Traktorer och processorer

PEFC-Certifierad skogstraktor?

19 inlägg 5126 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

PEFC-Certifierad skogstraktor?

Vindelälvens  
#625695 Hej! Håller på att certifiera mitt entreprenad företag enligt PEFC, kruxet är att hydrauloljan som används är i samma system (samma olja) som i transmissionen, och enligt PEFC ska svenska standarden SS 15 54 34 följas när det kommer till hydrauloljor... Den listan innefattar endast rena hydrauloljor och som jag förstod de så är oljan i min traktor en slags "universalolja" som är framtagen för att fungera i system som är i min traktor (MF 5609-2016)
Finns det någon på detta forum som haft samma problem och som lyckats lösa det på något vis? Hoppas ni förstår min förklaring. Mvh Erik



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625701 Jag hade en likartad diskussion , om än inte lika, i samband med att jag pefc-certad mitt företag och skotare (Bison 10000). Jag hade en väldigt bra dialog med mitt certifierade företag. Det finns utrymme för både anpassningar i sak och tid. Så jag föreslår att pratar med de du tänkt certa dig mot.
Hursomhelst, det är bra vara certad. Inte bara för att "bolagen" kräver det. Inte heller för att det ger fördelar i dialogen med mindre kunder och privatpersoner. Nä, mest för man blir att tänka systematiskt och fokuserat på bl. a miljöarbetet, och arbetsskyddet/säkerheten. För egen del är jag numera väldigt noga vid val av oljor och fett exempelvis. Saknas ordentliga datablad så avstår jag.

Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Vindelälvens  
#625710 Fick som svar av ec skog gubben att han hade aldrig hört talas om detta problem..

   TS
Avatar Fallback

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Tralsmo  
#625715 Som jag fattat det, just angående hydralolja å kylvatten , även motorer.
Så är det tillverkarens rekommendationer som gäller.

Om du byter motor tex så kan du inte sätta i motor med sämre miljövärde.
Rekommenderar generalagent vanlig hydralolja så gäller det ochså.

Däremot kan man kräva vid maskinnyte att du byter till godkänd maskin.
Vilken det är, certifieringen eller uppdragsgivaren har ja inte koll på.
Såvitt ja kan förstå så har man en viss tid på sej.

Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Vindelälvens  
#625721 För att inte bryta mot certifieringen så måste det va hydraulolja som finns med på listan för svensk standard..

   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

svampbob  
#625731
Vindelälvens skrev:För att inte bryta mot certifieringen så måste det va hydraulolja som finns med på listan för svensk standard..


Tror du att någon kollar vilken olja du verkligen kör på om du säger att den är godkänd?

När jag jobbade åt Trafikverket i Umeå så fick jag ständigt på skallen för att jag inte hade enbart maskiner med miljöolja på projektet.
Till sist tröttnade jag och påpekade att några av maskinerna som körde på mitt projekt inte var godkända men när dom dagen innan hade varit på en kollegas projekt så var dom godkända där. Dom gjorde väl rätt som rapporterade uppåt att alla maskiner på bygget var miljögodkända oavsett om dom var det eller inte.
Efter att jag hade påpekat det så slutade miljöfolket rota i saken och entreprenörerna fortsatta köra med de oljor som krävdes för maskinens garanti.

Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

anersimyra  
#625733 Jag behövde inte någon speciell miljöolja till hjulingens hydraulvagn då de ansåg volymen vara såpass liten att det var betydelselöst. De resonerade som så att en skotare eller skördare som innehåller stora mängder olja absolut var tvunget att ha miljöolja enligt krav men att småmaskiner ” slank igenom ” kravet.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Signofthecross  
#625742
Vindelälvens skrev:Fick som svar av ec skog gubben att han hade aldrig hört talas om detta problem..


Jag hade en liknande diskussion med Mats Remsö på ec skog. Han verkade ha koll så ta kontakt med honom om du inte får några bra svar.

Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Vindelälvens  
#625763 Tar de via ec-skog men en annan gubbe. Få väl se om de blir mygelvarianten tillslut

   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625768 Frågan är ju om du behöver rätta dig efter standarden för hydraulolja, för du har ju ingen hydraulolja?

Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Vindelälvens  
#625775 Jag tänkte samma, så ringde å hörde och anledningen är att om de skulle flyga en slang så läker det ut olja som inte finns med på listan för svensk standard.men då sa jag om jag skulle få läckage på motoroljan då? Ja de spelade visst mindre roll. Jävligt luddigt kan jag tycka

   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

anersimyra  
#625778 De har relativt nyligen fått utrustning för att kunna göra stickprovskontroller på vätskor i maskiner, å andra sidan har jag inte hört talas om någon som fått sin maskin kontrollerad.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Seb macahan  
#625781 Denna diskussion hade jag med certifierande organ när jag köpte min skördare. Äldre maskin från 2009.
Min ambition var att kunna köra i mindre omfattning till markägare med cert.
De svaret jag fick var att skulle man inte köra heltid (med just den maskinen) och inte ta några större körningar (typ kontrakts körningar) så behövde jag varken bry mig om oljor eller certifiera maskinen.
I en "vanlig" jordbrukstraktor med en "vanlig" pump handlar det ju sällan om några extrema mängder vid läckage. Oftast hinner man ju stänga av inom 2-10liter. På en skotare/skördare flyger det ju ut 30-60 liter på några sekunder.
Tror också du kan komma undan med att du inte har någon extern hydraulolja utan en kombi-olja.
Diskussionen har uppkommit igen nu, när jag både skotar och skördar med en förvisso ny traktor men med samma problematik som du (gemensam olja).
I praktiken skulle varenda "bonntraktor" ej få vara i certifierad skog, då det räcker med att du kopplar till en vagn med ej godkänd olja så har du "fördärvat" maskinen och får rena allt igen. Dvs grannen eller entreprenören som klipper dina vägslänter, skrapar eller hyvlar dina vägar, röjer snö, skotar ut vindfällen eller hämtar ved.
När man gör stickprovskontroller så räknar man ppm andelar av något ämne jag inte kommer ihåg. I praktiken om man ska "tvätta" en maskin så måste hela systemen tömmas ner (allt, slangar kolvar pumpar filter). Köras med en "tvätt olja" några timmar, i med nya filter och ny olja och köra några månader. För att sedan byta igen.
Och inte ens då är det helt säkert att andelen är på "godkänd nivå" men man skull troligen inte bli "fälld" vid ett gränsfall.
Men i praktiken ger ju detta att all din utrustning till traktorn måste genomgått denna procedur.
Han som jag pratade med om detta sa i princip: Jag har inte sagt det här, men ge dig inte på detta på en traktor. Vi kör väldigt sällan kontroller och när vi gör det så är det åt de stora bolagen.
Givetvis ska man inte förringa värdet av miljötänk och göra så gott man kan. Men o börja "tvätta" en maskin kräver extrem noggrannhet.

Användarvisningsbild

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625789 Ja det vettiga vore ju att certorganen ställer kraven mot tillverkarna i dialog med dem. Så maskinerna kommer godkända, med de oljor, brandsläckare, skyltar etc som krävs. Då kan man själv välja om man vill ha en certifierad maskin eller inte.
Att på små entreprenörer ställa krav som gör att maskiner måste byggas om/renas är orimligt.

Avatar Fallback

Re: PEFC-Certifierad skogstraktor?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625807 Skogsmaskiner kommer med miljöolja från fabrik numera. Att certifiera en bonntraktor är väldigt udda. Men brukar ni inte ha separat tank och PTO-pump? Då har ni ju löst det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).