Verkstan

Använda snabbväxel som koppling

11 inlägg 3426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Använda snabbväxel som koppling

welle1981  
#626021 Hej har lite funderingar på att bygga in dubbel kommando i min valmet 6400 från 95 och kom då på rätt snabbt att det kan bli lite knepigt att få till kopplingen när jag har gammal hedlig kopplings vajer,
Men så av en slump slutade traktorn att dra så efter lite fel sökning såg jag att säkringen till snabbväxlana hade gått, och la all växlarna i fri läge efter som dom äldre valmeterna inte har något fjäder belastat lamell paket enligt en på lantmännen.

Så min fråga är alltså skulle man kunna använda sig utav detta för att stå still å lasta genom att bara bryta strömmen till snabbväxlarna utan att skada lamellerna (varmgång)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Använda snabbväxel som koppling

Bert1  
#626044 Är det inte risk det frestar snabbväxeln när du kopplar in den igen? Blir väl pang på

Användarvisningsbild

Re: Använda snabbväxel som koppling

JohannesG  
#626059 Blir nog fruktansvärt ryckigt. Den är ju antingen på eller av.

Har du vajer kan du ju dra en till vajer till en ny kopplingspedal bak.

Avatar Fallback

Re: Använda snabbväxel som koppling

snurra  
#626116 På Valtra / Valmet språk så heter det Direct Power Shift, min Valtra guru kallar det för Direkt Pang System

Användarvisningsbild

Re: Använda snabbväxel som koppling

welle1981  
#626172
JohannesG skrev:Blir nog fruktansvärt ryckigt. Den är ju antingen på eller av.

Har du vajer kan du ju dra en till vajer till en ny kopplingspedal bak.



Min tanke var det först men att stå på kanske 1500 varv med kopplingen nedtryckt å lasta känns som det urtrampnings lagret inte blir så långvarigt
Möjligen med någon slags förlängning till fram back spaken så man kan lägga den i friläge lite smidigt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda snabbväxel som koppling

Bert1  
#626193
snurra skrev:På Valtra / Valmet språk så heter det Direct Power Shift, min Valtra guru kallar det för Direkt Pang System

Delta power shift

Användarvisningsbild

Re: Använda snabbväxel som koppling

Bert1  
#626196
welle1981 skrev:
JohannesG skrev:Blir nog fruktansvärt ryckigt. Den är ju antingen på eller av.

Har du vajer kan du ju dra en till vajer till en ny kopplingspedal bak.



Min tanke var det först men att stå på kanske 1500 varv med kopplingen nedtryckt å lasta känns som det urtrampnings lagret inte blir så långvarigt
Möjligen med någon slags förlängning till fram back spaken så man kan lägga den i friläge lite smidigt

Är det svårt och nå F/B när du sitter bakvänt?
Vill minnas jag sett nån bild där dom fäst ett plattjärn i f/B spaken och sen bakåt där dom gjort ett fäste i golvet och sen ett rör bara till den nye spaken

Avatar Fallback

Re: Använda snabbväxel som koppling

snurra  
#626205
Bert1 skrev:
snurra skrev:På Valtra / Valmet språk så heter det Direct Power Shift, min Valtra guru kallar det för Direkt Pang System

Delta power shift


Så var det ja :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Använda snabbväxel som koppling

welle1981  
#626403
Bert1 skrev:
welle1981 skrev:
JohannesG skrev:Blir nog fruktansvärt ryckigt. Den är ju antingen på eller av.

Har du vajer kan du ju dra en till vajer till en ny kopplingspedal bak.



Min tanke var det först men att stå på kanske 1500 varv med kopplingen nedtryckt å lasta känns som det urtrampnings lagret inte blir så långvarigt
Möjligen med någon slags förlängning till fram back spaken så man kan lägga den i friläge lite smidigt

Är det svårt och nå F/B när du sitter bakvänt?
Vill minnas jag sett nån bild där dom fäst ett plattjärn i f/B spaken och sen bakåt där dom gjort ett fäste i golvet och sen ett rör bara till den nye spaken

Borde nog gå rätt lätt som du säger att göra med någon järn i mellan , kopplingen därimot kom jag på nu att där är ju stag och ingen vajer men kanske går att koppla ihop med vajer ev någon El styrd hydraul kolv

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda snabbväxel som koppling

Bert1  
#626411 Går ju och montera knappkoppling frågan är väl om man får ihop det med orginalgrejerna om du har stag istället för hydralisk
Har du turbin så borde det funka rätt bra

Användarvisningsbild

Re: Använda snabbväxel som koppling

Fredi  
#626416 Visst fanns det knappkoppling redan på stagversionen av kopplingsmanövrering. Knappkopplingen är ju i princip bara en cylinder som trycker ner pedalen och fungerar med oljetryck från hydraulcystemet. Lite strypningar osv för att den skall gå mjukt finns där inbyggt till. Sök delar från nån skrot så får du det fixat 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).