SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video)

28 inlägg 16228 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video)  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#626091 Kranman 620S, storebror till Kranman 520S, har nu på allvar börjat serietillverkas av Kranman i Bullaren. Det har hänt mycket på ett år och Skogsforum har besökt Kranman för en genomgång och testkörning och allt kan du läsa om här nedan.

1582190063_0-kranman-620s-gallringsskordare.jpg


Man kan inte annat än att imponeras av Kranman som företag och Åke med hans två söner Björn och Magnus som driver företaget. Det är en dedikation och en entreprenörsanda som nästan går att ta på och ett ständigt fokus på att ta fram kostnadseffektiva och optimerade skogsmaskiner för självverksamma skogsägare. Basen för all verksamhet finns på deras gård söder om Bullaren i Bohuslän där också deras montering och svetsning sker i flera fabrikslokaler. Men de börjar bli trångbodda nu och håller på att bygga en helt ny fabrikslokal utanför Ed som ligger några mil från Bullaren.

Kranman är ett välkänt varumärke i Sverige och Norden nuförtiden. Intressant är också att Kranman har många kunder utomlands. Björn berättar att de har sålt relativt många produkter till Nordamerika trots att deras närvaro “over there” i princip är obefintlig. De säljer på export via mail och kunderna har ofta hittat deras produkter på YouTube.

1582190063_z-made-in-bullaren.jpg


För 15 år sedan fanns nästan bara ATV-vagnar. För drygt 10 år sedan kom första Bison-skotaren från Kranman. För snart 5 år sedan så släppte de processorn P25 och nu finns alltså 620S, en fullfjädrad, liten skördare med dieselmotor, anpassad för skogsägaren.

Det är nästan så man ser de olika kundsegmenten växa fram ovan. Först har vi skogsägaren med motorsåg och ATV-vagn. Sedan upp ett hack med processor och kanske en liten Bison-skotare. Sedan har vi det nya toppsegmentet med skördaren 620S och största parhästen i skotaren Bison 11000.

1582190063_kranman-620s-skordare.jpg


Hur blev det 620S?


För drygt ett år sedan så släppte Kranman sin första version av skördaren, då hette den först 520S. Nu, ett år senare, finns fyra varianter av skördaren och det har som sagt hänt en hel del på ett år. 520S finns fortfarande kvar och är basvarianten samt den billigaste maskinen i skördarprogrammet. Den har bensinmotor och kugghjulspumpar och inte så mycket “lull-lull”.

620S togs fram av Kranman efter att man märkt att det fanns ett starkt behov hos kunderna att kunna välja mer utrustning men främst med dieselmotor och den finns nu i tre versioner (Bas, Comfort och Pro) där alla har en fyrcylindring Kubotadiesel på 19 kW. 620S har genom dieselmotorn också en konstanttryckspump som arbetspump till skördaraggregatet där 520S har en “vanlig” kugghjulspump. Fördelen med konstanttryckspumpen är att den endast skickar ut olja om maskinen behöver det. Trycket är konstant på 190 bar men ingen rundspolning alltså. Den nya pumpen är också större, 23cc, något som gör att den ger samma effekt vid lägre varv.

Låg dieselförbrukning med 620S


Eftersom dieselmotorn är på 19 kW så kommer man också undan kraven på partikelfilter, AdBlue och CommonRail, det är viktigt med det enkla för Kranman.

1582190063_620s-motorrum-innehall.jpg


Summan av en relativt liten dieselmotor med bra vridmoment och den nya konstanttryckspumpen blir att bränsleförbrukningen sjunker drastiskt, närapå en halvering från 520S som har bensinmotor. Sett över ett år så gör detta en hel del. Ett räknexempel skulle kunna vara att en skogsägare kör 150 timmar per år. 520S har då en bensinnota på knappt 13.000 kr medans 620S med diesel har en dieselnota på knappt 8,500 kr. Sett per timma så kostar 520S 85 kr i bensinkostnad medans 620S ligger på 56 kr.

Specifikation för de olika modellerna hittar du i tabellen nedan.

Spec / Modell520S620S620S Comfort620S Pro
DrivmedelBensinDieselDieselDiesel
MotorVanguard 37hpKubota 1505Kubota 1505Kubota 1505
TransmissionHydrostatHydrostatHydrostatHydrostat
Max väghastighet5 km/h10 km/h10 km/h10 km/h
ArbetspumpKugghjulKonstantrycksKonstantrycksKonstantrycks
Längdmätn aggregatStegStegHjulmätningHjulmätning
DiametermätningNejNejJaJa
HyttvärmeHydrauloljaVattenVattenVatten
Belysning3 led3 led12 led12 led
InnerbelysningNejJaJaJa
Ljuddämpad hyttNejJaJaJa
TankmätareNejJaJaJa
BackkameraNejNejJaJa
Radio med BTNejNejJaJa
SåghållareNejNejJaJa
Svängdämp. rotatorNejNejJaJa
Vinsch 30mNejNejJaJa
230v motorvärmareNejNejJaNej
Dieslvärmare SMSNejNejNejJa
KrantitltNejNejNejJa
Luftdämpad stolNejNejNejJa
Värme i stolNejNejNejJa
KrandämpningNejNejNejJa
Pris (ca)590000695000780000850000


Kranman 620S Comfort, en favorit


Utifrån tabellen ovan så kan du själva välja en favorit, ska vi gå efter försäljningen hittills så verkar Kranman 620S Comfort bli en storsäljare. Kranman har i skrivande stund sålt 22 skördare och den absoluta majoriteten av dessa är av modell Comfort.

1582190063_forarplats-kranman-620s.jpg


Och bryter man ner det så kanske det inte är så konstigt, med Comfort så får du ett Jobo-aggregat som kan mäta mer exakt längd och dessutom diameter, detta gör att du enkelt kan programmera en prislista för att ex ta ut kubb i gallringen. Dessutom får du en bättre hytt, mer ljus, vinsch och svängdämpare.

Hur är det då att köra Kranmans skördare?


Skogsforum testade Comfort-modellen och eftersom vi också testat den första versionen 520S så kan vi säga att det hänt mycket på ett år. Förutom trevligare körning med en diesel (bl a lägre varv) så har kransvängen blivit starkare och midjestyrningen har fått en servoventil. Detta i kombination med hydrostatdrivningen och en stark, “äkta”, skördarkran gör att det känns som att köra en större skördare. Naturligtvis kan man sakna rullmatat skördaraggregat om man jobbat professionellt i en skördare, men för målgruppen skogsägare så är det helt ok. Kranen är som sagt mycket stark och det är mycket plåt i basmaskinen så tillsammans med vätskefyllda hjul och midjelåset så är det en riktigt stabil liten rackare.

1582190063_midja-kranman-620s.jpg


1582190063_parallellford-kran-skordare-kranman.jpg


1582190063_kranman-620s-jobo-st50-bambi.jpg


1582190063_jobo-st50-bambi.jpg


Även om det fungerar att hugga träd upp till 30 cm i diameter så märks det när vi testar att skördaraggregatet, som för övrigt är ett Jobo ST50 Bambi, blir begränsningen. Då börjar aggregatet mer och mer få en tendens att glida och stegra sig på stammen. Och detta är inte konstigt då dessa träd börjar närma sig en halv skogskubikmeter i volym (~0,35 m3fub). Imponerande dock att basmaskin och kran inte har några problem att hantera dessa träd.

Produktionsmässigt så kan man producera riktigt mycket i gallring med skördaren. Naturligtvis så kan man inte jämföra med en “stor” gallringsskördare men det ska man ändå inte göra. Max produktion i optimal gallring ligger kanske runt 60 avverkade träd per timma. Detta ger en teoretisk maxproduktion på ~5,5 m3fub per timme i normal förstagallring. Högst teoretisk skulle man alltså kunna prestera ca 1 hektar gallring per dag med skördaren under optimala förhållanden. Med det inte sagt att man ska ha detta som beting, här pratar vi max teoretisk produktion. och bara för att synliggöra vad som teoretisk kan vara möjligt.

1582190063_boggistall-kranman-620s.jpg


Kranman har lagt mycket vikt(!) på att få en stabil basmaskin. Genom detta väger 620S runt 4 ton och kan genom detta inte transporteras på bilsläp. Men det finns dollyvagn att köpa till som du backar upp skördaren på och frilägger sedan drivningen på skördarens främre boggi. 620S Comfort och Pro har också en växellåda som gör att man kan hjula på väg i max 10 km/h.

1582190063_kran-aggregat-boggi-620s.jpg


1582190063_620s-gallringsskordare-motorhuv.jpg


Undertecknad har fyra års erfarenhet av spakande i en gallringsskördare och det finns saker som man lätt kan påpeka när en ny skördare testas. Det som är riktigt kul är dock att Kranman har svar på det mesta. Krangeometrin är riktigt bra och det märks att de lagt ner tid på att få den så bra som möjligt. Kör man mycket i brantare terräng så är krantilt något som få pratar om men som är ovärderligt. Ja då väljer du Pro. Hytten är konstruerat ur förarens perspektiv och inga problem att ha full koll på både trädtoppar och hjul. Till och med när jag frågade om ramens utformning och att den nu går utanför huvens placering fanns det svar på. “Jo, vi fick ändra lite på det för vi märkte att man lätt bucklar plåten annars”.

Här ligger det nog. Ett starkt intresse och mycket körning på kvällar och helger i den egna skogen som ligger bredvid fabriken. Då blir det nog ofta bra.

1582190063_kranman-620s-comfort-skogen.jpg


1582190063_forarmiljo-kranman-skordare.jpg


Funderar du själv på att ta steget från motorsågen eller kanske P25:an till en skördare så har 620S goda möjligheter att bli en bra kompis i gallringsskogen. Att lära sig köra den tar inte så lång tid och det finns trots apteringsdatorn mycket lite datorer och “annat krångligt”. Tröskeln är låg alltså. Är det något du ska fokusera på så är det snitsla bra vägar för skotaren (skördaren fixar det oftast och tyvärr kan man ganska enkelt göra det svårt för skotaren om man inte planerat innan) samt att du kanske måste köpa ett gymkort för att hålla dig själv i god trim.

1582190063_620s-hjuling-vag.jpg


Här nedan kan du se vår video från när vi besökte Kranman:





   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626111 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626122 Pris från 695 kkr.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

Kim74  
#626125 Är intresserad, men inte så insatt i det här med små skördare. Finns det fördelar/nackdelar med stegmatare vs processorhuvud? Förutom att processorn är snabbare. Kinetic har ju en variant med processor finns det nackdelar med den?

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

Kryssfeldt  
#626128 Nu är inte jag expert men en stegmatare är både billigare och simplare mindre som kan strula, sen krävs det bra mycket mindre kraft att driva ett stegmatare jämfört med rullmatat, för en självverksam tycker jag att stegmatare är fullt tillräckligt. någon mer får gärna fylla på med mer.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

svampbob  
#626190
Kim74 skrev:Är intresserad, men inte så insatt i det här med små skördare. Finns det fördelar/nackdelar med stegmatare vs processorhuvud? Förutom att processorn är snabbare. Kinetic har ju en variant med processor finns det nackdelar med den?


Det är exakt samma modell av stegmatare på kinetic kombi som på kranmans skördare. Jobo minsta stegmatare som heter Bambi.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

JerryH  
#626265 60 träd i timmen och 5.5m / h låter lite väl mycket önsketänkande eller väldigt optimal skog.

Eller så är det bara jag som är kass, då jag tycker det där känns rätt så avlägset för min del :) Aggregatet är trots allt inte så snabbt med 0,5-1 m/s vilket gör det svårt att hinna med 1 träd i minuten.

Hmm... Ser onekligen trevligare ut med den nya styrningen än bara on / off...

Avatar Fallback

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

Norrtälje  
#626293 Hytten imponerar på mig, ser jättemysigt ut i den och jag tror inte man lessnar i första taget. Imponerande också hur fint aggregatet flyter med automatiken inställd, när får vi se det på P25..P25 Pro någon? 520S 5km/h resp 10km/h för 620S påminner om extrapumpen i serie som är tillvalet transportväxel på Bison, dvs 7km/h resp 14km/h med dubbla pumpar men det är inte grejen här med konstanttryckspumpen? Om den nya pumpen i dieselversionen sänker förbrukningen mot bensin och kugghjulspump 50% och samtidigt ökar hastigheten 100% är kugghjulspumpar då inte en stenåldersteknik? Vad sitter det i Bison och P25?

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

JerryH  
#626397
Norrtälje skrev:Hytten imponerar på mig, ser jättemysigt ut i den och jag tror inte man lessnar i första taget. Imponerande också hur fint aggregatet flyter med automatiken inställd, när får vi se det på P25..P25 Pro någon? 520S 5km/h resp 10km/h för 620S påminner om extrapumpen i serie som är tillvalet transportväxel på Bison, dvs 7km/h resp 14km/h med dubbla pumpar men det är inte grejen här med konstanttryckspumpen? Om den nya pumpen i dieselversionen sänker förbrukningen mot bensin och kugghjulspump 50% och samtidigt ökar hastigheten 100% är kugghjulspumpar då inte en stenåldersteknik? Vad sitter det i Bison och P25?


Hytten är mycket trevlig! =)

Där sitter 2 mindre pumpar efter konstanttryckspumpen. Men har inte full på hur de jobbar. Men gissar att de två mindre har hand om drivningen i låg o högväxel och sen hjälper konstanttryckspumpen till vid transportväxel.

Diesel har ju mer Nm i sig, så den behöver inte jobba lika hårt och klarar samma jobb på lägre varvtal. Jag tyckte ju att min drog lite väl mycket första veckan, men sen sänkte jag gasen en del utan att jag märkte större skillnad på kran o aggregat men bränslemätaren rörde sig mycket saktare sen. =)

Avatar Fallback

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

Norrtälje  
#626408
JerryH skrev:Där sitter 2 mindre pumpar efter konstanttryckspumpen. Men har inte full på hur de jobbar. Men gissar att de två mindre har hand om drivningen i låg o högväxel och sen hjälper konstanttryckspumpen till vid transportväxel.


Jaha så hela tre pumpar?? men är det låg+hög+transportväxel eller bara låg och hög för då är det väl som vanliga bison med två pumpar som parallellkopplas för låg och seriekopplas för hög. Konstanttryck är väl dedikerad till kran och aggregat isf och det kan ju förklara att du fick lite förluster vid hög gas då det är sannolikt de två vanliga kugghjulspumparna för drivning som snurrar för glatta livet, du får väl sänka när du är inne i beståndet och gasa upp på körvägarna..allt skrivet hypotetiskt, någon som vet bättre om hydrauliken får rätta mig. Slog du till på 620S Comfort varianten? Har du behov att transportera maskinen och hur gör du då?

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

JerryH  
#626565
Norrtälje skrev:
JerryH skrev:Där sitter 2 mindre pumpar efter konstanttryckspumpen. Men har inte full på hur de jobbar. Men gissar att de två mindre har hand om drivningen i låg o högväxel och sen hjälper konstanttryckspumpen till vid transportväxel.


Jaha så hela tre pumpar?? men är det låg+hög+transportväxel eller bara låg och hög för då är det väl som vanliga bison med två pumpar som parallellkopplas för låg och seriekopplas för hög. Konstanttryck är väl dedikerad till kran och aggregat isf och det kan ju förklara att du fick lite förluster vid hög gas då det är sannolikt de två vanliga kugghjulspumparna för drivning som snurrar för glatta livet, du får väl sänka när du är inne i beståndet och gasa upp på körvägarna..allt skrivet hypotetiskt, någon som vet bättre om hydrauliken får rätta mig. Slog du till på 620S Comfort varianten? Har du behov att transportera maskinen och hur gör du då?


Där är 2 "växelbrytare" på instrumentpanelen:
Först Låg / Hög: I Låg växel så är rullarna framtill igång med, i högväxel (eller om den kallas snabb..) så kopplas främdre drivrullarna ur och bakhjulen snurrar lite fortare.
Sen finns det en som heter transportväxel, och slår man på den så går det ännu fortare.

Och ja, det märks skillnad på hastigheten när man kör om man kör fullgas eller inte, men som sagt inte när man jobbar, så var ju bara i början jag alltid körde på fullgas :)

Japp, var först sugen på Pro, men när jag beställde min så var 2 comfort och 1 pro såld, och då de skulle bygga 3 Comfort först och sen 3 Pro så blev det en Comfort. Vilket resulterade i att jag fick den levererad precis innan jul istället för efter huggarsäsongen var över. Då maskinen står inomhus så passar det bättre med elektrisk motorvärmare än en dieselbrännare. Och jag har inte (eller trodde iaf inte det =P) så kuperad skog som gör att jag måste ha tilt, men visst, det med att man kan "gå runt träden" med kranen kanske inte hade varit fel.

Jag har all skog rätt så samlat nära gården. När de genomförde laga skifte 1847 så delade de upp den dåvarande fastigheten i smala remsor så jag har ett skifte där gården ligger sen ligger de andra omlott om grannarnas skiften, men det är några hundra m extra att köra och behöver inte korsa någon landsväg eller motsvarande så har inga problem med att köra runt med maskinen. Det är snarare i så fall att man skulle haft en dragkrok på skördaren så man kunnat dra med 4-hjulingen för att köra hem för lunch. Nu har pappa varit med en del i skogen i vinter o kört ut ev huggt lite timmer när jag kört maskinen så då har jag åkt med i traktorn hem över lunch.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

Vedproducent  
#838429 Kranman har lagt ut ett kapacitetstest när Magnus kör precis en timme. 109 stammar på en timme.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

Badger  
#838806 Hur grovt kan man kvista med den ifall man manuellfäller träd åt maskinen?

Avatar Fallback

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

jannee  
#838811 Hur stort är timpriset för en Kranman 620 S ?
Kan den konkurrera med en Rottne H 8 ?
Personligen har jag den uppfattningen att små maskiner inte kan konkurrera med större när det gäller pris/fub för avverkad vara.
Dessutom har jag svårt att förstå vitsen med små maskiner när det gäller gallring, vägarna ska i vilket fall som helst anläggas, varför inte göra det i tidigt stadium = minskar senare risken för stormfällningar.
Gärna mothugg och förklaring + fördelarna ?
Själv nyttjar jag ALLTID en H 11 - blir billigare/fub än en H 8.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620S - Gallringsskördaren för skogsägaren (video

Vedproducent  
#838821
Badger skrev:Hur grovt kan man kvista med den ifall man manuellfäller träd åt maskinen?

Specen säger 25 cm och då når kvistknivarna helt runt om. Då fungerar det optimalt men du kan ju köra genom grövre stammar och då helst om stocken inte har så mycket kvistar. Men det ör ingen maskin man ska fälla grova träd manuellt och sen arbeta upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).