Motorsåg och handhållet

Inventering på gården

11 inlägg 2905 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inventering på gården

robine  
#625847 Håller på att gå igenom farsans utrustning, och tänkte höra vad forumet säger om följande?

Motorsåg Stihl MS250C
Röjsåg Stihl FS130

Finns även en Husqvarna motorsåg, men glömde ta bild på den, så osäker på modellen. Men den är definitivt äldre än Stihl-sågen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Inventering på gården

Avslutat-02  
#625849 Stihl 250 är en trevlig såg.
Röjarn duger till ungt sly och gräs.

Ska du ut i skogen hårdare, köp en rejäl...

Användarvisningsbild

Re: Inventering på gården

totte  
#625867 Utan att veta vad som behöver göras på gården så är det omöjligt att ha åsikter om grejorna.

Berätta mer!

Användarvisningsbild

Re: Inventering på gården

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625870 Att en såg är äldre btyder oftast inte så mucket.

Användarvisningsbild

Re: Inventering på gården

robine  
#625876 Det är 7ha skog totalt. Inte slutavverkat alls, utan far har löpande huggit luckor under vintern som han senare har planterat.

Jag tänker mig fortsätta i ungefär samma stil, så det är på den nivån utrustningen ska jämföras :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inventering på gården

Lars Lundqvist SLU  
#625878
robine skrev:Det är 7ha skog totalt. Inte slutavverkat alls, utan far har löpande huggit luckor under vintern som han senare har planterat.

Var i landet och hur har det gått i luckorna?

Användarvisningsbild

Re: Inventering på gården

robine  
#625883
Lars Lundqvist SLU skrev:
robine skrev:Det är 7ha skog totalt. Inte slutavverkat alls, utan far har löpande huggit luckor under vintern som han senare har planterat.

Var i landet och hur har det gått i luckorna?


Södra Värmland.

Har hunnit traska igenom det ena skiftet av två, och det såg bra ut. Detta skiftet är dock äldre och i mina ögon börjar en del bli dags för gallring, men det får bli en annan historia :). Har egentligen bara planerat att försöka gå ut gränserna och se hur bra markerat det är.

Det andra skiftet är det som han senast jobbat med och det tänkte jag försöka hinna under morgondagen eller till helgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inventering på gården

totte  
#626047 För sporadiskt bruk, alltså inte daglig proffsanvändning så bör en Stihl 250 vara en rätt hygglig såg. Du skrev att du har en äldre Husqvarna också. Se till att den fungerar, eller skaffa en annan reservsåg. En till fungerande såg är mycket lämpligt att ha. När du har lyckats klämma fast sågen så är det ovärderligt att ha en till att såga loss den med. Eller för att avsluta nåt pågående om den ordinarie sågen råkar strejka. Eller bara för att slippa ställa in planerna för dagen om den ordinarie sågen strejkar.

Skall du göra någon seriös skogsröjning så behöver du en rejälare röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Inventering på gården

robine  
#626166 Nu har jag putsat fram Husqvarna-modellen också. Det är en 444 SG. Verkar vara från slutet av 70, början av 80?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inventering på gården

Avslutat-02  
#626168 Bra såg se till att den går så har du såg länge.... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Inventering på gården

robine  
#645926 Tyvärr var ju den lyckan kort. Klåfingrade rövhattar har varit området och plockat med sig bland annat båda Stihlmaskinerna.

Skulle behöva forumets hjälp att få ihop ett nytt paket.

Tänkte satsa på en likande såg igen, verkar som forumet tyckte bra om den? Modellen heter säkert något annat nu?

Röjning så hade jag väl tänkt att kunna röja lite grövre än ungt sly.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).