Trädslag

Vilket trädslag passar bäst på 4000 kvm äng i skåne.

6 inlägg 3013 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilket trädslag passar bäst på 4000 kvm äng i skåne.

Danny43  
#626635 Hej.
Min mamma har en äng på ca 4000kvm i sina ägor på Österlen i skåne och vi snackar om hur vi som bäst höjer värdet på den marken.
Har inte råd att bygga något och får inte sälja av marken för kommunen.
Här kommer frågorna.
Är det lönsamt att plantera träd på så lite mark ?
Om ja på översta frågan.

Vilken sorts träd rekommenderar ni att plantera och varför ? plus hur lång tid tar det innan vi kan avverka ?
Hur många träd får plats på 4000kvm ungefär ?

Tacksam för andra förslag på att höja värdet på marken som vi kanske inte tänkt på !
Mvh Danny



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket trädslag passar bäst på 4000 kvm äng i skåne.

svampbob  
#626639
Danny43 skrev:Hej.
Min mamma har en äng på ca 4000kvm i sina ägor på Österlen i skåne och vi snackar om hur vi som bäst höjer värdet på den marken.
Har inte råd att bygga något och får inte sälja av marken för kommunen.
Här kommer frågorna.
Är det lönsamt att plantera träd på så lite mark ?
Om ja på översta frågan.

Vilken sorts träd rekommenderar ni att plantera och varför ? plus hur lång tid tar det innan vi kan avverka ?
Hur många träd får plats på 4000kvm ungefär ?

Tacksam för andra förslag på att höja värdet på marken som vi kanske inte tänkt på !
Mvh Danny


Har ni ett bra läge på Österlen så använd marken till att hyra ut till husbilsägare.

Användarvisningsbild

Re: Vilket trädslag passar bäst på 4000 kvm äng i skåne.

Lars Lundqvist SLU  
#626660 4000 m2 räcker som sommarbete åt två hästar i ca 3 veckor. Hästägare söker emellanåt sommarbete, och där nere finns en hel del hästar. Var på Österlen?

Plantering med lövträd måste stängslas för att inte plantorna ska bli uppätna av vilt, men löv växer hyfsat fort så ni kan börja tjäna pengar på planteringen redan om 30-40 år. Gran tar längre tid men producerar mer på sikt. Men det är så liten areal att skog knappast är första alternativ. Uppe vid Vittskövle satsade man ett tag på bärbuskar. Både vinbär och havtorn borde kunna fungera.

Användarvisningsbild

Re: Vilket trädslag passar bäst på 4000 kvm äng i skåne.

Danny43  
#626687 Tack Lars ! Hästar eller bärbuskar låter intressant ! Vad du ungefär vad man kan tjäna för ett sommarbete ? Ängen ligger en bra bit söder om Simrishamn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket trädslag passar bäst på 4000 kvm äng i skåne.

Lars Lundqvist SLU  
#626692
Danny43 skrev:Vad du ungefär vad man kan tjäna för ett sommarbete ? Ängen ligger en bra bit söder om Simrishamn.

... närmare bestämt var? Jag hittar hyfsat bra där. ;)

200-400 per häst och vecka är vad man får betala häromkring, beroende på hur marknaden ser ut lokalt, betets kvalité, tillgång till skugga och vattenkran, osv.

Avatar Fallback

Re: Vilket trädslag passar bäst på 4000 kvm äng i skåne.

norrskog  
#671282 Paulownia - trädet som slår allt? Kolla denna länk. Kanske kan va något för dig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).