Man kan inte annat än att imponeras av Kranman som företag och Åke med hans två söner Björn och Magnus som driver företaget. Det är en dedikation och en entreprenörsanda som nästan går att ta på och ett ständigt fokus på att ta fram kostnadseffektiva och optimerade skogsmaskiner för självverksamma skogsägare. Basen för all verksamhet finns på deras gård söder om Bullaren i Bohuslän där också deras montering och svetsning sker i flera fabrikslokaler. Men de börjar bli trångbodda nu och håller på att bygga en helt ny fabrikslokal utanför Ed som ligger några mil från Bullaren.
Kranman är ett välkänt varumärke i Sverige och Norden nuförtiden. Intressant är också att Kranman har många kunder utomlands. Björn berättar att de har sålt relativt många produkter till Nordamerika trots att deras närvaro “over there” i princip är obefintlig. De säljer på export via mail och kunderna har ofta hittat deras produkter på YouTube.
För 15 år sedan fanns nästan bara ATV-vagnar. För drygt 10 år sedan kom första Bison-skotaren från Kranman. För snart 5 år sedan så släppte de processorn P25 och nu finns alltså 620S, en fullfjädrad, liten skördare med dieselmotor, anpassad för skogsägaren.
Det är nästan så man ser de olika kundsegmenten växa fram ovan. Först har vi skogsägaren med motorsåg och ATV-vagn. Sedan upp ett hack med processor och kanske en liten Bison-skotare. Sedan har vi det nya toppsegmentet med skördaren 620S och största parhästen i skotaren Bison 11000.
Hur blev det 620S?
För drygt ett år sedan så släppte Kranman sin första version av skördaren, då hette den först 520S. Nu, ett år senare, finns fyra varianter av skördaren och det har som sagt hänt en hel del på ett år. 520S finns fortfarande kvar och är basvarianten samt den billigaste maskinen i skördarprogrammet. Den har bensinmotor och kugghjulspumpar och inte så mycket “lull-lull”.
620S togs fram av Kranman efter att man märkt att det fanns ett starkt behov hos kunderna att kunna välja mer utrustning men främst med dieselmotor och den finns nu i tre versioner (Bas, Comfort och Pro) där alla har en fyrcylindring Kubotadiesel på 19 kW. 620S har genom dieselmotorn också en konstanttryckspump som arbetspump till skördaraggregatet där 520S har en “vanlig” kugghjulspump. Fördelen med konstanttryckspumpen är att den endast skickar ut olja om maskinen behöver det. Trycket är konstant på 190 bar men ingen rundspolning alltså. Den nya pumpen är också större, 23cc, något som gör att den ger samma effekt vid lägre varv.
Låg dieselförbrukning med 620S
Eftersom dieselmotorn är på 19 kW så kommer man också undan kraven på partikelfilter, AdBlue och CommonRail, det är viktigt med det enkla för Kranman.
Summan av en relativt liten dieselmotor med bra vridmoment och den nya konstanttryckspumpen blir att bränsleförbrukningen sjunker drastiskt, närapå en halvering från 520S som har bensinmotor. Sett över ett år så gör detta en hel del. Ett räknexempel skulle kunna vara att en skogsägare kör 150 timmar per år. 520S har då en bensinnota på knappt 13.000 kr medans 620S med diesel har en dieselnota på knappt 8,500 kr. Sett per timma så kostar 520S 85 kr i bensinkostnad medans 620S ligger på 56 kr.
Specifikation för de olika modellerna hittar du i tabellen nedan.
Spec / Modell | 520S | 620S | 620S Comfort | 620S Pro |
---|---|---|---|---|
Drivmedel | Bensin | Diesel | Diesel | Diesel |
Motor | Vanguard 37hp | Kubota 1505 | Kubota 1505 | Kubota 1505 |
Transmission | Hydrostat | Hydrostat | Hydrostat | Hydrostat |
Max väghastighet | 5 km/h | 10 km/h | 10 km/h | 10 km/h |
Arbetspump | Kugghjul | Konstantrycks | Konstantrycks | Konstantrycks |
Längdmätn aggregat | Steg | Steg | Hjulmätning | Hjulmätning |
Diametermätning | Nej | Nej | Ja | Ja |
Hyttvärme | Hydraulolja | Vatten | Vatten | Vatten |
Belysning | 3 led | 3 led | 12 led | 12 led |
Innerbelysning | Nej | Ja | Ja | Ja |
Ljuddämpad hytt | Nej | Ja | Ja | Ja |
Tankmätare | Nej | Ja | Ja | Ja |
Backkamera | Nej | Nej | Ja | Ja |
Radio med BT | Nej | Nej | Ja | Ja |
Såghållare | Nej | Nej | Ja | Ja |
Svängdämp. rotator | Nej | Nej | Ja | Ja |
Vinsch 30m | Nej | Nej | Ja | Ja |
230v motorvärmare | Nej | Nej | Ja | Nej |
Dieslvärmare SMS | Nej | Nej | Nej | Ja |
Krantitlt | Nej | Nej | Nej | Ja |
Luftdämpad stol | Nej | Nej | Nej | Ja |
Värme i stol | Nej | Nej | Nej | Ja |
Krandämpning | Nej | Nej | Nej | Ja |
Pris (ca) | 590000 | 695000 | 780000 | 850000 |
Kranman 620S Comfort, en favorit
Utifrån tabellen ovan så kan du själva välja en favorit, ska vi gå efter försäljningen hittills så verkar Kranman 620S Comfort bli en storsäljare. Kranman har i skrivande stund sålt 22 skördare och den absoluta majoriteten av dessa är av modell Comfort.
Och bryter man ner det så kanske det inte är så konstigt, med Comfort så får du ett Jobo-aggregat som kan mäta mer exakt längd och dessutom diameter, detta gör att du enkelt kan programmera en prislista för att ex ta ut kubb i gallringen. Dessutom får du en bättre hytt, mer ljus, vinsch och svängdämpare.
Hur är det då att köra Kranmans skördare?
Skogsforum testade Comfort-modellen och eftersom vi också testat den första versionen 520S så kan vi säga att det hänt mycket på ett år. Förutom trevligare körning med en diesel (bl a lägre varv) så har kransvängen blivit starkare och midjestyrningen har fått en servoventil. Detta i kombination med hydrostatdrivningen och en stark, “äkta”, skördarkran gör att det känns som att köra en större skördare. Naturligtvis kan man sakna rullmatat skördaraggregat om man jobbat professionellt i en skördare, men för målgruppen skogsägare så är det helt ok. Kranen är som sagt mycket stark och det är mycket plåt i basmaskinen så tillsammans med vätskefyllda hjul och midjelåset så är det en riktigt stabil liten rackare.
Även om det fungerar att hugga träd upp till 30 cm i diameter så märks det när vi testar att skördaraggregatet, som för övrigt är ett Jobo ST50 Bambi, blir begränsningen. Då börjar aggregatet mer och mer få en tendens att glida och stegra sig på stammen. Och detta är inte konstigt då dessa träd börjar närma sig en halv skogskubikmeter i volym (~0,35 m3fub). Imponerande dock att basmaskin och kran inte har några problem att hantera dessa träd.
Produktionsmässigt så kan man producera riktigt mycket i gallring med skördaren. Naturligtvis så kan man inte jämföra med en “stor” gallringsskördare men det ska man ändå inte göra. Max produktion i optimal gallring ligger kanske runt 60 avverkade träd per timma. Detta ger en teoretisk maxproduktion på ~5,5 m3fub per timme i normal förstagallring. Högst teoretisk skulle man alltså kunna prestera ca 1 hektar gallring per dag med skördaren under optimala förhållanden. Med det inte sagt att man ska ha detta som beting, här pratar vi max teoretisk produktion. och bara för att synliggöra vad som teoretisk kan vara möjligt.
Kranman har lagt mycket vikt(!) på att få en stabil basmaskin. Genom detta väger 620S runt 4 ton och kan genom detta inte transporteras på bilsläp. Men det finns dollyvagn att köpa till som du backar upp skördaren på och frilägger sedan drivningen på skördarens främre boggi. 620S Comfort och Pro har också en växellåda som gör att man kan hjula på väg i max 10 km/h.
Undertecknad har fyra års erfarenhet av spakande i en gallringsskördare och det finns saker som man lätt kan påpeka när en ny skördare testas. Det som är riktigt kul är dock att Kranman har svar på det mesta. Krangeometrin är riktigt bra och det märks att de lagt ner tid på att få den så bra som möjligt. Kör man mycket i brantare terräng så är krantilt något som få pratar om men som är ovärderligt. Ja då väljer du Pro. Hytten är konstruerat ur förarens perspektiv och inga problem att ha full koll på både trädtoppar och hjul. Till och med när jag frågade om ramens utformning och att den nu går utanför huvens placering fanns det svar på. “Jo, vi fick ändra lite på det för vi märkte att man lätt bucklar plåten annars”.
Här ligger det nog. Ett starkt intresse och mycket körning på kvällar och helger i den egna skogen som ligger bredvid fabriken. Då blir det nog ofta bra.
Funderar du själv på att ta steget från motorsågen eller kanske P25:an till en skördare så har 620S goda möjligheter att bli en bra kompis i gallringsskogen. Att lära sig köra den tar inte så lång tid och det finns trots apteringsdatorn mycket lite datorer och “annat krångligt”. Tröskeln är låg alltså. Är det något du ska fokusera på så är det snitsla bra vägar för skotaren (skördaren fixar det oftast och tyvärr kan man ganska enkelt göra det svårt för skotaren om man inte planerat innan) samt att du kanske måste köpa ett gymkort för att hålla dig själv i god trim.
Här nedan kan du se vår video från när vi besökte Kranman:
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto