Gallring

Manuell huggning/gallring

50 inlägg 21303 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manuell huggning/gallring

Mattias k  
#625786 Hallå på er allesammans tänkte höra med er hur läget ser ut på marknaden inom manuell huggning /gallring i södra Sverige ?? Ja o en kompis e snart klara med motorsågskörkortet a+b o ska även ta c kort så nu undrar vi om där finns manuell huggning kvar överhuvudtaget??

Ska man höra med sca o Svea o södra o sydved om dom behöver eller dom kör bara maskiner som sabbar marken ??

Tack på förhand



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625815 Den marknaden är nog i stort sätt borta. Det blir helt enkelt alldeles för dyrt med dagens virkespriser om det ska betalas ersättningar på 350-400 kr/timme + moms per gubbe. (Det är helt annan grej att gå utan lön med motorsågen i egen skog på helgerna).

Det som däremot kan finnas är en del specialjobb, så som övergrovt, rotkapning, reservatshuggning, tomtfällning, arboristjobb, parkfällning och dylikt. Samt en del skogsröjning med röjsåg.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 19 feb 2020, 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Mattias k  
#625822 Hade ju eventuellt bara börjat lite smått på timme typ på helger o sånt o då hade de inte blivit några 350/h kanske 170/200 per timme .. de e inte lätt men om nån här inne vet nån som behöver hjälp så e de bara o höra av sig mvh mattias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625834 Med 170-200 kr/h + moms täcker du i bästa fall dina egna kostnader för verktyg, utbildning skyddskläder, försäkring m.m., men du får ingen egen lön.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Mattias k  
#625840 Nu menade vi mer att bara köra på timlön som extra jobb bara o inte ta de via företag ju utan bara vanlig timlön

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

Avslutat-02  
#625842 På faktura eller utan?

Det är mycket bättre att ni räknar på runt 300-400 kr i timmen, för ni ska ha försäkringar också

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Boman  
#625844 Sen är det inte bra för marknaden om ni jobbar för billigt dom som har det som heltidsarbete blir nog inte så glada om ni går in och förstör marknaden men så låga priser!

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Kse  
#625846
Mattias k skrev:Nu menade vi mer att bara köra på timlön som extra jobb bara o inte ta de via företag ju utan bara vanlig timlön


Vanlig timlön? Tänker du söka anställning som manuellhuggare hos skogsbolagen eller är det svartjobb du menar?

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Mattias k  
#625855 Bara som tim anställning till en början så dom ser va man går för i första hand o sen eventuellt så kan man kanske börja o fundera på o starta eget men just nu handlar de bara om o komma in nånstans i södra Sverige ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625892 Tror itne det är många skogsägare som vill betala svart eller ha en som kommer med utan F-skatt, utan det får du nog räkna med om du vil komma in den vägen. Såklart ta anställnig eller prata med de firmor som refan har jobb är ett alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

anersimyra  
#625893 Är er enda erfarenhet ett motorsågskörkort så föreslår jag bestämt att ni lägger planerna på hyllan.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

tallen100  
#625894 Jag trodde motorsågskörkort slog allt, så har det iaf låtit förut :grin:

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625899
tallen100 skrev:Jag trodde motorsågskörkort slog allt, så har det iaf låtit förut :grin:

Nu ska du inte vara sån! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Manuell huggning/gallring

Avslutat-02  
#625901
tallen100 skrev:Jag trodde motorsågskörkort slog allt, så har det iaf låtit förut :grin:


Ja till och med dokumentation och avlagt prov... :mrgreen:
Eller varför inte erfarenhet och kunskap...

Men jag förstår precis vad du menar.
Anersimyra...

Har man kortet så är man ej full lärd eller egentligen kompetent,man behöver också ha erfarenhet.
Men den får bara av att köra sågen...

Användarvisningsbild

Re: Manuell huggning/gallring

anersimyra  
#625905 Motorsågskörkort är inget dåligt i sig självt, men med kortet som enda erfarenhet blir man inte långlivad på marknaden då man ju inte kan det minsta som har med huggning att göra. Vi har nu två grabbar på jobbet vars enda erfarenhet är motorsågskörkort och de kommer aldrig någonsin bli dugliga som huggare..🤥🤥😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).