Små skogsmaskiner och övriga maskiner

prioriteringsventil kesla

25 inlägg 3821 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

prioriteringsventil kesla

zeetorg  
#626129 Hej,

Kan någon hjälpa mig och tala om hur jag kopplar in en prioriteringsventil till en kesla stegmatare?
Det är dom små 1/4" slangarna jag funderar mest över.

Det finns ett schema i boken men det stämmer inte riktigt med dom delar som är medskickade.

Jag har rundpumpande system.

Hoppas att någon har samma upplägg och kan ta lite bilder eller förklara i skrift hur det skall kopplas.



   TS
Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

zeetorg  
#626806 Ingen som har en sådan ventil mellan kranen och stegmataren?
@slurfi tex.

   TS
Användarvisningsbild

Re: prioriteringsventil kesla

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626896 Nej, jag har en elektrisk växelventil så jag slår om mellan kran/processor manuellt med en strömbrytare.
Det vore nog värt att ha en automatisk prio-ventil men jag hittade denna hemma på hyllan.

Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

Forestboy  
#626900 Man brukar ha serienippel på kranens ventilpaket

Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

zeetorg  
#626902 Ja men nu följde det med en ventil med stegmataren, problemet är bara att jag får inte tag på någon som vet hur den ska kopplas. 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

anax  
#626911 Antar att det är en LS styrd prioritering ventil du har fått med. I så fall måste man byta lite grejer i ventil paketet för att få ut ls signal, kolla i instruktionboken både på LS styrning och prioriterings ventil. Har du ingen instuktions bok kan jag fota de sidorna till dig.

Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

zeetorg  
#626956 Tack, jag har en bok men där står det inte så mycket och det som står tycker jag inte stämmer överens med dom saker jag har fått. Du får gärna ta bilder på det du har.

   TS
Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

Forestboy  
#627007 Varför krångla med sånt, när man kan använda serienippel och två retur till tank..

Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

zeetorg  
#627046 Fast hur blir det då när stegmataren tas bort och nippeln pluggas?

   TS
Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

Forestboy  
#627061 Alltså du måst ha två retur till tank (traktor), en från stegmataren och en från kranens ventilbord. Serienipppeln kommer i kranens nuvarande retur som ger tryck åt stegmataren. Bör finnas två punkter på kranens ventilbord som står T i ena kommer serienippel och i andra retur till tank.

Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

zeetorg  
#627180 Javisst, men funderingen var ju om du stänger efter serienippeln, skulle det funka eller blir det konstant mottryck?

   TS
Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

Forestboy  
#627205 Nä inte skall det bli det. Det är ju stängdt när du inte använder stegmataren.

Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

Forestboy  
#627206 Därför behövs två retur till tank.

Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

zeetorg  
#627214 Ok jag tänkte att med stegmatarens paket så kan ju oljan cirkulera fritt i den kretsen när ingen funktion används, och när man pluggade dom slangarna så skulle det bli ungefär som att köra en cylinder i ändläge.

   TS
Avatar Fallback

Re: prioriteringsventil kesla

Forestboy  
#627287 https://images.app.goo.gl/HyfuKzVE6H7yztSg6
Serienippel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).