SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

31 inlägg 22838 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

värmSkog  
#624547
Uvskogen skrev:Medans jag ändå är i gång. Även om de här små maskinerna är smala så är det inte alldeles enkelt att "slingra sig fram i gallringsskogen". Dels begränsar vändradien på maskin och sen terräng. Så lite träd lär man allt ta ner för att få en vettig väg.
I varje fall i sån skog jag känner till. Klart på en tallhed som efter vägen mellan Rättvik och Mora går det nog utmärkt. Men där kan man nog köra med min Pickup och en vagn efter. :grin:

Tycker det låter som du behöver investera i en kranman P25 Uven. Då spelar det inte så stor roll hur terrängen ser ut då du kan lägga alla väger det passar oavsett om det är 10 eller 50 meter mellan varje :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624593
värmSkog skrev:
Uvskogen skrev:Medans jag ändå är i gång. Även om de här små maskinerna är smala så är det inte alldeles enkelt att "slingra sig fram i gallringsskogen". Dels begränsar vändradien på maskin och sen terräng. Så lite träd lär man allt ta ner för att få en vettig väg.
I varje fall i sån skog jag känner till. Klart på en tallhed som efter vägen mellan Rättvik och Mora går det nog utmärkt. Men där kan man nog köra med min Pickup och en vagn efter. :grin:

Tycker det låter som du behöver investera i en kranman P25 Uven. Då spelar det inte så stor roll hur terrängen ser ut då du kan lägga alla väger det passar oavsett om det är 10 eller 50 meter mellan varje :ugeek:


Jo det är väl så, får väl göra det då! :lol:
Fast eftersom jag är en sån där som tror på mångfald av jobb så har tyvärr haft "oturen" nu att ta hem ett konsultuppdrag på 2 år :smile: Blir inte så mycket tid över för skogen då som jag vill. Likaså får skogsdelen av firman stå tillbaka, funderar faktiskt på att kanske anställa någon som kan köra maskin och fälla träd. :smile:

Avatar Fallback

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624599
Uvskogen skrev: haft "oturen" nu att ta hem ett konsultuppdrag på 2 år


Ajdå, hoppas du hinn er ut i skogen emellanåt!

(Fast det ger ju lite mer pengar för att köpa leksaker :-bd ).

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

svampbob  
#624619
Uvskogen skrev:
värmSkog skrev:
Uvskogen skrev:Medans jag ändå är i gång. Även om de här små maskinerna är smala så är det inte alldeles enkelt att "slingra sig fram i gallringsskogen". Dels begränsar vändradien på maskin och sen terräng. Så lite träd lär man allt ta ner för att få en vettig väg.
I varje fall i sån skog jag känner till. Klart på en tallhed som efter vägen mellan Rättvik och Mora går det nog utmärkt. Men där kan man nog köra med min Pickup och en vagn efter. :grin:

Tycker det låter som du behöver investera i en kranman P25 Uven. Då spelar det inte så stor roll hur terrängen ser ut då du kan lägga alla väger det passar oavsett om det är 10 eller 50 meter mellan varje :ugeek:


Jo det är väl så, får väl göra det då! :lol:
Fast eftersom jag är en sån där som tror på mångfald av jobb så har tyvärr haft "oturen" nu att ta hem ett konsultuppdrag på 2 år :smile: Blir inte så mycket tid över för skogen då som jag vill. Likaså får skogsdelen av firman stå tillbaka, funderar faktiskt på att kanske anställa någon som kan köra maskin och fälla träd. :smile:


Är det två år på heltid?
Själv har jag nu sedan Jul legat på ca 75% konsultande och hoppas att jag kan få fortsätta så ett tag till. visst det blir lättare till vår och sommar då det är ljusare att hinna med skogen även om jag blir tvungen att gå upp på 100% igen.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624631 Ja det blev så rent formellt men har gott hopp om att hitta en del flexibilitet i det hela allteftersom :smile:
Och som Mangan skriver, det skapar ju nya möjligheter också!

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Vedproducent  
#624638
Mangan skrev:Hur funkar skotaren till vindfällen och/eller enstaka grova träd med 60+ i bhd? Det samt gallring är det som skulle vara aktuellt för en självverksam, kan jag tänka mig. Om man får på 3fub så blir det 1-2 träd, men går det att hantera stockarna? Gör ju inget om man får ta omtag en gång eller två.

Oftast dåligt med sådana videos.


Då får du ett litet klipp här. 55 cm björkstock 4,5 meter. Det är en otrolig styrka i kranen får jag nog säga. Nu är ju det här en Alstor men jag tror nog Kinetics kran är likvärdig.

Avatar Fallback

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624647 Ja, det ser ju dessutom väldigt stabilt ut! Får det till ungefär 600-700 kg.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

JerryH  
#624651
svampbob skrev:Det blir en farlig konkurrent till Kranmans skördare. Jag ser att Kinetic kör med Jobos lilla aggregat Bambi visst är det så att kranman kör med den större Jobon.


Nu är jag ju "lite" färgad i frågan.. Men 620'n har några fördelar..
1: Hytten!
2: Kranen sitter längst fram på vagnen och kommer därmed åt bättre, och skymmer inte sikten på samma sätt.
3: 2 ton tyngre och stabilare och därmed inga stödben. (Kanske kan ses om nackdel med förstås med vikten...)
4: Pralellförd kran.
5: Av filmen att döma så är det bättre flyt i Kranmans kran. Mjukare o snabbare.
6: Lyftkraften i kranen. 700kg mot 390kg på maxlängd.

Men visst, man får en skotare och skördare för samma pengar som en Kranman.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

svampbob  
#624692
JerryH skrev:
svampbob skrev:Det blir en farlig konkurrent till Kranmans skördare. Jag ser att Kinetic kör med Jobos lilla aggregat Bambi visst är det så att kranman kör med den större Jobon.


Nu är jag ju "lite" färgad i frågan.. Men 620'n har några fördelar..
1: Hytten!
2: Kranen sitter längst fram på vagnen och kommer därmed åt bättre, och skymmer inte sikten på samma sätt.
3: 2 ton tyngre och stabilare och därmed inga stödben. (Kanske kan ses om nackdel med förstås med vikten...)
4: Pralellförd kran.
5: Av filmen att döma så är det bättre flyt i Kranmans kran. Mjukare o snabbare.
6: Lyftkraften i kranen. 700kg mot 390kg på maxlängd.

Men visst, man får en skotare och skördare för samma pengar som en Kranman.


Jag var på väg att räkna upp vardera maskins fördelar och för Kranman var det just de fördelar du tar upp. Sikt och kranval är en viktigt punkt.
Jag tror däremot att Kineticen vinner när det kommer till terrängegenskaper och att du får en komplett maskinpark på en gång är nog en viktig aspekt för många presumtiva gallrare i egen skog.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624696 Är det inte att jämföra äpplen o päron?

En självverksam med mycket gallringsskog kan jag tänka mig lägger till pengen för att få skördaraggregatet på en Kinetic.
Men en Kranman 620, hur många självverksamma kan motivera det köpet?
Konceptet blir ju betydligt dyrare då du måste ha en skotare oxå.

Sen undrar jag, går det att köra kranmans koncept på entreprenad o få lönsamhet?

Ska man jämföra Kinetics kombi med nåt så är det väl en P25/Bison eller Alstor eller?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624703
Magnus M skrev:Sen undrar jag, går det att köra kranmans koncept på entreprenad o få lönsamhet?

Magnus M


Det har jag mycket svårt att tro. Det är i praktiken, enligt min erfarenhet, väldigt få skogsägare som när det kommer till kritan inte prioriterar maximalt netto. Särskilt i gallring. Det är som Kranman själva skriver, "för den självverksamme".
Men som en del i ett mer omfattande tjänsteutbud kan man kanske få, i varje fall finansieringskostnaden, täckt.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

JerryH  
#624705 För egen del så skaffade jag inte en Kranman för att bli rik, utan det handlar helt enkelt om att ha en chans att hinna med att sköta gallring själv då jag har ett "vanligt jobb" mån-tors.
Om man räknar på 1-3fub i timmen beroende på skog så är det ju inte så mycket att köra åt andra med. Men jag producerar bra mycket mer med maskinen än med motorsågen.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Vedproducent  
#624727 Nej jag kan bara instämma. Dom här grejerna är till för att man ska ha avlastning och roligt i sin egen skog. Det är så klart vare sig skördarkapacitet eller en stor skotares kapacitet. Produktionen är för låg för att folk ska ha vilja att betala vad det kostar. För egen del så har jag aldrig ens tänkt tanken att köra åt andra. Jag har mer än jag hinner med själv på den tiden jag har tillgänglig. Mycket nöjd om jag kan gallra 15 hektar om året med min P25:a och Alstor. Det är mitt behov.

Avatar Fallback

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Siljansringen  
#633566
1585145027_baevern_1.jpg
Kinetic maskinen har rätt storlek enligt mitt förstånd. Skulle jag önska något så är det mer motor och
hjul upphängningen Flexboggie, då går det att köra snabbare i terräng. Det är inte på storleken det beror,
det är på farten. Lönsamheten sitter inte i hur många ton järn man förflyttar mellan skogen och vägen.
Lönsamheten sitter i hur mycket virke man får betalt för minus kostnader per timme. Ingen har råd att arbeta gratis.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

HannuRöj  
#659409 Kinetic Kombimaskin med AM 300 aggregat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).