Traktorer och processorer

snökedjor till traktorn,

29 inlägg 10159 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: snökedjor till traktorn,

odysses79  
#605467 Du ska köra lite har läst på forum ang griper kedjor som håller ca 10 mil på asfalt sedan släpper broddar o ringarna i kedjorna slits otroligt fort. Skull köpt Gunnebo eller ofa. Hellre beg än nytt griper.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: snökedjor till traktorn,

MF förare  
#605473 Har kört på griper x och är inte imponerad.. Traktorn ville gärna vandra lite med bakändan vid väg körning. En del broddar har gått av när de har slirat på berg/ sten, det positiva va väl att de va lätta å lägga på å ta av.. Bytte traktor å kapa dem å har dem fram nu istället, fortfarande inte bra på väg men duger i skogen. :wink:

Avatar Fallback

Re: snökedjor till traktorn,

odysses79  
#605516 Här är nyvab kvalité ca 30 dagars körning mycket väg. Enligt nyvab var det rätt härdat! Obs inga griper x kedja men samma märke.

Användarvisningsbild

Re: snökedjor till traktorn,

Camaro1969  
#605551 30 dagars körning är ju rätt mycket om man hjulat 8 timmar om dan..

Jag skottar gården och kör hem några vedlass per år.

Tror ändå jag ska beställa ett par Griper c faktiskt de lär vara bättre än tvärlänk iaf.

Och borde nästan hålla min livstid utmed nuvarande körning

   TS
Användarvisningsbild

Re: snökedjor till traktorn,

Camaro1969  
#605556 Kollade priserna mer exakt, griper x får jag för 6500:- inkl frakt

Tapio 11 kostar 11700:- plus frakt

Så dubbla priset.

Det kan jag inte motivera...

   TS
Användarvisningsbild

Re: snökedjor till traktorn,

JohannesG  
#605564 Har haft Griper X tidigare. Hoppar hemskt på skarvarna, svår att få att sitta bra, bygger mycket i sidled och orsakar problem om man har lite trångt under skärmarna in mot traktorn. Vandrar gärna runt trots man tycker att man fått dem att sitta bra. Slits gör de som sagt också. Risk att de vandrar av på framdäck med dåligt mönster.

Om jag inte kommer ihåg fel köpte vi dessa sist. Slits nog ungefär som Griper X men sitter enormt mycket bättre och går mycket mjukare. Tror fabrikatet var Ofa. Fabrikat Osby Kätting. Om de inte bytt sedan vi köpte.
https://www.bonnet.se/slirskydd/traktor ... rodd-11-mm
Senast redigerad av JohannesG sön 12 jan 2020, 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: snökedjor till traktorn,

axwell  
#605569
JohannesG skrev:Om jag inte kommer ihåg fel köpte vi dessa sist. Slits nog ungefär som Griper X men sitter enormt mycket bättre och går mycket mjukare. Tror fabrikatet var Ofa.
https://www.bonnet.se/slirskydd/traktor ... rodd-11-mm


JohannesG skrev:Har haft Griper X tidigare. H

Nej gripper från Hammars är samma skrot, men dom har en fördel: Det är enkelt att med provisoriska verktyg bända isär länkar när storleken skall anpassas(blötjärn).

OFA är en finsk premiumkedja, Bonnet är delägare i en norsk snökedjeverkstad.
Deras lättviktskedjor hade jag på min förra traktor och dom var till belåtenhet.
Kellfri säljer Bonnets kedjor under annat namn.

Användarvisningsbild

Re: snökedjor till traktorn,

ananders  
#605571 Jag har OFA Tapio och är riktigt nöjd. Visserligen aldrig haft andra och kommer nog inte heller behöva köpa några nya på många, många år ännu. Lätta att montera när man lärt sig det och traktorn går fint på vägen trots full fart.

Avatar Fallback

Re: snökedjor till traktorn,

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606236 Kosta på med Ofa eller Gunnebo så har du ett problem mindre

Avatar Fallback

Re: snökedjor till traktorn,

SnorreP  
#606292 Jag har Gunnebo Piggelin bak sedan 20 år. Fantastiskt bra kedjor, håller mycket bra.
Köpte Griper X fram för 3 år sedan och de funkar också men inte tror jag att det är samma höga kvalite som Gunnebo.

Användarvisningsbild

Re: snökedjor till traktorn,

JohannesG  
#606317
axwell skrev:
JohannesG skrev:Tror fabrikatet var Ofa.

OFA är en finsk premiumkedja, Bonnet är delägare i en norsk snökedjeverkstad.
Deras lättviktskedjor hade jag på min förra traktor och dom var till belåtenhet.
Kellfri säljer Bonnets kedjor under annat namn.

Ja då kan det ju inte vara Ofa.

Kollade upp nu vad det stod på fakturan. Osby Kätting var det visst.

Avatar Fallback

Re: snökedjor till traktorn,har ev kedjor pigg till fram på

odysses79  
#619769 3

Avatar Fallback

Re: snökedjor till traktorn,

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619793
odysses79 skrev:Här är nyvab kvalité ca 30 dagars körning mycket väg. Enligt nyvab var det rätt härdat! Obs inga griper x kedja men samma märke.

Körde slut på ett par nyvab kedjor på ett par år med snöskottning, blev Ofa piggkedjor sen och de är som nya efter samma tid.
Nu har jaginte haft kedjor på många...

Användarvisningsbild

Re: snökedjor till traktorn,

Camaro1969  
#625674 beställde ändå ett par griper X

granngården körde 20% rabatt förra veckan, så 4700:- för ett par 38" piggkedjor är ju ändå överkomligt prsismässigt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).