Motorsåg och handhållet

Stihl 020

54 inlägg 24448 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#584037 Det är ett enklet system, det räcker om man använder rör i rör inomhus. Sedan så kan man kolla efter begagnade element.

En fläkt på kaminen hjälper till att få ut värmen i hela rummet eller huset beroende på planlösning.

Den modellen som roterar med hjälp av värmen från kaminen eller spisen är kanon..

Själv har jag en spispanna i köket och den värmer hela huset och varmvatten precis på samma sätt, går jättebra att laga mat på den också,, kanske ingen hit vid 30-35 grader inomhus... #:-s

Men billig i drift.
Det jag älskar mest med eldad värme är att den är torr, inte lite fuktig som elvärme kan vara,,, och framförallt jag sitter inte i klorna på gamarna som säljer och tillverkar el.

Ska bli spännande att se vad du har för ritning... :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#584038 Nu blev det quick and dirty, vet inte vad jag får tag på för material...
Norrköpings handelsstål AB är bra här i Norrköping, men de, som alla grossister brukar sälja 6m-längder, det är lite stor enhet ibland...
Ritade denna som 4mm godstjocklek med 50x100mm yttermått, blir väl 42x92mm inner...

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#584039 Håller med dig.
Ett "riktigt" vattenburet värmesystem som primär värmekälla är ju lite pyssel, det måste funka jämt, man kanske vill koppla till varmvattenberedare, ha en laddningsventil som vid uppnått börvärde växlar över och laddar ackumulatortankar...

Men om man redan har ett fungerande primärt värmesystem och VVB som går på el som fungerar bra...

Då handlar det ju bara om att växla över så mycket värme man bara kan från stödeldningen.
Någon laddomat kanske inte behövs.
Det som behövs är bara tillräcklig vattenmängd så systemet inte kokar.
Gissar att äldre radiatorer håller mer vatten i dess kärna och är bättre därvidlag...

Edit: Kanske klarar man sig utan cirkulationspump också, vissa uppnår ju "självlunk" i mindre värmesystem.
Vet inte om man gör det med backventiler eller hur det görs...

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#584040 Din idé med kråkan är bra men du bör nog ha en hjälp fläkt till den... Typ data fläkt, den drar nästan ingen ström och finns överallt, en sådan gjorde jag en badrumsfläkt av.. :-bd

Det gör inget om man har ett expansionskärl tillkopplat.

Tar man det pö om pö så har man snart ett system, jag har en värmebaron in kopplad i badrummet som vi värmer hela huset med när vi inte eldar.

Här är en bild på våran spispanna och på baronen i taket i badrummet...

Jag har inga tankar i bohuset ännu, men det ska bli. :-bd

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#584041 Rör i rör var visst inte så dyrt, ca 3500 kr för 28mm och 50m det är en ganska bra början.

https://www.rinkabyror.se/artikel/upono ... -15-x-50m/


Idagens återbrukande så kan ibland återvinningscentraler ha en liten bod där de säljer begagnade saker som folk lämnat in.
Åkt till en återvinningscentral och fråga efter element, de finns säkert som t,ex kommunla bostäder har bytt ut.

Jag räknar lite högt med ca 25.000 kr så har du ett mer än väl fungerande system igång, då kanske även med en cirkulationspump och tank.

Är man lite händing och inte räds att bygga om så finns ju blocket... Där har jag köpt mycket matnyttigt.... Köpte två tankar till igår på 1000 l vardera... Man kan aldrig få för mycket av bra saker även om frun tycker annorlunda :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#584913 Finns det någon anledning att välja 28mm innerdia i rören? (Klart det finns en anledning, men vilken är den? :o )
Vattenvolymen som innesluts i röret? Bör bli 30,7L vatten innesluten i 50m 28mm invändig ledning om jag inte räknade fel någonstans. Eller är det lättare att uppnå "självlunk" i grövre dim?
I bostadshus med flera våningar och centralvärme (typ fjärrvärme) är ju de vertikala stamledningarna mellan alla våningsplan i grov dimension (vet inte hur grov), och ledningarna man kopplar på radiatorerna i lägenheterna sedan smalare, kanske 3/8-1/2" rördimension, alltså R10-R15 vad jag sett.

Har aldrig sett någon som ansluter grov dimension direkt på en radiator, men det är kanske så man gör "på landet" i sina vedeldade primitiva värmesystem enklast, tänkte bara kolla!

Är det en Tirolia vedpanna du har? Det finns någon begagnatannons på dem ibland ser jag, oklart om det finns delar till dem dock, men man kanske kan skära till de där "värmefasta stenblocken" själv, kanske bara är amatörerna som får problem med dem...
Wamsler har ju också gott rykte.

Den här "okända välgöraren" från tidigare i tråden har ju också hört av sig...
$matches[2]

Eftersom jag fortfarande är lekman när det gäller motorsåg, och vill vara säker på att jag sätter rätt svärd på rätt såg, med rätt kedja och rätt drivhjul har jag:
-Mätt upp svärdens kedjespår med bladmått. När 1,4mm bladmått går i rätt tight är nog gapet tänkt att vara 1,3mm med lagom spel från tillverkaren har jag resonerat. Har därför skrivit 1,3mm på dem.

Kontroll:
Svärd 1 + 2 är kompatibla med min Stihl 020? (Sågen är 1999/2000årsm 3/8" deln. low profile-kedja på den, och hade "svärd 3" på sig innan, men det är slitet)

"Svärd 4", är det ett "Husqvarna-fäste"?
Hålbilden för kedjespänningen är en annan är Stihl som ni ser, och större hål för detta.
Alltså att det passar på Jonsereds gamla sågar då...
Bar att det har 1,3mm spårbredd, och min Jonse har 1,5mm spårbredd original?
(Många fallgropar för hobbysågaren här...)

(Jag har fått fler svärd, och kedjor, men det var allt för stunden, blir rörigt med allt på en gång, kommer mer!...)

Edit: Hade en bild till!
Köpte en klyvyxa efter "Skogsröjarns" rekommendation!
Den klyver med hjälp av stora tyngd och breda kil riktigt bra!! Billig med jämfört med Gränsfors-segmentet på yxor...
"Plastade" den med glasfiber och polyester, fick slut på polyester, och den var lite gammal och trögflytande, får köpa ny polyester...
Det verkar funka hittills, kommer nog plasta fler yxor!
(Fokus....)
1567447194_img_20190902_061958.jpg

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#584928
1567448573_received_2475814476034790.jpeg

1567448573_received_430294547831989.jpeg

1567448573_received_1000013217057121.jpeg

Hittade några bilder från helgen i telefonen...

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#584945 Tjena... Kul att yxan verkade vara en hit :-bd

Jag använder så grova rör som möjligt fram till elementen. Det är lättare att få upp självcirkulation i systemet då.

Jajemän en tirolia panna är det. 16 kw som värmer ca 150 m2 bo yta.
Håller på med renovering av 100 bi yta...

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#625315 Har slitit ut det där 12” stihl-svärdet som satt på sågen när jag köpte den begagnad.

Kedjespänningen varierade lite när man drog kedjan manuellt, mellan lagom spänning, och något för löst.
Det var inte kedjan som sträckt sig konstigt.
Det var som tur inte vevaxel, satte en mätklocka och kollade.
(Kanske ovanligt att vevaxlar kröker sig, vet inte varför det skulle hända annat än vid totalt motorras, men skönt att veta)
(Hade dock ett lagerspel på 5-6/100 mm, men alla lager gjorda för varv är ju slappa kalla)
Nu skall jag sätta på mitt nya Stihl original kedjedrev för 3/8 low profile-kedja, och slänga gamla kedjan så allt är nytt och slits in genom att byta mellan några nya kedjor.

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#625321 Kom ju över en hög svärd genom "Vinterrojarn".
Detta är ett litet 8” bara, på "greenworks"-logon är det även stämplat Oregon, saknar noshjul, är kanske till elkedjesåg för hobbyister, det märks väl rätt snart annars...

Det är inte Stihl-fäste, spåret var 6,7mm, inte metriskt troligtvis...
Men 1/4” är ju 6,35mm så det kanske är för 1/4 svärdsbult, jag vet inte.

Tog upp det till 8mm spår med en pinnfräs efter att ha mätt in svärdet rakt med klocka.
Blev 65/100mm per sida.

Lade sedan originalsvärdet på det på det svarta och överförde hålbilden för spännarpinnen, (hålen för spännarpinnen var bredare på Stihl-svärdet, så hålen på det svarta svärdet blev därför något ovala, men funkar) samt smörjningshålet.
Smörjningshålet är riktigt nära svärdets Kant, men jag tror det kan funka.
Det kommer ju annars märkas rätt fort genom värme i svärdet :o

Någon som vet vad det är för svärdsfäste, samt om andra lyckats modifiera?
Har ju fler svärd jag tänkte fräsa i, och inget motsvarar mitt Stihl-fäste exakt, de är olika nära kan man säga...
1581874389_img_20200215_214324606.jpg

1581874389_img_20200215_214335206.jpg
1581875453_img_20200216_185002185.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625323 Det är ingen höjdare på din såg, kör du med trissa på den det mår ni båda bättre av.
99/100% garanterat.

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#625328 Aha, vad är det som tar stryk om man kör utan noshjul?
Vill inte förstöra mitt nymonterade kedjedrev...

Men om det där 8"-svärdet inkl kedja blir lite kortlivat utan att ta med sig något annat kan det ju vara ett ok experiment...

Edit: Kan det vara så att min såg har för mycket effekt för vad svärdet är avsett för, att det kan gå varmt, svärdet värmeexpanderar, och kedjan går inte runt lätt?

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625351 Det är lite könsligare för kedjespänning. Måste va riktigt rätt annars blir det skador på svärdsbanor och sidolänkarnas glidyta, det ger i sin tur skador på drev och drivlänkar vilket blir onödigt slitage.

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
#625392 Testade att sätta detta svärdet på en cs 2234 jonsered..
Fick slipa lite och borra hål för oljan...

Gick jättebra..
Var en rolig upplevelse.

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#642241 Tänkte beställa lite kedjor nu, alltså 3/8"lågprofil 1,3mm spår.
Har sett att Mange på forumet och många andra gillar Oregon 91VXL.
Den har rätt lång tand och kan slipas om många gånger efter vad jag läst, det är ju trevligt!
https://www.skogsutrustning.se/skogsbru ... 8-1-3.html

Det finns också en modell som heter M91VXL och är mycket dyrare:
https://www.skogsutrustning.se/skogsbru ... 1-3mm.html

Finns också Stihl:s PM-kedja, som är skapligt billig, ungefär som VXL-kedjan utan "M" innan:
https://www.gardsman.se/skog/motorsagar ... 35-cm.html
Jag har inte lyckats läsa mig till hur Stihls PM-kedja är jämfört med Oregon 91VXL, längd skärtand osv.

Lite oklart vad den där M91VXL innebär, "men extra krom på tanden"? :-)

Den vanliga 91VXL skall vara "semi chisel", vilket tycks klara även lite hårdare träslag, inte bara mjuka.
Det skulle passa mig bra då jag sågar både ask (hårt) och asp (mjuk) utan att jag måste köpa två olika sorters kedjor för det...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).