Gallring

Behandling mot rotröta

9 inlägg 3870 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behandling mot rotröta

Appi1996  
#624575 Ang behandling mot rotröta i gallring.
2019 i januari slutaverkades ca 3 ha på min fastighet. Det var 3 olika ställen, ca 700 meter mellan norr o syd. Ingen av dessa avd behandlades mot rotröta vid gallring 27 år tidigare. Gallringen utfördes vid ca 20 plusgrader i dygnsmedeltemperatur. Ca 75 % gran 20% tall och 5% björk vid slutavverkningen. Röta i rotstockarna var under 1%. Företrädesvis i närheten av basvägar o dylikt.
Min fråga är. Hade det varit försvarbart ekonomisk att betala för behandling mot rotrötan vid den gallringen?

Mvh
Från Bergslagsskogarna



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Behandling mot rotröta

Värmlänning  
#624578 Var och en är ju salig i sin tro. Jag vill gärna ha rotröte behandling.
Vissa områden är värre än andra så man kan inte dra för stora växlar över ett område

Användarvisningsbild

Re: Behandling mot rotröta

Appi1996  
#624582 Självklart är det så.
Vet du vad kostnaden är för behandling är?
Är det per m3fub av uttaget vid gallring?

   TS
Avatar Fallback

Re: Behandling mot rotröta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624670 Se det så här. Du har betalat brandförsäkring för ditt hus i 27 år och det har inte brunnit. Är det försvarbart att ha lagt så mycket pengar på brandförsäkring? Nu tror ju jag iofs att det här med stubbehandling mycket är ett spel för galleriet. Ingen vet om det funkar.

Avatar Fallback

Re: Behandling mot rotröta

alias  
#624671
Appi1996 skrev:Självklart är det så.
Vet du vad kostnaden är för behandling är?
Är det per m3fub av uttaget vid gallring?


Vill dra mig till mines att jag hört kostnader på ca 10 kr/m3fub (kommer dock inte ihåg om detta var i gallring eller slutavverkning, samt att siffran har några år på nacken).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Behandling mot rotröta

alias  
#624672
Appi1996 skrev:Ang behandling mot rotröta i gallring.
2019 i januari slutaverkades ca 3 ha på min fastighet. Det var 3 olika ställen, ca 700 meter mellan norr o syd. Ingen av dessa avd behandlades mot rotröta vid gallring 27 år tidigare. Gallringen utfördes vid ca 20 plusgrader i dygnsmedeltemperatur. Ca 75 % gran 20% tall och 5% björk vid slutavverkningen. Röta i rotstockarna var under 1%. Företrädesvis i närheten av basvägar o dylikt.
Min fråga är. Hade det varit försvarbart ekonomisk att betala för behandling mot rotrötan vid den gallringen?

Mvh
Från Bergslagsskogarna


Vad var det som gallrades ut för 27 år sedan?
Jag tänker att om det var mest löv som höggs bort så lär det ju ha funnits relativt få färska granstubbar för rötan att angripa efter gallringen.

Jag tror även att t.ex. gran på tallmark borde vara mer mottaglig för rötangrepp, då träden kanske är stressade sedan tidigare.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Behandling mot rotröta

Appi1996  
#624968 Hejsvejs
Det var likvärdig trädslasfördelning i

gallringen som jag utförde själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behandling mot rotröta

Tralsmo  
#624974 Vi gallrar ju me stubbehandlinng när temp kräver det.
Uppdragsgivare håller ju med medel å det är ju dyrt. Har inte koll på va det kostar skogsägare.


Det ja kan säga är att på min mark så behandlas det med stubbehandlinng om det gallras över 5grader.
Såvitt ja kan se finns det inget övertygande bevis att att det funkar.

Röta i gran ä ett stort problem å inkörsport för mycket skit, vindfälle å barkborre.
Funkar stubbehandlinng bara lite så är det Alla fall värt det.

Alternativet ( som är bäst) är ju att avverka i minusgrader.

Användarvisningsbild

Re: Behandling mot rotröta

Appi1996  
#624978 Ok?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).