Skogsnyheter

Södras resultat 2019

2 inlägg 1804 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södras resultat 2019

ananders  
#624788 Södra meddelade sitt bokslut för 2019 idag.

Knappt 2,6 miljarder i resultat för helåret men resultatet för sista kvartalet är lite oroväckande. 62 miljoner 2019 mot 974 2018, så sötebrödsdagarna är nog över för Södra för tillfälket.

https://www.sodra.com/sv/om-sodra/press ... d-marknad/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södras resultat 2019

Torbjörn Johnsen  
#624846 Ja, tittar man på rörelseresultatet för Q4 2019 är det 62 miljoner men tittar man på nettoresultatet efter finansiella kostnader är det röda siffror för Q4 2019: - 22 miljoner kr före skatt.

Jag tycker att det är förvånande att även massaverksamheten har dippat så mycket. Sågverksrörelsen går back under Q4 och tappar 57% av 2018 års rörelseresultat för helåret 2019. Den trenden har vi sett hos flera andra sågverksföretag som rapporterat. Massadelen (Södra Cell) har gått från 770 miljoner kr i rörelseresultat Q4 2018 till 92 Mkr Q4 2019 (-675 Mkr). För helåret 2019 tappar Södra Cell 38% av resultatet jämfört med 2018. Det skiljer sig från de andra cellulosabolagen som klarat sig ganska bra i nedgången.

Innan höjningen i februari 2020 låg massapriset på 820 US$/ton och med en dollarkurs på 9,67 (DI 13 feb 2020) så är det i ett historiskt perspektiv inte dåligt betalt på något sätt. Jag vet att för några år sedan (ganska många..?) sas det att Sverige och speciellt Södra hade den lägsta break even-nivån för massaproduktion näst efter Brasilien. Har för mig att man då räknade med att 400 dollar/ton var nivån när det gav +-0 kr för massan. Då stod dollarn också betydligt lägre än vad den gör nu och sjutton vet om inte massavedspriserna låg på ungefär samma nivå som idag i nominella värden? Nu verkar den nivån snarare ligga run 800 dollar/ton och då till en hög dollarkurs gentemot svenska kronor.

Hade det varit ett börsbolag som lämnat den här rapporten så hade den följts av ett pressmeddelande om kraftiga åtstramningar, hårda nedskärningar och sparprogram för att rädda aktiekursen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).