Skördare

Åska vs skördare

26 inlägg 13009 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Skogstomte  
#62369
970D skrev:hade ett ganska så bra exempel i skolan... det var en som körde upp kranen i ledningen (40 000 volt) och själva maskinföraren kände ingenting (skotare) men däremot min kompis som tog i maskinen (som i sin tur jordade allt) fick sig ju en rejäl stöt. så vad jag tror så att så länge man sitter i maskinen och inte nuddar marken med kranen så är det nog ganska så lungt. men får man då mark kontakt med tex kran så kan det nog gå ganska så illa.


Nej, det har inget med kranen eller andra delar som kan ta mark att göra, så länge man sitter i Faradays bur (= ett elektriskt ledande skal) så är man skyddad. "Buren" kan vara en hytt, en bil, stålarmerad betong eller något liknande. Strömmen leds då runt i burens material, det gör ingenting om man tar i buren från insidan heller, men är man på utsidan och sluter kretsen kan det bli som du beskriver. Jäkla tur kompisen hade, liemannen hade nog annat att göra den dagen ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62374 Jag var och räknade på ett jobb under en bamsekraftledning vid Stora Sjöfallet, en sån ledning som föder hela södra Sverige,
på vintern och det sprakade och knakade om ledningarna hela tiden, obehagligt.

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62393 Att promenera under en 400kv ledning i mörker under kraftigt regn är rätt så effektfullt , tror inte själva ledningarna blir särskilt blöta :ymdaydream:

Avatar Fallback

Re: Åska vs skördare

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62394 Jag har en 40Kv ledning 100m från huset, den sprakar det om så fort det är minsta fukt i luften..

Avatar Fallback

Re: Åska vs skördare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62422 Jag har oxå funderat lite på det där med att sitta i en maskin när det åskar nu vid dom senaste dagarnas kraftiga åskväder.Har ju varit så man knappt vågat sitta i maskinen.

Men frågan är om man sitter i en gallring tex,slår då blixten i träden som är högre än kranen eller i kranen som är lägre men kanske är en bättre ledare förutom att däcken kanske försämrar ledningsförmågan?

Det borde ju vara värre att sitta i en bandgrävmaskin eftersom den borde jorda bättre eftersom där inte är något gummi mellan maskinen och marken?

Trodde att det var gummihjulen som gjorde det säkrare att sitta i tex en en bil när det åskar, men det är alltså att man har en "stålbur" runt sej?

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62434 Jo så har jag åxå förstått det, blixten söker lättaste vägen till jord och det är via plåten, den har
ingen anledning att gå in i hytten/buren utan går på utsidan.

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62504 Det lär vara rätt obehagligt iallafall....

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/bl ... il(1413512).gm

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Skogstomte  
#62843
jönsson84 skrev:Jag har oxå funderat lite på det där med att sitta i en maskin när det åskar nu vid dom senaste dagarnas kraftiga åskväder.Har ju varit så man knappt vågat sitta i maskinen.

Men frågan är om man sitter i en gallring tex,slår då blixten i träden som är högre än kranen eller i kranen som är lägre men kanske är en bättre ledare förutom att däcken kanske försämrar ledningsförmågan?

Det borde ju vara värre att sitta i en bandgrävmaskin eftersom den borde jorda bättre eftersom där inte är något gummi mellan maskinen och marken?

Trodde att det var gummihjulen som gjorde det säkrare att sitta i tex en en bil när det åskar, men det är alltså att man har en "stålbur" runt sej?


Jag fortsätter tjata om "min" bur, då detta är den viktigaste principen om man ska skydda sig från blixten. Kan detta rädda en enda människa så är det värt ett "hål i huvudet" på övriga forumbesökare

Ja, det är den ledande buren som jag tjatar om som är det viktiga. Lite gummi har i princip ingen betydelse då det är så höga spänningar och energinivåer det handlar om.

En blixt slår sällan ned på en punkt, man får ett huvudsakligt nedslag samt en massa nedslag runt om detta. Det gör det i princip omöjligt att svara på din fråga var blixten slår ned, om den gör det så slår den sannolikt ned i både maskinen och träden runt omkring samt sannolikt om det står en gubbe (eller gumma) på marken så får han/hon också sin beskärda del, direkt eller från ett träd som "delar med sig".

lightning4.jpg

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Fredrik Reuter  
#62852 Hej,
Jag ställer mig bakom ditt tjat Skogstomte.
Blixten har väl inte någon egentlig jordpotential, utan är väl energi som kan gå vart som helst egentligen.

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Ang3r  
#63136
masterchief skrev:Var en Cat 570 i mina trakter som kom i kontakt med en 100kilovoltare.


Sitter säkert i stolen kan jag tänka mig. Men jag skulle nog hoppa ur maskin jämfota utan att röra någon metall :)

Användarvisningsbild

Re: Åska vs skördare

Pidden  
#63139
Ang3r skrev:
masterchief skrev:Var en Cat 570 i mina trakter som kom i kontakt med en 100kilovoltare.


Sitter säkert i stolen kan jag tänka mig. Men jag skulle nog hoppa ur maskin jämfota utan att röra någon metall :)




Hade troligen jag också gjort! och fort hade det gått :p

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).