Skotare

Styrförstärkare ÖSA250

113 inlägg 35401 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#625762 Ang styrning av magnetspolarna. En tanke, kanske utanför boxen me skulle det gå att styra med elektroniken från en kasserad skruvdragare? Motorerna i dessa är PWM- styrda.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625777
LasseHenrysson skrev:Ang styrning av magnetspolarna. En tanke, kanske utanför boxen me skulle det gå att styra med elektroniken från en kasserad skruvdragare? Motorerna i dessa är PWM- styrda.

Absolut utanför boxen hahaha
Kul idé dock
Misstänker dock att skruvdragare jobbar med mycket högre amperetal för att passa dessa förstyrventiler

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625780
Leer skrev:har inte ännu kopplat om så att strömmen kommer till "#70" från stift #12 på kopplingsplinten. Stömmen kommer i stället från ett av A stiften på IPS boxen, antingen A1 alt A7. Den strömförande kabeln är här byglad tillsammans med kabeln som går upp till minispaken.

Det ska i originalutförande INTE vara något annat än det kablage som ger plusmatning och minusmatning (jord) samt de kablar som går mellan spakar och IPS'ar och mellan IPS'ar och hydraulventilerna. Lika bra att du tar bort allt annat. Nu är ju din maskin redan modifierad till "Minispakar" om jag förstått dig rätt. Skulle vara bra att få se lite bilder på dessa och paletterna de sitter på. Antar att det är kretskort-paletter??
Det är enbart körpedal som gör att maskinen rör sig och då enbart när effektregleringen är i läge "Off"

Börja med att kolla om R44 växlar av och till när stolen vänds bakåt/framåt.
Prova samma sak men med körknappen på hornet aktiverad. Nu ska R44 bara växla när stolen vänds bakåt. R44 skall förbli växlat när stolen vänds framåt igen. Sen skall R44 släppa när körknappen på hornet läggs i neutral med stolen framåt.



Ovan skrev du i ett svar igår. Vad har #10 för funktion?

EHC10 skickarström till säkerhetskretsen med R44 och transistorn. Men också ström till R18a och R18 Via en kabel42 från EF20 till EF48 . Båda dessa relän är sk shuntrelän. Båda dessa relän skall växla när stolen vänds bakåt, förutsatt att fotpedalen INTE är påverkad.

Det kan hända mycket "spök" med effektregleringen av hydrostaten när relän inte fungerar som de ska, oxidation, spruckna lödningar på kretskorten (EF kortet). Det är också lätt till att man kortsluter mellan lödpunkterna på de blå kretskorthållarna. etc etc. Är tyvärr inte lika bra på effektregleringssystemet som det övriga. Det är många relän där som inte är detaljbeskrivna i dokumentationen. Vi får ta det systematiskt från början så kanske vi kan komma på vad som är felande...

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625805 Ska följa vad du skrev nedan gäallande hur reläna reagerar men kan börja med att svara på följande
Nu är ju din maskin redan modifierad till "Minispakar" om jag förstått dig rätt. Skulle vara bra att få se lite bilder på dessa och paletterna de sitter på. Antar att det är kretskort-paletter??


Hade tidigare "Kattskallar" men dessa var utslitna så fick tag i ett par nya Parker ICM 425 alt 435. Får kolla exakt vilken det är ute på maskinen.
Bytte enbart spakar och kablage ner till IPS boxen, inget mer.
1582097340_spak.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#626165 Förtydligande, jag har ICM 435

Har varit ute och provat lite mer på maskinen. Kopplade om så att strömförsörjning till ”#70armstöd# kommer från stift #12 på EHC kopplingslist.
Signalerna från #70 går nu in på #26 & #38.
Men när jag trycker på ”#70armstöd# terrängstyrningsknappen så lyser dioderna i IPS boxen, reläerna R34 & R35 klickar var för sig vid utslag höger/vänster
och jag mäter fram 25v på #26 &#38 men jag får ingen signal ut på #30 & #34.
Det var väl här signalen skulle gå ut för att sedan gå direkt ner till ventilerna
Något förslag på hur jag skall leta vidare?
Någon annan del av EHC kortets kretsar som påverkar terrängstyrningen?

Får se om jag hinner fixa med det mer i helgen, skall kontrollera allt kring R44 då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#626426 Tog bort mitt senaste inlägg. Inser att det inte är till någon hjälp endast det gällt "100% originalutförande". Men du har ju kopplat in terrängstyrningen"70armstöd" via IPS boxen, korrekt?!
Men när jag trycker på ”#70armstöd# terrängstyrningsknappen så lyser dioderna i IPS boxen, reläerna R34 & R35 klickar var för sig vid utslag höger/vänster

Om du ska bygga om till originalutförande så kan du inte ha IPS boxen inblandad i terrängstyrningen.
Ska du ha IPS boxen inblandad så blir det "komplicerat specialbygge". Specielll om du skall ha BÅDE 70armstöd och 70hornet. Enda fördelen med att använda IPS boxen är om du skall ha PROPORTIONELL terrängstyrning, och det kan du inte få med "tryckknappar" (70 armstöd och 70hornet) utan du måste använda nån typ av joystick på armstödet ( 2st variabla motstånd på samma joystick).
Om du använder tryckknappar OCH IPS tillsammans så måste du skippa "70hornet". Och skippar du 70 hornet så måste du ha en "reläanläggning" som kastar om hö/vä när du vänder stolen bakåt/framåt. Dessutom kan du inte med nån fördel använda R33 och R44 på EHC kortet.
En sak som är viktig när det gäller IPS systemet Om vi antar att du använder t ex "kanal 4" är att den inkommande "spänningen" till terrängstyrningsreglaget (70armstöd i ditt fall) skall måste komma från IPS boxens "1-7" på Kontakt A och från 70armstöd-knapparna tillbaka in på "3" resp "9" på Kontakt A. Utgången till förstyrventilen blir analogt via "3" resp "9" på Kontakt B. Observera att jorden från förstyrventilen MÅSTE gå tillbaka till "1-2-7-8" på kontakt B.
Spänningen från IPS "1-7" på Kontakt A till styr knapparna är 8 Volt och kan inte från styrknapparna styra nåt 24 volts relä.

Det är här jag tappar tråden. Jag vet inte hur dina ledningar är dragna och detta måste du rita ner EXAKT hur det är draget så att det går att följa. Annars famlar jag i mörkret.

Är det så att du matar IPS boxen från 70armstöd med 24Volt?? I så fall kommer det aldrig att funka hur mycket än "lysdioderna" lyser och blinkar på IPS boxen.
Jag kan bara följa originalutförande för nåt annat har jag inte några ritningar på.

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Kluro  
#627910 Hej,
Jag måste börja med att sälla mig till hyllandet av AKKAMAAN, det är inte ofta man ser någon som har sådan kunskap som har (eller tar) den tiden att hjälpa folk på ett så pedagogiskt sätt.
Jag skall inte kapa tråden men eftersom detta verkar vara något av en huvudtråd för ÖSA250 styrförstärkare undrar jag om någon vet spänningsnivåerna på testpunkterna på styrkortet, dvs vad skall den reglerade spänningen vara på TP3 (och TP4)?
Jag är lite av en "hovelektriker" åt en bekant som har en ÖSA var det mesta är påskruvat eller ändrat under åren men med hjälp av denna tråd och de dokument AKKAMAAN delat har jag rett ut det mesta och försöker nu få liv i styrförstärkaren och (den interna) spänningsregleringen på kortet verkar inte riktigt 100% Om någon vet så kan det vara bra info för andra också.
/Kluro

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#627929
Kluro skrev:Hej,
Jag måste börja med att sälla mig till hyllandet av AKKAMAAN

Tack, kul att det är uppskattat
om någon vet spänningsnivåerna på testpunkterna på styrkortet, dvs vad skall den reglerade spänningen vara på TP3 (och TP4)?

Jag är ingen elektronik expert så min kunskap begränsar sig till elementär "förståelse" av styrförstärkaren...
Jag rekommenderar Svenska Elektronikförbundets forum
Det är gjort på några minuter att bli medlem.
Där finns en hel del gedigen kunskap om allt "invärtes" i styrförstärkaren.

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#628701 Nu har jag fått igång "#70 terrängstyrning armstöd" i alla fall samt att maskinen går frammåt och bakåt om jag kör med fotpedal.
Jag har även kontrolerat att det finns signal i "#70 terrängstyrning hornet" så här skall jag skaffa en ny strömbrytare och få igång den funtionen.
Så nu har jag i dagsläget enbart 1 problem kvar, det är att fram/back knappen på "hornet" ej fungerar #11 Körriktningsomkopplare. Varken med eller utan effektreglering på/av eller stols sensorn till/ från

EHC10 skickarström till säkerhetskretsen med R44 och transistorn. Men också ström till R18a och R18 Via en kabel42 från EF20 till EF48 . Båda dessa relän är sk shuntrelän. Båda dessa relän skall växla när stolen vänds bakåt, förutsatt att fotpedalen INTE är påverkad.

R18 & R18a slår till/från när stols sensorn slås till/från
R44 påverkas ej

Börja med att kolla om R44 växlar av och till när stolen vänds bakåt/framåt.
Prova samma sak men med körknappen på hornet aktiverad. Nu ska R44 bara växla när stolen vänds bakåt. R44 skall förbli växlat när stolen vänds framåt igen. Sen skall R44 släppa när körknappen på hornet läggs i neutral med stolen framåt.

R44 växlar inte. R44 påverkas enbart när jag slår fram/back knappen på/av. Det spelar ingen roll om stols sensorn är till/från kopplad.
Vi hade inne EF kortet för genomgång och då misstänkte de att transistorn var dålig. Kan den vara anledning till mitt fenomen? Kan det även vara anledning till att fram/back knappen #11 Körriktningsomkopplare ej fungerar? Jag har ett relä på #R44 med diod så jag vet att jag får signal på EF kortet.

Vidare hade jag dragit nya ISO kablar och kontakter ner till magneterna för körning fram/back #58&#59. Dessa nya kablar fungerade ej då jag nu upptäckt att inuti de gamla iso kontakterna var signalpolerna byglade samt att det sitter ett motstånd eller liknande inuti. Hur hittar jag det här på el schemat?
Har även bytt ISO kontakter till Hög/låg växel magneten. Är det samma där att dessa är byglade samt innehåller ett motstånd?
1583152647_capture.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#628717
Leer skrev:Nu har jag fått igång "#70 terrängstyrning armstöd" i alla fall

KONTROLLFRÅGA: Är IPS boxen fortfarande inblandad i 70armstöd?

samt att maskinen går frammåt och bakåt om jag kör med fotpedal

Bra!
Jag har även kontrolerat att det finns signal i "#70 terrängstyrning hornet" så här skall jag skaffa en ny strömbrytare och få igång den funtionen.

Bra! Kom ihåg att det skall vara treläges och återfjädrande till mittläget

Så nu har jag i dagsläget enbart 1 problem kvar, det är att fram/back knappen på "hornet" ej fungerar #11 Körriktningsomkopplare. Varken med eller utan effektreglering på/av eller stols sensorn till/ från

Troligt att knappen är trasig. Den här knappen 11 på schemat är en sk dubbel-brytare som kontrollerar två helt skilda kretsar, ungefär som de dubbel-relän som används.
Den ena kretsen matas från styrförstärkaren via några reläkontakter samt potentiometern och den styr kretsen för körning fram resp back.
Den andra kretsen styr bland annat R44 via transistorn, samt R30 som är ett startspärr-relä, dvs det blockerar strömmen till startmotor relä R12 så att man inte oavsiktligt kör startmotorn med "växel ilagd".
1583159842_koerriktningsknappen_70.jpg




R18 & R18a slår till/från när stols sensorn slås till/från
R44 påverkas ej

Se ovan ang R44, knapp 11 trasig

Jag har ett relä på #R44 med diod så jag vet att jag får signal på EF kortet.

Menar du lysdiod inuti plasthuset för R44?
R44 växlar inte. R44 påverkas enbart när jag slår fram/back knappen på/av.

Är det lysdioden i R44 som påverkas UTAN att reläet växlar?

Det spelar ingen roll om stols sensorn är till/från kopplad.
Vi hade inne EF kortet för genomgång och då misstänkte de att transistorn var dålig. Kan den vara anledning till mitt fenomen? Kan det även vara anledning till att fram/back knappen #11 Körriktningsomkopplare ej fungerar?

Om det är en indikerande lysdiod i R44 så kommer det uppenbarligen ström från körriktningsknappen 11. Om inte trots detta R44 växlar beror troligen på att transistorn är felande och "läcker" en liten ström som gör att lysdioden i R44 tänds. Vad som är viktigt här är att det kommer ström till "basen" på transistorn från R31's kontakt, via EHC10, 3A säkring, diod, kontaktdon 9.2 19, P58, EF20 samt ett 4k7 motstånd.
En transistor är billig, finns säkert en ersättare hos "Kjelles"
Felsök de inringade punkterna. Börja med EF 20. Arbeta dig bakåt resp framåt beroende på resultat.
Dioden mellan säkringen och "9.2" har jag inte koll på exakt vart den sitter på maskinen men den ska sitta mellan säkringen och "9.2"-kontaktdonet.
1583159842_transistor_bas_stroem.jpg


Vidare hade jag dragit nya ISO kablar och kontakter ner till magneterna för körning fram/back #58&#59.

Vad menar du med ISO kablar? Är det kablarna som går till elventilernas Hirschman-kontakter, de fyrkantiga hattarna?
Dessa nya kablar fungerade ej då jag nu upptäckt att inuti de gamla iso kontakterna var signalpolerna byglade samt att det sitter ett motstånd eller liknande inuti.
Det är ingen egentlig bygling, det är en sk gnistsläckningsdiod som sitter där. Vänder man plus/minus fel i kontakten så blir det kortslutning och man "blåser" dioden. Dioden skall ha spärrsidan (katoden), den med "strecket" eller "punkten" mot plus.
Bild

Dessa gnistdioder i Hirschman-kontakterna för fram/back magneterna 58-59 är inte utmärkta på schemat och det skall heller inte vara några då de inte behövs på proportionella förstyrventil-magneter. Det behövs bara gnistsläcknings-dioder på on/off magneter av alla de slag.


Hur hittar jag det här på el schemat?

"Det här", menar du dessa gnistsläckningsdioder eller magneterna? fram/back magneterna 58-59 har du ju redan hittat, övriga magneter är ju märkta med vertikal klartext på schemat. Alla gnistdioder sitter parallellt med symbolerna för magnetspolarna (förutom på förstyrmagneterna för kran och hydrostatpump)
Har även bytt ISO kontakter till Hög/låg växel magneten. Är det samma där att dessa är byglade samt innehåller ett motstånd?
Se ovan ang gnistsläckningsdiod

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#628728
Är IPS boxen fortfarande inblandad i 70armstöd?

Ja, jag har tills vidare behållit att IPS boxen är inkopplad så nu går kablaget direkt från IPS box till kabeln som skulle gått in på #30 & #34 så jag har helt enkelt ingen kabel lödd på plintarna #38, 32, 34, 30, 26 & 12 på EHC kortet. Mycket också pga kabeln som kom från kontakt 9.2 stift 20 var klippt som sedan skulle gå in på #32 på EHC kortet.

dvs det blockerar strömmen till startmotor relä R12 så att man inte oavsiktligt kör startmotorn med "växel ilagd".

Så här fungerar det i dagsläget, Står knappen i någon av körriktningarna så kan jag ej starta motorn.

Menar du lysdiod inuti plasthuset för R44?

Ja exakt. Har satt dit ett nytt relä med diod för att påvisa signal

Är det lysdioden i R44 som påverkas UTAN att reläet växlar?

Relät slår till och dioden på relät börjar lys om fram/back läggs i med knappen

Så då tolkar jag det att det är transistorn som strular?

Felsök de inringade punkterna. Börja med EF 20. Arbeta dig bakåt resp framåt beroende på resultat.

Tack!

Vad menar du med ISO kablar? Är det kablarna som går till elventilernas Hirschman-kontakter, de fyrkantiga hattarna?


Ja exakt Hirschman kontakterna.

Dessa gnistdioder i Hirschman-kontakterna för fram/back magneterna 58-59 är inte utmärkta på schemat och det skall heller inte vara några då de inte behövs på proportionella förstyrventil-magneter. Det behövs bara gnistsläcknings-dioder på on/off magneter av alla de slag.


Jag har både en bygling med ett litet stål bleck mellan signal polerna samt en diod mellan signal och jord. Om jag har dessa "gamla hirschman kontakter så går maskinen att köra fram& tillbaka, sätter jag dit de nya så går den ej. Dock antar jag att de nya inte har varken bygling eller diod? Det får jag kolla med tillverkaren.

Men om jag tolkar dig rätt så skall det finnas en bygling men dioden behövs inte?
Hur är det för hirschmankontakterna för hög/låg växel?
Kan det vara blandat på olika hirschman kontakter på maskinen beroende på funktion de har då dessa hirchman kontakter finns på många funktioner, allt från drift till ventilpaketet för kranen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#628754
Är IPS boxen fortfarande inblandad i 70armstöd?

Ja, jag har tills vidare behållit att IPS boxen är inkopplad så nu går kablaget direkt från IPS box till kabeln som skulle gått in på #30 & #34 så jag har helt enkelt ingen kabel lödd på plintarna #38, 32, 34, 30, 26 & 12 på EHC kortet. Mycket också pga kabeln som kom från kontakt 9.2 stift 20 var klippt som sedan skulle gå in på #32 på EHC kortet.
Förståeligt att 9.2 20 är klippt när man gjort ett "hembygge" med IPS'n.
9.2 20 ger ju i orginalutförande ström till EHC32 och vidare till reläkontakterna R34/R35. Varifrån kommer strömmen till EHC32 just nu?
För övrigt så citerar jag vad jag skrev i ett tidigare inlägg.
Är det så att du matar IPS boxen från 70armstöd med 24Volt?? I så fall kommer det aldrig att funka hur mycket än "lysdioderna" lyser och blinkar på IPS boxen.
Jag kan bara följa originalutförande för nåt annat har jag inte några ritningar på.

Enligt tillverkaren av IPS boxen så skall matningen från spak/knapp vara 0-8 Volt. Har aldrig provat nåt annat, men om du matar med "24V" från knappen och det fungerar så "har jag väl fel då"...
$matches[2]


Så här fungerar det i dagsläget, Står knappen i någon av körriktningarna så kan jag ej starta motorn.
Bra då fungerar startspärren. Samma startspärr skall vara aktiverad av fot-körpedalen. Observera att startspärren inte är aktiverad om nödstopp-knappen är nedtryckt. Då går startmotorn att köra men dieselmotorn kan inte starta pga av att nödstopp-magneten släpper på insprutningspumpen och inget bränsle kommer fram.

Menar du lysdiod inuti plasthuset för R44?

Ja exakt. Har satt dit ett nytt relä med diod för att påvisa signal

Cool

Är det lysdioden i R44 som påverkas UTAN att reläet växlar?

Relät slår till och dioden på relät börjar lys om fram/back läggs i med knappen

Tolkade det tidigare att R44 INTE slog till när fram/back läggs i med knappen???
Så då tolkar jag det att det är transistorn som strular?

Bringa 100% klarhet i vilka symptom som gäller ang R44.
Så här ska det fungera. När du sitter vänd framåt med fram eller back ilagd på knappen och vänder stolen bakåt så skall R44 slå till när stolsensorn slår till R31. Nu bryter R44's andra kontakt strömmen till potentiometern så att inte maskin rullar med körknappen ilagd.
Det vi vanligen gör när vi vänt stolen bakåt är att vi kör kranen, och då drar vi på ett högre arbetsvarvtal med handgasen på dörrstolpen. Om vi nu lämnar arbetsvarvet på när vi vänder stolen framåt igen så skulle maskine direkt börja rulla snab
bt när stolsensorn släpper R31. För att förhindra denna plötsliga rullning när stolen är halvvägs på väg att vändas framåt, så ligger R44 i "hållkrets" av sin egen kontakt uppe vid transistorn.
Det är jätteviktigt att INTE R44 släpper när stolen då vänds framåt. R44 skall bara släppa när körknappen ställs i neutralläge.
Det är många fall av onödiga samtal till ÖSA-service pga att förare sagt att inte maskinen rör sig med stolen vänd framåt trots att körknappen "ligger i". Det enda man behövt göra är att lägga i friläge "0.1 sekunder"...


Jag har både en bygling med ett litet stål bleck mellan signal polerna samt en diod mellan signal och jord. Om jag har dessa "gamla hirschman kontakter så går maskinen att köra fram& tillbaka, sätter jag dit de nya så går den ej. Dock antar jag att de nya inte har varken bygling eller diod? Det får jag kolla med tillverkaren.

det kan vara så att nån "okunnig" tagit vilka begagnade (eller nya från ÖSA) som helst och satt in där de egentligen inte är förberedda att sitta.
Detta med "blecket" är något jag inte kan påminna mig att ha sett. Ett bleck mellan plus/minus-"polerna" på en Hirschman kontakt innebär ju rätt och slätt kortslutning. Skulle vara bra med en bild på detta.


Men om jag tolkar dig rätt så skall det finnas en bygling men dioden behövs inte?

FEL!
Jag har aldrig sagt i vår diskussion att det skall finnas "nån bygling". Däremot skall det finnas gnistdioder på alla on/off magneter inklusive reläspolar (finns nåt undantag på relän i anslutning till eletroniska kretsar med inbyggda elektroniska gnistskydd)

Hur är det för hirschmankontakterna för hög/låg växel?

SKALL ha gnistdioder!
Observera att om du inte använder original on/off ventilpaketet för terrängstyrningen utan i stället en sektion i kranpaketet så "skall det inte" / "behöver det inte" vara gnistdioder i Hirschman-kontakterna
1583173312_gnistdioder_on_off_magneter.jpg

Kan det vara blandat på olika hirschman kontakter på maskinen beroende på funktion de har då dessa hirchman kontakter finns på många funktioner, allt från drift till ventilpaketet för kranen?
[/quote]
EXAKT! BLANDAT! Schemat säger vad som gäller för respektive krets!

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#628806
Varifrån kommer strömmen till EHC32 just nu?

Det går inte in någon ström alls på EHC#32 nu idag.

Enligt tillverkaren av IPS boxen så skall matningen från spak/knapp vara 0-8 Volt. Har aldrig provat nåt annat, men om du matar med "24V" från knappen och det fungerar så "har jag väl fel då"...

Tror inte du har fel. Strömmen till #70 kommer fortfarande från IPS boxen enligt mitt tidigare inlägg. Dvs jag har inte tagit ut strömmen från EHC#12.
Signalkablarna från knapp #70 som skulle lödas fast på EHC#38&EHC#26 är nu direkt kopplade till kablarna som skulle lödas på EHC#34&EHC#30, utan att gå via relä 34&35 alls. Trodde faktiskt inte det skulle gå men det fungerade fint.
Så krasst är det så att följande EHC plintar är INTE alls inkopplade
#12
#26
#30
#32
#34
#38

De EHC plintar som är inkopplade är
#2
#8
#10
#14
#28

Tolkade det tidigare att R44 INTE slog till när fram/back läggs i med knappen???

R44 slår INTE till av stols sensorn.
R44 slår till av att fram/back knappen läggs i dvs ljusdioden på relät börjar lysa men maskinen rör sig INTE
Vidare så slår även R41, R42, R43 till samtidigt.
Måste kontrollera mer exakt vilka och när de olika reläna slår till

Skulle vara bra med en bild på detta.

Ska se om jag kan fixa en bild till helgen

EXAKT! BLANDAT! Schemat säger vad som gäller för respektive krets!

Grymt tack
Blir till att försöka få fram vilka versioner som är rätt på vardera position från OEM automation. Först och främst behöver jag byta de till magnetventiler fram/back #58&#59 och för magneter till hög/låg växel #35&#72.
Tips?
https://www.oemautomatic.se/produkter/tryck-,-a-,-fl%C3%B6de/kabelkontakter/din-kontakt-med-ingjuten-kabel-_-342769

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#628842
Leer skrev:
Så krasst är det så att följande EHC plintar är INTE alls inkopplade
#12
#26
#30
#32
#34
#38

De EHC plintar som är inkopplade är
#2
#8
#10
#14
#28

OK då följer jag.

R44 slår INTE till av stols sensorn.

R44 SKA slå till när körknappen är aktiverad OCH man vänder stolen bakåt.
R44 slår till av att fram/back knappen läggs i dvs ljusdioden på relät börjar lysa men maskinen rör sig INTE

Att lysdioden lyser i R44 innebär inte nödvändigtvis att reläet vxlar om transistorn är trasig.
Försäkra dig om att det åtminstone "slamrar till"/klickar i R44 när stolen vänds bakåt. alternativt körknappen aktiveras

Vidare så slår även R41, R42, R43 till samtidigt.

BRA!
Måste kontrollera mer exakt vilka och när de olika reläna slår till

Lägg inte för mycket tid på detta just nu. Den kollen måste följa ett logiskt mönster. Vi måste ta detta från en ände först. Nu är det R44 som gäller att få till.
Om transistorn är trasig så kan den leda ström till R44-spolen (med lysdioden) utan att stolsensorn behöver vara påverkad dvs styrström till basen på transistorn. Just nu är det därför viktigt att försäkra sig om att transistorn är fungerande. görs bäst genom att byta till en ny. 4k7 (4700 Ohm) motståndet kan kollas på plats med en ohm-meter. om E-kortet lossa från den blå kontaktlisten.


En allmän notering att göra angående indikerande lysdioder. De kan ge "falska" indikationer pga att de inte mehöver mer än några mA alt några Volt för att tändas. Det är därför viktigta att man tex vid en elmagnet tror att allt är "frid och fröjd" bara för att en lysdiod i en Hirschman hatt eller i en enkel testmejsel lyser. En lysdiod i ett relähölje typ det du har i R44 talar bara om att det finns tillräckligt med ström/spänning för att tända lysdioden, men man glömmer lätt att det behövs "24 Volt" för att reläspolen skall kunna växla kontakterna.



EXAKT! BLANDAT! Schemat säger vad som gäller för respektive krets!

Grymt tack
Blir till att försöka få fram vilka versioner som är rätt på vardera position från OEM automation. Först och främst behöver jag byta de till magnetventiler fram/back #58&#59 och för magneter till hög/låg växel #35&#72.
Tips?
[/quote]
Mitt seriösa tips är att INTE köpa helgjutna inkapslade Hirshmann-kontakter. Anledningarna är att
1.Det försvårar felsökning genom att Hirschmann-hatten inte går att ta isär för mätning av strömstyrka och spänning när den sitter och arbetar "live" på en elmagnet.
2. Om du av misstag kopplar polariteten fel på kablarna så blåser du gnistdioden som då inte går att byta ut pga inkapslingen
3. De kablar som finns anslutna till helt ingjutna kontakter är antingen för långa eller för korta
4. Kapslingen7ingjutningen fyller inget styrre syfte. Tiotusentals kontaktdon har klarat sig i decennier utan att behöva vara inkapslade.
5. Kapslade med ingjutna kablar är MYCKET dyrare och mindre användbara
Köp nya Hirschman-kontakter på t ex ELFA.
Om du beställer Hirschman kontakter från ELFA så beställ också ett par socklar. Mycket bra att ha i reserv samt för tillverkning av mät-adapter
Köp ett dussin lösa standarddioder på ELFA som enkel monteras in tillsammans med kablarna.

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#631505 Hej
Har en fråga ang EHC- boxarna. Det Finns rester av ett gult kopplingsschema på mina boxa men inte läsbart. Finns det någon som har detta schema? Antar att det visar inkoppling mellan spakarna och boxen. Sedan undrar jag vilken signal spaken ( minispak) skickat till boxen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).