Motorsåg och handhållet

Hur länge håller era kedjor och svärd?

43 inlägg 23626 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

johan eriksson  
#626440 Beror på vad det är för kedja, fil, hur ren kedjan är, om den är stensågad eller felaktigt maskinslipad.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626442 Tja da variere ein del alt etter som, når fila begynner og blenka og ikkje tar noke særligt så hive eg dei

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626483
forest. skrev:Hur länge håller en fil om man filar sågkedjor?

När jag filat ca 20 kedjor tvättar jag filen.
När detta är gjort några gånger och inte hjälper mer doppar jag den i äppecider vinäger lite snabbt o sen på det igen.

Det som skadar filen ärnär den inte skär utan vibrerar i skäret. Då stukas filens skär.

Första draget rensar tanden. Efter det vrider jag ett kvarts varv och fortsätter utan att tycka in skit i filen.
Lyfter i återtag, torkat fil mellan tänder.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

JensSkoog  
#626536
Mange skrev:....Lyfter i återtag, torkat fil mellan tänder.

Sliter inte det på tänderna dina :d :d

Ursäkt - kunde inte låta bli :mrgreen:

Ser många som bara drar filen fram och tillbaka, även proffs, och det är snabbaste sättet att förstöra den på, enligt mig. Senn har jag erfart att filer håller mycket länge om man följer "Manges" råd om att vrida en kvart mellan varje tag och torka av den ofta, eller använda en massingborsta som jag ofta gjort.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

bgl  
#626558 Länk till gammal tråd om filvård:
Hur ofta byta fil och mall?

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

anersimyra  
#626564 Jag vill minnas att en kedja var förbrukad på ca 14 dagar vid gallring där svepkvistning var den förhärskande metoden, och detsamma för en fil ( Öhberg ) jag talar då om bestånd av tall eller gran med inslag av främst Björk och att man aldrig missade att fila vid varje tanktillfälle. Numera när jag är drygt trettio år äldre och jobbar mer lättjefullt ( smartare.. :geek: ) så går det på sin höjd en kedja per månad.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626581 Vet bokehuggare som körde 2 kedjor och ett svärd i veckan i flera år och sen bytte till litf bättre grejer och decimeradd förbrukning.

Det finns pengar i att fundera på detta.
Det handlar mer om produktval till arbetet.
Rutiner och filning är en viktig del.
Rotera 10 kedjor på ett svärd/drev ökar antal drift timmar per svärd/drev.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Loggerslife  
#626607 Jag vill tro ( kan bara va nåt jag fått för mig), men jag vill tycka att filarna blir skrot när man ska envisas med att trycka ner dem i dunken, jag tycker där blir en oljig hinna på filen. Angående hur länge en kedja varar så 2-4 kedjor per svärd, beroende på om det nyper fast så man kröker svärdet av egen dumhet. Annars så med allmän skötsel av svärd o kedja så kan det gå i en halv evighet med lite flyt.

Några av grabbarna på firman nästintill "äter" kedjor, det ska filas bland det sista dom gör innan dom går hem för dagen och sen är det det första dom gör på morgonen dagen efter. Dock har jag lyckats få dem att sluta slita svärd, i början hade de en stark förmåga av att rycka o slita o böja o bända med sågen varenda gång det nöp så ett tag gick där sjukt mycket svärd, men detta evinnerliga filande måste jag stångas mer med.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Avslutat-02  
#626609 Varför då?
Det ska vara vasst, och personal som idag kan fila bra är extremt svåra att få tag på...

Jag skulle då inte hålla på och bråka om den saken.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626617 Man ska ha vasst. Fila så ofta skärpan blir sämre. Då blir det lite filande i början, men efter hand så övas det upp. Både genom att de blir försiktigare och vanare. Billigare o ha vasst o fila ofta än reparera, jobba sämre/inneffeltivare, och va hemma för trötthet/olust/sjukdom.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626619
Loggerslife skrev:Jag vill tro ( kan bara va nåt jag fått för mig), men jag vill tycka att filarna blir skrot när man ska envisas med att trycka ner dem i dunken, jag tycker där blir en oljig hinna på filen.

Det är nog inte skrot, bara skitiga.
Jag har mina i kombidunken med de få gånger jag får ut o busa lite. De blir skitiga var man än har dem.
De mår bra av rengörning vid dagens slut. tar inte så lång tid och spar arbetstid eftersom de tar som de ska när de används.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

anersimyra  
#626630 Ett snabbt knack med filen på svärdet efter var tand och sen en rendragning i armvecket kan rekommenderas.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626634 Viss eg file inne bruke eg ein håndduk ute er da som anersimyra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).