Virkesmätning och Matrisfub

Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmätt

70 inlägg 34235 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624475
ÅsaNisse skrev:Ni som apterar efter m³to.... Har ni kollat utfallet i stocken i förhållande till prislistornas längdkorrektioner. Jag har ett par prislistor där inköparen uttalat önskemål om långa längder på 4,9-5,5 m. Nöten är bara den att 4,3 är utgångsläget i prislistan med pålägg om 3% för 4,9 och 5% för 5,5m medan cirkelytan minskar 6,4 resp 18% vid 20cm toppmått och en avsmalning på 1 cm/m. Med andra ord en brakförlust att dra ut längderna med denna avsmalning.
Det måste vara en skog typ flaggstångsodling som stått väldigt tätt om en sådan prislista ska ge något positivt utfall annars blir det bara 3,1 och 3,7m.
Hoppas att det kommer en mätning med både topp och botten diameter x längd för då blir det ju ärligt åt båda håll och ingen behöver stå med svarte petter. Att sen prislistorna kommer att justeras är ju klart, men då vet man vad priset blir, och vill inköparna ha långa längder så kan dom få det.


Jag hade Bertilsson till att jämföra prislistor inför försäljningen av ett AU. I det fallet hade Ture Johansson 43dm som utgångsläge i prislistan och Vida 49. Det slår mer än man tror när en prislista körs mot en stamdatabas.
Det AU var en stor lärdom för både mig och det säljande bolaget och slutade med att de betalade ut 10% retroaktivt för att de inte hade haft koll på sina prislistor och huggit sönder virket.

Användarvisningsbild

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Monika Strömgren  
#624555 Faktakorrigering:

I genomsnitt finns inte någon betydande systematisk volymavvikelse orsakad av användning av matrisfub. Våra studier visar dock att tre av tio partier har större avvikelse än kraven i VML. Bland de som ligger utanför finns både de som underskattats och de som överskattats.

För toppstockar kan vi inte i våra studier finna att tillämpning av matrisfub medför att partier blivit inmätta med 30 % mindre volym.

Monika Strömgren, Tjänsteutvecklare Biometria

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624558 Om vi ska börja aptera i riktiga fub hur gör vi då med längdkorrektion? Finns det ett längdtillägg så ska vi förstås göra 5,5 av allt som inte är krokigt eller passerar kvalitetsgräns.

Användarvisningsbild

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Grålle52  
#624576 Vad har hänt med Bertilsson då? Inget inlägg sen 2dec. Han brukade ju ha flera inlägg per dag annars.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

tallen100  
#624577 Han har väl inte skrivit här på flera år ?

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

zeetorg  
#624580
Fredrik Reuter skrev:
Eftersom man använder omräkningstal vid matrisfub så kan mätfelen variera åt olika håll. Omräkningstalen har tagits fram utifrån kontrollmätning på knappt 50.000 stockar och sedan har man gjort analyser och anpassat omräkningstalen för att bli så noggranna som möjligt. Man får då teoretiska fastvolymer utifrån en diametermätning i toppen och att man mäter längden på stocken. Problemet är bara stockar med större eller mindre avsmalning än de som mätts i studien från år 2000. Stockar med större avsmalning får en lägre volym än i verkligheten och stockar med mindre avsmalning får en större volym än i verkligheten.



Mer i ämnet finns i tråden Matrisfub kanske snart försvinner som mätmetod, eller?


Läser och funderar lite på stycket du skrivit här ovan @Fredrik Reuter och undrar om du skrivit rätt?

En stock med stor avsmalning borde väl få ett teoretiskt uträknat värde som är större än verkligheten och tvärtom eller tänker jag fel.

Användarvisningsbild

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Grålle52  
#624587
tallen100 skrev:Han har väl inte skrivit här på flera år ?

Jo på sin blogg menar jag

Användarvisningsbild

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624589
Grålle52 skrev:
tallen100 skrev:Han har väl inte skrivit här på flera år ?

Jo på sin blogg menar jag

Han kanske firade beslutet alltför hårt? :mrgreen:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Vedproducent  
#624590
Niking skrev:
Grålle52 skrev:
tallen100 skrev:Han har väl inte skrivit här på flera år ?

Jo på sin blogg menar jag

Han kanske firade beslutet alltför hårt? :mrgreen:
/Niklas

Det tror jag inte. Bertilsson är nykterist och dessutom så har han skrivit en hel massa inlägg senaste dagarna.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624592
busholle skrev:Finns det någon som hugger på fastpris i skördaren? Fastpris är mig veterligen en betalningsform där man låter köparen hugga ut vad den vill, jag skulle inte tro annat än att de kör med en riktig prislista i maskinen som styr mot de längder de för tillfället vill ha?

Men annars ja det skulle nog fungera om skördardatorerna var byggda för att kunna hantera matrisfub och därmed jobbade med både verklig och teoretisk avsmalning. Problemet är att de inte gör det, de är byggda för m3to eller riktig fub.

Nu hugger jag bara manuellt, har inte haft någon maskin på mina fastigheter sedan 2001.
Men jag förstår problemet med maskin hugget och vad datorn går att programmera till.

Men att börja mäta i m3to igen tycker jag inte är någon bra ide, även om jag skulle låta avverka maskinellt i framtiden.

När jag har begärt in pris på betalning för timmer tycker jag det är omöjligt att jämföra priser, alla har olika längdtillägg, en del olika priser vid olika diameter.
Och dessutom vet jag inte exakt vad skogen ger för utfall, även om man gör en grov bedömning av kvalitén på skogen.

Det jag skulle vilja ha är ett pris för all trämassa jag levererar, så det är lätt att jämföra priser.
Sen kan köparen aptera i vilka längder dom vill, och ge mig ett pris i förhållande till vad dom tror utfallet blir efter dom tittat i skogen.

Tycker det borde gå att skapa ett mätsystem som mäter volymen av stocken rätt så exakt.
Kan man laserskanna skogen och få förvånats värt bra resultat, eller med en enkel mobil telefon uppskatta volymen i ett bestånd, måste man kunna mäta en stock med tillräcklig exakthet.
Problemet är väl att ingen vill bekosta det.
Skogsbolagen tycker nog inte det gör så mycket med svårtolkade prislistor, och biometria har kanske inte resurser att utveckla en sådan mätmetod.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624602 Södra har Värögran/tall, travmätt och betalt i m3fub.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624603
Fredrik Reuter skrev:
Mangan skrev:
Jasså, villet är bäst då, mer betalt för mindre volym, eller mindre betalt för mer volym?


Mest korrekt mätning, alltså en volym som köpare, säljare och expertis anser vara nära verkligheten är bäst enligt mig.


Då är ju m3to det sämsta du kan ha. Den volymen ligger längst från verkligheten. Dasg att ta bort den!

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Bosse1  
#624604 Här gick det läsa lite mellan raderna.

Frågor-och-svar-om-utfasning-av-toppformtalsmatris.pdf


https://www.biometria.se/wp-content/upl ... matris.pdf

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624615
Mangan skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Mangan skrev:
Jasså, villet är bäst då, mer betalt för mindre volym, eller mindre betalt för mer volym?


Mest korrekt mätning, alltså en volym som köpare, säljare och expertis anser vara nära verkligheten är bäst enligt mig.


Då är ju m3to det sämsta du kan ha. Den volymen ligger längst från verkligheten. Dasg att ta bort den!


Toppmåttet styr sågutbytet och klava i toppen kan vem som helst göra och få rätt mått.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624617
Mer i ämnet finns i tråden Matrisfub kanske snart försvinner som mätmetod, eller?

Läser och funderar lite på stycket du skrivit här ovan @Fredrik Reuter och undrar om du skrivit rätt?

En stock med stor avsmalning borde väl få ett teoretiskt uträknat värde som är större än verkligheten och tvärtom eller tänker jag fel.


Ja du tänker fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).