Massaved

Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

16 inlägg 18768 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

Fredrik Reuter  
#624551 Vad händer om man sätter massavedpriset i relation till priset på NBSK massa och indexerar det mot det samma? Svaret blir att massavedpriset i så fall i december 2019 skulle ha varit 496 kr/m3fub som snittpris för hela riket.

Men frågan är: kan man göra så? Och vad hände i slutet av 2012 egentligen?

Allt började med att jag skulle göra en notis på Skogsforum om att Skogsstyrelsen släppt siffror för priser för leveransvirke under 2019. Det ena gav det andra och det slutade med att jag även lade in prisstatistiken för NBSK massa, alltså avsalumassan som dominerar i Sverige och är en förkortning av Northern Bleached Softwood Pulp.

Det man ganska snabbt ser är att priserna generellt var stabila fram till 2005 och Gudrun. Då påverkades inte massapriset men av förklarliga skäl massavedpriset. Baserat på detta slogs ett medelindex ut från denna period där relationen mellan massapris och massavedpriset sattes till att massavedpriset var 5,7% av massapriset.

Här kommer då den streckade linjen in i sammanhanget i diagrammet nedan. Detta är alltså en graf som speglar 5,7% av massapriset konstant över tid och 5,7% är ett medelvärde från relationen till ett snittpris på massa och massaved mellan perioden 2001 - 2008.

1581522440_indexerat-massavedpris.jpg


Det man kan se i diagrammet är att massavedpriset i princip (ge och ta) följer massapriset ända fram till slutet av 2012. Då händer något som vore intressant att diskutera - massapriset sticker men massavedpriset blir kvar. Varför?

Kanske finns det en rimlig förklaring men även en sådan är värd att diskutera, om inte annat i utbildningssyfte.

Baserat på relationen mellan massapriset och massavedpriset mellan 2001 och 2008 i medelvärde (5,7%) så skulle massavedpriset om det följt massapriset som i början på 2000-talet varit 496 kr/m3fub i december 2019 men det var 324 kr/m3fub. 35% lägre alltså.

Så, vad tror du om detta? Jag har funderat på om valutaeffekter kan spela in men köper det kanske inte riktigt med tanke på utvecklingen över tid. Data i diagrammet ovan bör vara reala priser men jag är inte 100% säker på massapriset som kommer från: https://www.indexmundi.com/commodities/ ... rrency=sek.

Kan det ha varit ständiga skogsskador runt om i Europa som skapat ett överutbud av massaved? Eller är uträkningen helt uppåt väggarna? Eller är det något annat?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624556 Kan det vara så enkelt att det var någonstans där det blev att man gör andra saker än papper av massa?🤔

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

Axl  
#624612 Var det inte där någonstans det lades ner kapacitet i Norge och det började köras till Sverige?

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

Norrtälje  
#624633 Jag tänker att mest frispråkig borde Skogsstyrelsen kunna vara men att det finns ju garanterat minst en skogsägarförening med egna bruk som kan vara av intresse att höra sig för hos. Jag tänker så klart på Södra. Att peka exakt som din pil på en brytpunkt tror jag kan vara lite missledande då diagrammet tycker jag visar en eftersläpning av massaved mot massan så skulle i så fall likaväl kunna vara säg början av 2013(?)
Det är hur som helst väldigt spännande detta! :-bd

Axl skrev:Var det inte där någonstans det lades ner kapacitet i Norge och det började köras till Sverige?

Var det detta du kom ihåg? Tiden stämmer med slutet av 2012.
https://www.smp.se/ekonomi/sodra-cell-saljer-massafabrik-i-norge/
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/42976/sodra-saljer-massabruk-i-follafoss.html

Fick också kännedom om en kvartalsredovisning som skogsindustrierna ger ut i brevform som alla får läsa vid namn "Så går det för skogsindustrin”, där avhandlas sågade trävaror, massa och papper år för år som kan ge en inblick i marknad, produktion såväl som export men jag anar av att ögna lite i texten att det är skillnad på massa och massa..

Och en annan återkommande rapport, World Fibre Outlook från företaget Pöyry.
https://www.skogen.se/nyheter/ljust-for-svenska-massabruk
– I Sverige producerar vi ju främst massa från barrträd och efterfrågan på den långfibriga nordiska massan är fortsatt stark och ökar, säger Tomas Thuresson på Pöyry, i ett pressmeddelande.

– I Sverige går industrin just nu bra, man kan verkligen prata om en vändning för svensk skogs- och massaindustri. 2012 var ett krisår då industrin gick på knäna och flera pappersbruk tvingades lägga ner. I dag expanderar den svenska massaindustrin i stället kraftigt.

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

Norrtälje  
#624653 https://www.fokus.se/2014/06/en-massa-investeringar/

Så en inledande hypotes från min sida, lite långsökt och med oklara detaljer men för att få en diskussion. Tycker mig dra slutsatsen och se en överkapacitet fram till 2012-2013 där sen efterfrågan tar fart men kapaciteten är då inte utbyggd då den precis lagts ner under flera år. Massavedpriset blir fortsatt nedtryckt en tid efter för att nå lönsamhet med nya investeringar och man skulle kunna säga att skogsägaren idag betalar för utbyggnaden av massabruken 2013/2014 och framåt??


Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

jannee  
#624667 Handlar inte allt egentligen om tillgång och efterfrågan.
Södra har en skog i Baltikum att nyttja för att på så sätt hålla ned priset.
Både Sydved och Södra håller på med en massa bytesaffärer, indirekt lite karteller.
Detta var lite underligt.
Var i kontakt med ett privat sågverk som erbjöd LÄGRE pris än vad massabolaget gjorde, sålde till massabolaget därefter forslades virket till den privata sågen, skilde 40 kr/m3fub.
I Norrland är det väl så att tillgången ÖVERSTIGER efterfrågan därav detta låga pris.
Dessutom finns möjligheten att köpa in flis från övriga världen till ett lågt pris

Användarvisningsbild

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

JerryH  
#624676
jannee skrev:Handlar inte allt egentligen om tillgång och efterfrågan.
Södra har en skog i Baltikum att nyttja för att på så sätt hålla ned priset.
Både Sydved och Södra håller på med en massa bytesaffärer, indirekt lite karteller.
Detta var lite underligt.
Var i kontakt med ett privat sågverk som erbjöd LÄGRE pris än vad massabolaget gjorde, sålde till massabolaget därefter forslades virket till den privata sågen, skilde 40 kr/m3fub.
I Norrland är det väl så att tillgången ÖVERSTIGER efterfrågan därav detta låga pris.
Dessutom finns möjligheten att köpa in flis från övriga världen till ett lågt pris


Skogen i Baltikum köptes förra året, eller hade de redan skog där?

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624678
JerryH skrev:
jannee skrev:Handlar inte allt egentligen om tillgång och efterfrågan.
Södra har en skog i Baltikum att nyttja för att på så sätt hålla ned priset.
Både Sydved och Södra håller på med en massa bytesaffärer, indirekt lite karteller.
Detta var lite underligt.
Var i kontakt med ett privat sågverk som erbjöd LÄGRE pris än vad massabolaget gjorde, sålde till massabolaget därefter forslades virket till den privata sågen, skilde 40 kr/m3fub.
I Norrland är det väl så att tillgången ÖVERSTIGER efterfrågan därav detta låga pris.
Dessutom finns möjligheten att köpa in flis från övriga världen till ett lågt pris


Skogen i Baltikum köptes förra året, eller hade de redan skog där?


De hade redan en hel del skog där.

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

Norrtälje  
#624693
jannee skrev:Handlar inte allt egentligen om tillgång och efterfrågan.


Jo vanligtvis är ju en marknad självreglerande så sett, just därför är det så anmärkningsvärt att se den här differensen i marknaden. Med dessa höga priser på avsalumassa borde det såhär för en lekman och i teorin innebära gratispengar att köpa upp all massaråvara i Sverige för att processa till avsalu, denna konkurrens om massaveden skulle då leda till allt högre betalt till dess att prisdifferensen åter har reglerat sig själv. Verkligheten säger något annat och det är intressant att fundera på varför men jag väntar med att luska vidare till ikväll tidigast, att upparbeta några vindfällen efter Ciara får min högsta prio i solskenet som är idag.

Är kapacitetsbrist hos våra inhemska bruk den bristande länken? Är Fredriks presenterade data fel? Betalar köpare av avsalumassa för mycket? Fungerar inte marknaden när det kommer till att exportera massaved till bruk i utlandet?

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

surjämten  
#624699 Kan det inte vara så enkelt som att, får man köpa för 324 kr/ m3fub så betalar man inte mer?

Användarvisningsbild

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

Torbjörn Johnsen  
#624723
surjämten skrev:Kan det inte vara så enkelt som att, får man köpa för 324 kr/ m3fub så betalar man inte mer?


Du är nåt på spåren!
En förklaring kan ju vara att skogsbolag och skogsägarföreningar idag har en mycket väl förgrenad och effektiv inköpsorganisation. Virkesköparna har bättre koll på fastighetens skogstillstånd än vad många skogsägare har idag och de åtnjuter ofta ett högt förtroende som rådgivare. Det bidrar till att virket kommer fram utan att det behöver prisförhandlas om varje kubikmeter.

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

brassel  
#624914
Torbjörn Johnsen skrev:Virkesköparna har bättre koll på fastighetens skogstillstånd än vad många skogsägare har idag och de åtnjuter ofta ett högt förtroende som rådgivare. Det bidrar till att virket kommer fram utan att det behöver prisförhandlas om varje kubikmeter.

Sticker ut hakan och hävdar att stora delar skogsägarkåren även är duktiga att få fram massaved eller massavedspåverkande volymer i framförallt de yngre skogarna.
Tex varför anses det av många okej att inför föryngringsavverkning underröja ner allt som bara ger en massavedsbit, men inte lämna motsvarande i ungskogens röjningar/gallringar?
jannee åtm är dock duktig att röja lite grövre har jag läst ;)
Senast redigerad av brassel lör 15 feb 2020, 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

ebex  
#624933 Det har varit och är ett överskott på fiber, därav investeringen i Värö tex. Södra kunde inte längre köpa in hela volymen från en växande medlemsskara. Marginalvolymen har man vid behov importerat för både 500 och 600 kr fub för att kyla av den inhemska marknaden på ett effektivt sätt. Idag finns ett överskott av barrfiber (barkborre)men ett underskott av lövfiber. (växer normalt sett på blötare mark och det går inte att avverka i detta väder)

Kostnaden för massaveden i grafen får nog ses som golvet, likt prislistan i Tidningen Skogen. Priset för barrmassaved 18/19 var 365 plus 20 kr för dubbelcertifiering, plus (i mitt fall 20 kr i > 1000 fub volymtillägg) Kanske även objekt med BK1 tillägg. Lägg därtill på 40 kr i efterlikvid som aldrig kommer med i prisstatistik samt de vanliga lulllull på utdelning av insatsemissioner.

Det ger 445 kr fub+ lulllull.

PS. Skrivet fritt ur minnet. Priset kan varit 360 och volymtillägget 25, men totalen var 405 kr fub

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

Norrtälje  
#625001
ebex skrev:Det har varit och är ett överskott på fiber, därav investeringen i Värö tex. Södra kunde inte längre köpa in hela volymen från en växande medlemsskara.


Botten i närtid har vi ju kommit fram till var runt 2012/2013 och nyinvesteringarna började därefter, håller du med om det påståendet? Hur stor kapacitetsbrist har Södra idag och är den nära att byggas bort? Var det rätt att släppa bruken i Norge? Hur stor andel av massan från Södras bruk säljs som NBSK till börspriset Fredrik visar graf på? Vad tyngde resultatet för Södracell Q4 2019 och hur ser det ut nu Jan-Feb?

Marginalvolymen har man vid behov importerat för både 500 och 600 kr fub för att kyla av den inhemska marknaden på ett effektivt sätt.
Det gäller björkmassa förmodar jag men det där om att kyla av en inhemsk marknad begrep jag inte. Blir inte medlemmarna tillfrågade om att sälja extra massa och få en premie innan man importerar för 600:- börjar det lukta lite korruption och förskingring?

Kostnaden för massaveden i grafen får nog ses som golvet, likt prislistan i Tidningen Skogen.


Inte alla som är certifierade, får volymtillägg och annat och nu redovisar Södra visserligen positivt för 2019 men i princip nollresultat om man tittar på fjärde kvartalet 2019 som är det närmaste nutid och vad händer då med en förväntad efterlikvid om inte Södra gör vinst 2020? Så ja, golvet som du skrev är väl det mest jämförbara värdet helt enkelt.

Svara på det du kan och vill, ditt inlägg väckte ett antal frågor :smile:

Avatar Fallback

Re: Indexerat massavedpris dec 2019: 496 kr/m3fub

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625112
surjämten skrev:Kan det inte vara så enkelt som att, får man köpa för 324 kr/ m3fub så betalar man inte mer?


Helt klart är det så. Priset kommer alltid att vara det lägsta möjliga som går att sätta utan att inflödet havererar. Eller hur många av er tycker att den som säljer akylatbensin till er är värd en extra dusör om massavedspriset går upp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).