Skogsvagn (Huggarvagnar)

Växlar vagn till traktor...

11 inlägg 11723 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Växlar vagn till traktor...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62666 är det ngn som har erfarenhet av att ha lastväxlar vagn efter traktorn?... efter som vi ska byta traktor nu å det lutar åt nått mellan 170-200hk så funderar ja på det här me kärrorna... farma vagnen ja har för ved transporter nu (långved) känns aningen liten till en så stor traktor, å lika tippvagnen som jag har, rymmer ca 12m3 (kapad) ved, vilket gör att det oftast blir 2 vändor till kunder som ska ha en årsförbrukning (oftast runt 20 m3) nu funderar ja på om jag skulle kunna ha samma vagn till båda körningarna, eller snarare 3.... först flak, att köra minigrävaren, sen en större balja runt 20 m3 för kortveden, åsså en ram med bonkar från en timmerbil å fäste för farma kranen att köra lång ved med (gälller bara vägtransport)...
Va tycker ni, är det nått att sattsa på? tänker mej en bigab, på ca 12-15 ton dom ligger på runt 100´beggagnade....
Å sen kan man undra om det är nått man ska tänka på om man köper en beggad???


//Fredrik



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Växlar vagn till traktor...

Skogstomte  
#62681 Hej!

Det är väl en god idé, vi har en Bigab 10-14 till en Valmet 505, funkar bra, möjligen att traktorn är lite motorsvag men det är ju en annan femma.
Vagnen funkar bra, har ett schaktflak l=4,6 b=2,55 h=0,5m. Tyvärr så tänkte vi bara på lämhöjden, i vårat fall hade det varit bättre med l=4,2 b=2,35 h=0,7/1,0 istället, smalare ekipage och att det korta flaket får lite luft mellan marken och flakkanten vid tippning.
Har även ett 6m maskinflak, egentligen för långt till denna vagn, men det går om man lastar rätt. Tanken var att bygga skjutbart torn så att man fick fram flaket 0,5m till, men tiden verkar inte räcka till...

Annars just vid köp, kolla så att ramen och alla klackar ser ok ut, har det varit/är böjt så lär man få dras med problemen även framöver. Kolla efter sprickor, speciellt runt boggien och runt lederna i växlarkroken. Kolla även så att den inte gått för mycket på vintern, var själv och kollade på en sådan, var rost och därmed läckage runt varenda hydraulcylinder, totalt 8 st på den vi kollade på...

Fördelen med växlare är som jag ser det att man kan ha en "riktig" vagn, med bromsar och belysning som krävs, ofta har ju mindre/äldre kärror inga/ för dåliga bromsar och kanske lite eftersatt belysning oxå

Nackdelen med växlare är väl den högre egenvikten samt att de tippar långsammare än motsvarande tippvagn, men med din traktor lär det väl finnas tillräckligt flöde...

En annan viktig sak som gäller när man använder lastväxlarvagn är att man måste vara noga så att draget sitter ihop säkert med traktorn, annars kan vagnens drag hamna på traktorns tak vid växling, inte kul.

Ställ gärna mer frågor, har säkert missat något...

Avatar Fallback

Re: Växlar vagn till traktor...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62683
Skogstomte skrev:Hej!

Det är väl en god idé, vi har en Bigab 10-14 till en Valmet 505, funkar bra, möjligen att traktorn är lite motorsvag men det är ju en annan femma.
Vagnen funkar bra, har ett schaktflak l=4,6 b=2,55 h=0,5m. Tyvärr så tänkte vi bara på lämhöjden, i vårat fall hade det varit bättre med l=4,2 b=2,35 h=0,7/1,0 istället, smalare ekipage och att det korta flaket får lite luft mellan marken och flakkanten vid tippning.
Har även ett 6m maskinflak, egentligen för långt till denna vagn, men det går om man lastar rätt. Tanken var att bygga skjutbart torn så att man fick fram flaket 0,5m till, men tiden verkar inte räcka till...

Annars just vid köp, kolla så att ramen och alla klackar ser ok ut, har det varit/är böjt så lär man få dras med problemen även framöver. Kolla efter sprickor, speciellt runt boggien och runt lederna i växlarkroken. Kolla även så att den inte gått för mycket på vintern, var själv och kollade på en sådan, var rost och därmed läckage runt varenda hydraulcylinder, totalt 8 st på den vi kollade på...

Fördelen med växlare är som jag ser det att man kan ha en "riktig" vagn, med bromsar och belysning som krävs, ofta har ju mindre/äldre kärror inga/ för dåliga bromsar och kanske lite eftersatt belysning oxå

Nackdelen med växlare är väl den högre egenvikten samt att de tippar långsammare än motsvarande tippvagn, men med din traktor lär det väl finnas tillräckligt flöde...

En annan viktig sak som gäller när man använder lastväxlarvagn är att man måste vara noga så att draget sitter ihop säkert med traktorn, annars kan vagnens drag hamna på traktorns tak vid växling, inte kul.

Ställ gärna mer frågor, har säkert missat något...


HAr du sån där boggie låsning? å hur mkt väger en sån vagn tom utan flak? på ett ungefär?... å 10-14? är det 10 eller 14 ton då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Växlar vagn till traktor...

Skogstomte  
#62694 Ja, det är hydraulisk boggiblockering på denna (standard idag, förr var det tillval). Manuell blockering undrar jag om det funkade något vidare bra? Den anpassar sig ju inte efter marken. Jag tror du klarar dig bra utan blockering om du ska ha en 200-hästars traktor framför. Vi drar upp 5,5 tons grävmaskin med 505:an utan boggiblockeringen i, men visst blir den lätt i röven...

10-14 väger 2300kg, schaktflaket väger 1550 kg, totalt 3850kg.

10 står för 10 tons (inklusive flaket, alltså ungefär 8,5 ton last) växlingskapacitet och 14 står för 14 tons totalvikt.
Observera att Bigab gjorde om sifferbeteckningarna för några år sedan, det var "mindre" siffror på samma vagn förr.

Växlingskapaciteten är vid 220 bar, normalt kommer man inte över 210 bar med en bra traktor, våran ger bara 180 :sad: men det funkar skapligt, det är växlingskapaciteten det går ut över, tippa orkar den ändå, till och med lite överlass åker med upp. Man kan "lura" den genom att lägga något under flaket i framkant innan man fyller det, kroken är som svagast precis i början.

Avatar Fallback

Re: Växlar vagn till traktor...

mrlynx  
#62696 Är det någon som testar ombyggda lasbilsväxlare där man tagit en lastbil med flakväxlare och kapat av framdelen och svetsat dit ett drag för jordbrukstraktor?
Jag har sett sådana på nätet men aldrig i verkligheten.
De ser skapligt egentunga ut så det krävs en lite större traktor för att dra dom skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Växlar vagn till traktor...

hayabusa 08  
#63236 Lastbilbakändor är nog tyngre men inte så mkt som man kan tro.
Dom är kraftigare och tål mer påfrestningar.
Däremot så får man nog vara mer nogran med att kolla efter slitage i leder och läkage i kolvar, jag menar det finns ju oftast en anledning till att just den lastbilen blev skrotad från början. Antingen var den ju slutkörd eller så krockad..
Flakhöjden bli okså högre än på jordbruksvagnar.
Sen finns det dom som klagar på att vagnen blir mer "vinglig" på grund att det är fjädring på bakänden men det tror jag är en vanesak. Det är ju inga problem att köra den som lastbil.
Sen krävs det nog ett bra hydralflöde på traktorn för det verkar som det är större kolvar på lasbilarna.
Vet att skogsbilarna har ett flöde upp mot 180 min/lit och däröver. jag tror inte att krokväxlarbilarna har mindre.

Var kanske många negativa synpunkter men bortsett från dessa saker så tycker jag att lastväxlarna på lasbilsidan är långt överlägsna dom på jordbruksidan både på vad det gäller funktion, prestanda och hållbarhet.

Avatar Fallback

Re: Växlar vagn till traktor...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63250 den här såg ju minst sagt rejäl ut... http://www.blocket.se/vasterbotten/Vaxl ... m?ca=6&w=3
sen finns denna på lantmännen för 89´ http://services.mascus.com/image.aspx?d ... ertrailers

   TS
Användarvisningsbild

Re: Växlar vagn till traktor...

hayabusa 08  
#63263 Ja dom såg inte så dumma ut.
Ett tips är att kolla så dom kan ta samma flaklängd som lastbilarna.
Kan ju va en fördel om man ngn gång behöver kör med lastbil.
Krokväxlarbilarnas flaklängd ligger kring 6 meter..

Avatar Fallback

Re: Växlar vagn till traktor...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63268
hayabusa 08 skrev:Ja dom såg inte så dumma ut.
Ett tips är att kolla så dom kan ta samma flaklängd som lastbilarna.
Kan ju va en fördel om man ngn gång behöver kör med lastbil.
Krokväxlarbilarnas flaklängd ligger kring 6 meter..



Du har rätt... å det verkar som om metsjö vagnarna gör det, tar lastbilsflak altså... det verkar dock inte bigabs göra? Men å andra sidan så kanske det är bättre med en ngt mindre vagn när man ska in i folks trägårdar för att tippa veden... man kan tillå me bli kluven när man ska köpa kärra :lol: beslutsångest som vanligt :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Växlar vagn till traktor...

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63326 Här kan du läsa lite mer om Metsjövagnen, nutte..
http://www.ivarssonsimetsjo.se/
Rejäla vagnar..men rätt så dyra.

MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Växlar vagn till traktor...

Bergstrand  
#76525 Har en Mt vagn som nog heter 12-15, me boggieblockering mm. drar den med valmet 6250, 6400 samt JD 3130. funkar jättebra används mest till att flytta minigrävare samt schaktkörning! Metsjö föll bort när vi köpte på grund av att dom va mkt dyrare samt klenare..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).