 Du kan väl räkna hur många däck som är på fälg och fråga en däckfirma vad de vill ha för att ta emot dem. Sist jag lämnade in var det inte så dyrt att kränga av, typ en hundring för fyra stycken. Är det lågsäsong så kan det säkert vara bra som utfyllnadsarbete för en däckfirma. Går i rätt många om man hyr en släpkärra och fyller den.

Användarvisningsbild

Re: Få bort skrot ur skogen?

fendt311  
#627233 Hade en massa däck på fälg som kompisar lämnat. Samt några från gamla bilar man skrotat. Fick tips av en kompis när jag skulle köra järn skrot till kuusakoski. Ta en tigersåg med järn blad kör tvärsöver däcket enda genom fälg kanten. Då är det lätt att ta bort gummidäcket. Provade det och blev förvånad. Det var hur lätt som helst att få bort däcket när man gjorde så. Frågade sedan min däckhandlare när jag slängde däcken hur mycket dom tog för att kränga av däcket. Dom brukade ta 25 kronor per däck. :d

Avatar Fallback

Re: Få bort skrot ur skogen?

axwell  
#627234 Det varierar från kommun till kommun.
Härnösand vägrade att ta emot så då pressade jag senare av däcken med vedklyven.

Hamnade i Timrå Åvc nästa gång och fick jag veta att det hade gått lika bra utan att skilja däck från fälg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).