mån 02 mar 2020, 17:13#628717
Leer skrev:Nu har jag fått igång "#70 terrängstyrning armstöd" i alla fall
KONTROLLFRÅGA: Är IPS boxen fortfarande inblandad i 70armstöd? samt att maskinen går frammåt och bakåt om jag kör med fotpedal
Bra!
Jag har även kontrolerat att det finns signal i "#70 terrängstyrning hornet" så här skall jag skaffa en ny strömbrytare och få igång den funtionen.
Bra! Kom ihåg att det skall vara treläges och återfjädrande till mittläget
Så nu har jag i dagsläget enbart 1 problem kvar, det är att fram/back knappen på "hornet" ej fungerar #11 Körriktningsomkopplare. Varken med eller utan effektreglering på/av eller stols sensorn till/ från
Troligt att knappen är trasig. Den här knappen 11 på schemat är en sk dubbel-brytare som kontrollerar två helt skilda kretsar, ungefär som de dubbel-relän som används.
Den ena kretsen matas från styrförstärkaren via några reläkontakter samt potentiometern och den styr kretsen för körning fram resp back.
Den andra kretsen styr bland annat R44 via transistorn, samt R30 som är ett startspärr-relä, dvs det blockerar strömmen till startmotor relä R12 så att man inte oavsiktligt kör startmotorn med "växel ilagd".
1583159842_koerriktningsknappen_70.jpg
R18 & R18a slår till/från när stols sensorn slås till/från
R44 påverkas ej
Se ovan ang R44, knapp 11 trasig
Jag har ett relä på #R44 med diod så jag vet att jag får signal på EF kortet.
Menar du lysdiod inuti plasthuset för R44?
R44 växlar inte. R44 påverkas enbart när jag slår fram/back knappen på/av.
Är det lysdioden i R44 som påverkas UTAN att reläet växlar?
Det spelar ingen roll om stols sensorn är till/från kopplad.
Vi hade inne EF kortet för genomgång och då misstänkte de att transistorn var dålig. Kan den vara anledning till mitt fenomen? Kan det även vara anledning till att fram/back knappen #11 Körriktningsomkopplare ej fungerar?
Om det är en indikerande lysdiod i R44 så kommer det uppenbarligen ström från körriktningsknappen 11. Om inte trots detta R44 växlar beror troligen på att transistorn är felande och "läcker" en liten ström som gör att lysdioden i R44 tänds. Vad som är viktigt här är att det kommer ström till "basen" på transistorn från R31's kontakt, via EHC10, 3A säkring, diod, kontaktdon 9.2
19, P58, EF20 samt ett 4k7 motstånd.
En transistor är billig, finns säkert en ersättare hos "Kjelles"
Felsök de inringade punkterna. Börja med EF 20. Arbeta dig bakåt resp framåt beroende på resultat.
Dioden mellan säkringen och "9.2" har jag inte koll på exakt vart den sitter på maskinen men den ska sitta mellan säkringen och "9.2"-kontaktdonet.
1583159842_transistor_bas_stroem.jpg
Vidare hade jag dragit nya ISO kablar och kontakter ner till magneterna för körning fram/back #58;.
Vad menar du med ISO kablar? Är det kablarna som går till elventilernas Hirschman-kontakter, de fyrkantiga hattarna?
Dessa nya kablar fungerade ej då jag nu upptäckt att inuti de gamla iso kontakterna var signalpolerna byglade samt att det sitter ett motstånd eller liknande inuti.
Det är ingen egentlig bygling, det är en sk gnistsläckningsdiod som sitter där. Vänder man plus/minus fel i kontakten så blir det kortslutning och man "blåser" dioden. Dioden skall ha spärrsidan (katoden), den med "strecket" eller "punkten" mot plus.
Dessa gnistdioder i Hirschman-kontakterna för fram/back magneterna 58-59 är inte utmärkta på schemat och det skall heller inte vara några då de inte behövs på proportionella förstyrventil-magneter. Det behövs bara gnistsläcknings-dioder på on/off magneter av alla de slag.
Hur hittar jag det här på el schemat?
"Det här", menar du dessa gnistsläckningsdioder eller magneterna? fram/back magneterna 58-59 har du ju redan hittat, övriga magneter är ju märkta med vertikal klartext på schemat. Alla gnistdioder sitter parallellt med symbolerna för magnetspolarna (förutom på förstyrmagneterna för kran och hydrostatpump)
Har även bytt ISO kontakter till Hög/låg växel magneten. Är det samma där att dessa är byglade samt innehåller ett motstånd?
Se ovan ang gnistsläckningsdiod
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A