Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577205 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624896 Ulf1! Hur är det med din egna skogsskövlande egentligen? Tar du ditt samhällsansvar och ser till att återplantera det du har huggit ner?

Å är det inte bättre att samhället lägger pengar på att utforska nya spännande träbaserade material än att subventionera t.ex. huggkubbar och viltstängsel i trä, som marknaden uppenbart inte vill ha?
/Niklas.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#624899
ulf 1 skrev:Jag har fullt upp med mitt företagande i dagarna, och lite tid att debattera, men det där med att svensk skog ger svenska jobb och svenska pengar in i allas vår statskassa, det är bara bullshitt.
Jag sympatiserar inte speciellt mycket med vänsterns ideer från 1970talet, och framförallt inte fackföreningarnas gapande om förstaltigande, men deras övriga beskrivning av Svensk skogsindustri står sig än idag.
Här ett utdrag från en riksdagsdebatt med kommunisten Werner.
"De privata skogsbolagen bedriver en hänsynslös skogsskövling. De har under senare år gjort rekordprofiter, och när konjunkturerna dämpats fått ta emot miljongåvor från staten. Deras export av kapital har mer än sexdubblats på fem år. Nedläggningar av massaindustrier och sågverk fortsätter i en strukturomvandling helt på
profitörernas villkor. Bolagen satsar på u-landet. Sverige får i allt väsentligt tjänstgöra som råvaru- och halvfabrikatbas. T. ex. vidareförädlas inom landet endast hälften av den i Sverige producerade mängden massa till papper.
Redan år 1965 krävde Pappers avdelning 17 i Kramfors i motion till förbundskongressen samma år ett statligt övertagande av de privata skogsbolagen. De upprörande förhållanden som varit rådande under många år
inom svensk skogsindustri bildade bakgrunden till motionen. I denna hänvisades till de höga bolagsvinsterna, de relativt låga lönerna för arbetarna, den omfattande bortrationaliseringen av arbetskraft, de många företagsnedläggningarna med en omfattande arbetslöshet som följd och den stora exporten till utlandet av i Sverige intjänat kapital. Att genom forskning och utveckling få fram nya produkter ur skogen som råvara och därmed nya sysselsättningstillfällen intresserade inte skogsbolagen. Ersättningsindustrier i stället för de nedlagda kunde dessa skogsbolag inte tänka sig. Socialt ansvar var för dem helt främmande.
Då skogsbolagen inte hyste samhällsansvar - för dem har endast profiten varit ledstjärnan - krävdes förstatligande. Man förutsåg en utveckling som byggde på kalla fakta. Vad man då fruktade är i dag verklighet. Den fackförening det här är fråga om finns inte längre. Den försvann samtidigt som den av Svenska Cellulosa AB (SCA) ägda Kramforsfabriken nedlade driften. I dag är fabriken helt utplånad. Kramforsfabriken drabbades av
samma öde som många, många andra företag inom skogsindustrin. De anställda gjordes arbetslösa. "
En liten kommentar om vilka som tjänar pengar på svensk råvara, SCA, Stora, och de andra skogsbolagen har 90% av sina anställda utanför Sverige, nästan all förädling sker där, och givetvis stannar pengarna där, och investeringar hålls numera utanför sverige, (om inte vi skattebetalare pyttsar in pengarna i den svenska skogsindustrins mumbojumbo projekt, det ena galnare än det andra). och Svenska skogsbolag har snart köpt upp mer än 20% av baltikums skogar och åkermark och gjort om dom till granåkrar.
Det är inga snälla människor, bara råa kapitalister av sämsta märke.
Att leka i deras sandlåda slutar alltid illa. vare sig du är skattebetalande gräsrot eller finansminister.
Vad var det Werner sa,



Men va bra ulf, då ska du få redogöra för mig och alla andra vart alla miljarder som skogsbruket skogsindustrin bidrar till svenskt BNP och skatte intäkter då tar vägen om de ej kommer till gagn för stats karusellen...

Du börjar gapa om kommunism, och fackens propaganda...det har inget med skogsbruket eller skogs industrin att göra för utom vid löneförhandling eller fackavtal/val år....

Du är ju inte riktigt klok karl,sätt dig och läs igenom det som folk har skrivit till dig så kanske du lär dig något...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#624907 Ulf ett stort fel i ditt argumentation över pappers avdelning 17 1965 är att det enbart var pappers som ville detta.

Pappers och de flesta fackföreningar/förbund var styrda av en vänster/kommunist våg som ansåg att staten ej kunde tillåta privata aktörer eller företagande.

Statens myndigheter skulle styra allt med en liten stalinism i bakgrunden.
Att sedan en mera liberal och frigörande våg sedan tog över från den stalinlistiska/kommunistiska eran inom facken gjorde bara arbetsmarknaden och Sverige gott, företag blomstrade och skatteintäkterna ökade medans folk fick mer i plånboken pga vissa avdrag eller lönetillägg/förmåner...

Fackens pampar insåg ganska snart att om man ville var en del av framtiden så gick det inte att agera som Stalin utan man måste kunna diskutera och släppa på vissa krav för att vinna mark i frågan i stort.

Vad skulle då ha hänt om facken fått sin vilja igenom med att nästan alla eller alla bolag skulle ha varit statliga?

Ja sett till hur det går och gick i Sovjet och nuvarande Ryssland så gjorde motståndare till detta helt rätt, Sverige som stort hade ej idag existerat.

Sedan kan man alltid diskutera varför en stat skulle vara bättre än en privat arbetsgivare.....den privata drivs av att pengar omsätts och skapar avkastning/vinst medans ett statligt bolag ej behöver vara vinstdrivande utan det räcker med plus minus noll verksamhet, även om staten som ägare med största sannolikhet hade gått in även där och krävt sin rätt till vinsten...

Ulf brukar hävda att de östeuropeiska skogarna är mycket bättre än vår här i Sverige,vi har då Lars som säger utan problem att han tänker fel.

Ja Ulf tänker fel, på mer än ett sätt.
De östeuropeiska skogarna är mest en samling av massaved och bränsle ved.
Den är trasig efter första och andra världskriget. Med detta sagt så är inte all skog i dessa länder skräp men det är bland annat därför våra industrier köper skog där, för ingen vill ha den dåliga skogen utom just industrin.

Medans bokskogar och även äldre barrskogar i europa är högt uppskattade men ej på låglänt terräng utan främst den skogen som växer i bergen.

Barkborrar har gjort allt skogsbruk en otjänst, och det är framför allt hysterin med att spara stora områden med dödved som är den främst orsaken till borrens utbredning...

Ulfs sätt att bruka skog på kan endast ske om någon sparat stora grova träd en gång tidigare, men i ett skogsbruk där man ska hålla kostnader nere och få avkastning, så är det svårt med att få lönsamhet på en massa ingrepp och åtgärder.

Utan man sköter skogen med få men effektiva åtgärder.

Små plock här och där med t,ex stamkvistning är en åtgärd som kostar enormt med pengar att leja för..
Kan gå ihop om man gör det själv med lågt räknad tim ersättning.

Att spara grova tallar eller ett medelgrovt bestånd av tall/björk vid avverkning kan vara en sak att göra för att nå fram till Ulfs skog, med små gallring av grova träd som sedan ska förädlas genom sågning.

Men det är ytterst svårt med gran att spara på detta sätt, då stormar och kraftigt solljus får granarna att dö och torka eller blåsa omkull.

Gran trivs bäst i täta och mörka skogsbestånd eller iallafall vad som upplevs som mörka skogar för människans ögon.

Jag kan hålla med Ulf om att vi har för dålig brukande av våra andra trädslag som är hur fina som helst, men det är en ekonomisk fråga.

Tror vi ger oss där en gång. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624915 ulf 1kan inte hålla sig till sanningen. Tragiskt helt enkelt☹

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#624931 Jag är inte bra på bokskog eller skötseln av den eller ädellöv i övrigt heller för den delen.

Men vad jag kan tänka mig så är det relativt enkelt att få upp en blandad skog med lite grövre lövträd än i barr skogen.

Då lövet växer snabbare och bättre på de flesta markerna tills att lövet nått en viss ålder.

Problemet blir väl när man ska förnya i en blandad skog..

Vad måste Ulf tänka på då?

Ja antingen att hugga små hyggen på ca 25x25 meter och föryngra där eller glesa ur med hjälp av gallring så att trädens kronor ej konkurrerar med föryngringen.

Plantera går men då ska det helst vara ett större avstånd till närmaste träd.
Säg ca 24-40 m.

Att föryngra med hjälp av det som kommer inunder kan gå om man då gallrar bort de största träden och skapar ett hål i trädkronorna.....måste vara så pass dock gissar jag på så att inte omkring växande träd utnyttjar hålet och täpper till det.

En ekonomisk kalkyl visar nog dock att ett sådant skogsbruk ej är lönsamt med maskin eller att leva på.
Utan där krävs andra insatser för intäkterna ska bli vinstgivande....

Typ: ved, flis,spån, sågad vara.

Då är vi inne på en annan frågeställning än jag tar upp här...

Jag har själv funderat på att börja tillverka och sälja ämnen till knivskaft,skärbrädor mm men är dock osäker på marknaden...
Och utdelningens verklighet...
Tror det har en stor tendens att bli mer arbete och hobby än inkomst...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#624938 Vissa människor med dålig självkänsla får en kick av att ge sig på andra människor, att leta efter deras svagheter och sen ge sig in i en orgie av mobbing.
Jag klagar på ett system, jag häcklar maktens människor, jag talar för en natur som inte har en egen röst.
Mobbarna ger sig bara på folk som de tror är svagare än dom själva, och blir sen vansinniga när inte offret går ner på knä och kvider.
Det är tragiska människor.
Ta åt sig den som känner sig träffad, själv sköter jag mig själv och försöker hjälpa andra, som alla fria människor gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624939 Sköt dig själv ulf 1. Bra förslag. Häckla på hemmaplan. Om någon orkar höra på dig. Jag tycker faktiskt lite synd om dig.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624946
ulf 1 skrev:Vissa människor med dålig självkänsla får en kick av att ge sig på andra människor, att leta efter deras svagheter och sen ge sig in i en orgie av mobbing.
Mobbarna ger sig bara på folk som de tror är svagare än dom själva, och blir sen vansinniga när inte offret går ner på knä och kvider.
Det är tragiska människor.
Ta åt sig den som känner sig träffad

Ulf1! Detta lät som en utmärkt beskrivning på ditt eget agerande i denna tråd.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 14 feb 2020, 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624948
Niking skrev:
ulf 1 skrev:Vissa människor med dålig självkänsla får en kick av att ge sig på andra människor, att leta efter deras svagheter och sen ge sig in i en orgie av mobbing.
Mobbarna ger sig bara på folk som de tror är svagare än dom själva, och blir sen vansinniga när inte offret går ner på knä och kvider.
Det är tragiska människor.
Ta åt sig den som känner sig träffad

Detta lät som en utmärkt beskrivning på ditt eget agerande i denna tråd.
/Niklas

Ja, han pratar om sig själv hela tiden. =))

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624950
Detta lät som en utmärkt beskrivning på ditt eget agerande i denna tråd.

Underbar reflektion 👍

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624955
Palakangas skrev:
Detta lät som en utmärkt beskrivning på ditt eget agerande i denna tråd.

Underbar reflektion 👍

Tackar! :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#624956
ulf 1 skrev:Vissa människor med dålig självkänsla får en kick av att ge sig på andra människor, att leta efter deras svagheter och sen ge sig in i en orgie av mobbing.
Jag klagar på ett system, jag häcklar maktens människor, jag talar för en natur som inte har en egen röst.
Mobbarna ger sig bara på folk som de tror är svagare än dom själva, och blir sen vansinniga när inte offret går ner på knä och kvider.
Det är tragiska människor.
Ta åt sig den som känner sig träffad, själv sköter jag mig själv och försöker hjälpa andra, som alla fria människor gör.



=)) =)) bli komiker Ulf, men å andra sidan du skulle få publiken att dö av skratt när du försöker vara allvarlig.... =))

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#624957 Det är inte många som är särskilt snälla eller ödmjuka i den här tråden, och en har i stort sett alla mot sej så om han är lite elak kan man väl förstå...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#624959 En i den här tråden begriper kanske bara ett språk, sitt eget.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#624960 Ja men tänk om karln läste det som Lars verkligen skriver eller det jag försökt förmedla länge.

Lägg av med tramset och kom ner till bordet, drick kaffe och för en normal dialog.

Att Ulfs skog inte är magisk det fattar till och med min yngsta son...

Utan en vanlig skog skött på ett annat sätt än det vi gör.
Fel med det?
Näpp, varsågod det är hans skog...

Men sedan har karln mage att häva ur sig en massa dynga om vårt sätt att få ekonomin att fungera, att vi skulle vara idioter mm....

Fakta, ja det är ju också en sanning med modifikation enligt Ulf...
Erfarenhet av skogsbruk och skog, det är bara han som har.

Ett politiskt förakt, jajemän.
Värre än vad jag tycker om politiker.

Men karln är ju bäst...på att vara sämst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).