Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129436 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626104
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Felet är inte dåligt spända band. Drivningen till traktordelens hjul har sluta fungera. Därför spinner däcken när det blir tungt.
Så nu ska maskin tas ut från skogen, delvis med draghjälp, för att få åka till verkstad.
Man ska nog alltid tro det värsta först


Ajdå, himla trist. :sad:


Ja, verkligen, bärgningen gick bra och nu är den på väg till Åf.
Det finns 2 uppsidor i det hela ändå.

1) Den klarar att driva hela maskinen framåt med band och kedjor på, med endast vagnsdriften. På slät mark dock, inte över stock och sten.

2) ÅF lånar ut sin Bison 11000 till mig så länge. :d
Så nu får jag tillfälle prova kranen på den. Den har förvisso inte kedjor och band, så upp till de besvärligaste delarna i min skog kommer jag inte. Men kul ändå. Bra ÅF dessutom. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

svampbob  
#626105
Uvskogen skrev:
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Felet är inte dåligt spända band. Drivningen till traktordelens hjul har sluta fungera. Därför spinner däcken när det blir tungt.
Så nu ska maskin tas ut från skogen, delvis med draghjälp, för att få åka till verkstad.
Man ska nog alltid tro det värsta först


Ajdå, himla trist. :sad:


Ja, verkligen, bärgningen gick bra och nu är den på väg till Åf.
Det finns 2 uppsidor i det hela ändå.

1) Den klarar att driva hela maskinen framåt med band och kedjor på, med endast vagnsdriften. På slät mark dock, inte över stock och sten.

2) ÅF lånar ut sin Bison 11000 till mig så länge. :d
Så nu får jag tillfälle prova kranen på den. Den har förvisso inte kedjor och band, så upp till de besvärligaste delarna i min skog kommer jag inte. Men kul ändå. Bra ÅF dessutom. :-bd


Det där är livsfarligt. Jag själv går ständigt på den där finten att bara prova något annat och efter det känns genast det man har omodernt.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

axwell  
#626115
svampbob skrev:Det där är livsfarligt. Jag själv går ständigt på den där finten att bara prova något annat och efter det känns genast det man har omodernt.


Ja det är väl samma kran som jag har + utskjut.
Tar nog stocken som micke(?) visade, utan problem vid 4-5 m utlägg.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626175 Nu gör jag en ny tråd då jag beställt en Bison 11000.
Men jag får återkomma med ett sista inlägg i den här tråden och berätta vad som hände med min 10000. De börjar riva i den i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626206
axwell skrev:
svampbob skrev:Det där är livsfarligt. Jag själv går ständigt på den där finten att bara prova något annat och efter det känns genast det man har omodernt.


Ja det är väl samma kran som jag har + utskjut.
Tar nog stocken som micke(?) visade, utan problem vid 4-5 m utlägg.

Kollade lite på Kranmans uppgifter på kranarna.
Kran M55 som jag har lyfter 300 kg på 4,5 meter vid 180 bar, min är ställd på 200 bar.
Kran M56 Bison 11000 lyfter 390 kg på 4,5 meter vid 200 bar.
Misstänker det inte är så stor skillnad nu.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

JerryH  
#626278
Uvskogen skrev:Nu gör jag en ny tråd då jag beställt en Bison 11000.
Men jag får återkomma med ett sista inlägg i den här tråden och berätta vad som hände med min 10000. De börjar riva i den i morgon.



Haha.. Svampbob fick rätt mao =)

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Norrtälje  
#626288
Uvskogen skrev:bärgningen gick bra och nu är den på väg till Åf.


Finns det frikoppling att lägga i vid bärgning som på gräsklippare med hydrostat? Kan det vara ett sånt enkelt fel som strular med traktordelen?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636480 Sådär då är mitt "äventyr" med Bison 11000 över. Fick tillbaka min maskin igår efter reparation. Det är bytt drev fram till kraftigare.
Som jag skrev tidigare så blev det trots allt ingen Bison 11000. Jag satsar på en begagnad mindre traktor och vagn i stället och sen en P25 eller en.... :smile:
(Hoppas få traktorn snart, är en på gång men inte i mål än men återkommer förstås)

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Blivande snickare  
#636483 Far Bisonen i byte då?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636484
Blivande snickare skrev:Far Bisonen i byte då?

Nix! Bison i skogen och på tomter, traktorn efter väg och i lättare skog.
Vi har en åker som vi ska odla på för tre familjer så traktorn behövs där med.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637007 Vi var ute och gjorde klart jobbet med vindfällena på berget.


Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

svampbob  
#637013 Visst är det kul med egna grejer så att man kan få något uträttat?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637014
svampbob skrev:Visst är det kul med egna grejer så att man kan få något uträttat?


JAAA!!! :d

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

svampbob  
#637018
Uvskogen skrev:
svampbob skrev:Visst är det kul med egna grejer så att man kan få något uträttat?


JAAA!!! :d


vi tog idag en promenad med hästarna och passerade då 20 ha som jag har gallrat i vinter. Det var en trevlig syn sedan såg jag några enstaka massabitar som låg kvar så det får bli en städrunda med skotaren innan Norra kommer och hämtar vältorna.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

stegmaster  
#637024 Trevlig film, Uvskogen. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).