SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

63 inlägg 13035 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#623928 Husqvarna lanserade i veckan T540i XP och 540i XP, två nya batterisågar i proffssegmentet. Skogsforum bevakade lanseringen hos Husqvarna och den hittar du i tråden 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Här kommer lite mer detaljerad information samt en video om topphandssågen, Husqvarna T540i XP. Eftersom vi inte är några stora klättrare varken Fredrik eller jag så överlåter vi åt andra att testa topphandsågen i praktiskt bruk. Däremot kommer vi självklart att provköra den andra batterisågen som lanserades, bakhandssågen 540i XP. Reportage och video kommer snart här på Skogsforum.

1581259887_c52f0ddb-354f-4b6f-8e3b-fed20c7bb44e.jpeg


Kan Husqvarna T540i XP ersätta bensinsågen?
Inom arboristverksamheten utgör inte batteriåtgång och batterivikt samma utmaning som när man ska köra batterisåg i ungskogsgallring. För klättrande arborister och andra som arbetar med trädfällning, park- och trädgårdsskötsel och liknande är batterisågar idag fullt realistiska proffsverktyg som ersätter motsvarande bensinsågar. De grövsta träden får säkert fällas med bensinsåg ett tag till men mycket av annat arbete kan nu köras med batterisåg.
Enligt Husqvarna så är t ex T540i XP både starkare och lite lättare än motsvarande bensinsåg, Husqvarna T540 XP som hittills varit arboristernas förstahandsval. Ökad effekt är en förklaring men även ett nytt skärsystem med en 1,1 millimeters X-cutkedja i .325-delning bidrar.

1581259855_eccc02ad-2222-4d89-a8a4-999936c982b1.jpeg


BLi 200X ger mer kraft snabbare
Alla Husqvarnas olika batterier passar i de nya 540i-sågarna och båda sågarna har i sig högre effekt än de tidigare 535i. Bakhandssågen är optimerad för BLi 300-batteriet för maximal driftstid medan topphandssågen T540i XP är vikt- och balansmässigt optimerad för det lite lättare BLi 200-batteriet. Till topphandssågen har Husqvarna tagit fram en specialversion av BLi 200 som de kallar för BLi 200X. Batteriet har samma format och nästan samma vikt (40 gram tyngre) men det är uppbyggt på ett annat sätt så att det snabbare kan ge ifrån sig kraften. Det nya batteriet har exakt samma Ah (Amperetimmar) som det gamla, nämligen 5,2 Ah. (BLi 300 har 9,4 Ah) men den nya batterikonstruktionen medger ett snabbare och högre effektutag. Det gör att sågen blir starkare med BLi 200X-batteriet än om man kör med den gamla BLi 200-versionen. I gengäld tar BLi 200X slut snabbare om man utnyttjar kraften hårdare. Det nya batteriet går att använda i bakhandssågen också med samma resultat: mer effekt men kortare driftstid. Maskinmässigt så är topphandssågen och bakhandssågen identiska vad gäller elmotor och styrenhet.

1581259856_a78ce0cd-6712-4e83-8b90-ef8e619f5253.jpeg


Nytt 1,1 mm skärsystem med .325-delning
Husqvarnas nya skärsystem med X-cut i 1,1 mm-spår och .325-delning smyglanserades för den mindre batterisågen 535i XP tidigare i sommar men släpps nu i hela bredden av svärds- och kedjelängder från 10-16 tum. Kedjan heter X-Cut SP21G, mini pixel och svärden kallas X-Precision. Enligt arboristerna som deltog på Husqvarnas lansering så ger kedjan en lugn gång med hög precision men skär ändå väldigt bra både vid kapning och instick.

Stora fördelar med batteri för klättrare
Utöver miljö- och klimatmässiga effekter så finns det andra stora fördelar med batteridrift vid praktiskt arbete för arborister. Den mest uppenbara, utöver färre balansmässiga utmaningar, är att man sparar tid och ansträngning när man slipper att rycka igång sågen. Batterisågen är redo direkt man trycker in aktiveringsknappen (eller slår ifrån kedjebromsen om det inte gått för lång tid sedan förra kapet). Bensinsågen ska först ryckas sedan ”varmköras” några sekunder. Ni kan ju ta tiden i videon här nedan vid kaptest-momentet hur länge batterisågen får stå och vänta medan bensinaren ”värmer upp”…

En annan direkt fördel är att man med batterisågen slipper avgaserna. Näsan är ofta ganska nära sågen och flera av arboristerna som var med på Husqvarnas lansering beskrev en upplevelse som även jag känner igen från när jag testat batterisåg i huggning:
Så länge man kör med bensinsågen tänker man inte på avgaser och lukt. Men efter att man kört ett tag med batteri och går tillbaka till bensinaren så känner man plötsligt en påtaglig skillnad.

En såg för klättraren och en för markstyrkan
Topphandssågar som T540i XP är ju till sin karaktär helt renodlade arboristverktyg medan bakhandtaget 540i XP kan användas lite bredare. Husqvarna själva anger arborister, trädfällare och parkentreprenörer samt ”farmers” som målgrupp. För arboristerna innebär det att man kan ha en ”tyst” elsåg även för den/de som jobbar på marken och rensar undan. Något som underlättar den livsviktiga kommunikationen mellan klättrare och ”ground crew”.

Effekt?
Husqvarna anger inte effekt för sina batterisågar. Därför går det inte att jämföra hur stor effekt den nya T540i XP har jämfört med t ex bensinsågen T540 XP eller den lite mindre batterisågen T535i XP. Det man dock kan se är att skärhastigheten nu med 24 m/sek är ikapp motsvarande bensinsåg.

Husqvarna anger i batterisågarnas modellbeteckning vad motsvarande cc-storlek för en bensinare skulle vara (35 resp 40). Sedan har elmotorn delvis annorlunda karaktär än bensinmotorn när det kommer till vridstyrka och effektuttag och det är något man själv får testa och jämföra. Och diskutera här på skogsforum givetvis!

Jämförelse av tekniska specifikationer för Husqvarnas tre topphandssågar i XP-utförande


Husqvarna T540i XP
Energikälla: Batteri
Vikt exkl skärutrustning, med batteri (BLi 200X): 3,840 kg
Kedjehastighet: 24 m/s
Svärdslängder: 10-16 tum

Husqvarna T535i XP
Energikälla: Batteri
Vikt exkl skärutrustning, med batteri (BLi 200): 3,700 kg
Kedjehastighet: 20 m/s
Svärdslängder: 10-14 tum

Husqvarna T540 XP
Energikälla: Bensin
Vikt exkl skärutrustning: 3,900 kg
Kedjehastighet: 19,4-25,8 m/s
Svärdslängder: 12-16 tum

Video från Husqvarnas lansering av T540i XP:




Och lite fler bilder:

1581259856_09547f04-8be9-480e-8281-0df95749cfe7.jpeg


1581259855_82b11543-9421-4ce7-9287-9b1963a6834e_1_201_a.jpeg


1581259857_2d58b17a-b4f7-4d11-97e5-9d5f89569ccf.jpeg


1581259853_3573ff07-8b45-4d56-a883-7a90e42e9a6d.jpeg


1581259853_6bd695ae-f52b-4b9d-88b9-54b8acd9738c.jpeg


1581259857_d517e765-fe9f-4f8c-acd6-da1816f551b7.jpeg


1581259857_49be1ed0-50de-4d0a-a043-9c4c71612ffc.jpeg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623929 Hur mycket skiljer det i drift tid när man tar ut effekten fortare?
På mindre såg halveras lätt drifttiden / tank om man kör dem på fullt effekturtag i kap mot exempelvis röjning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Torbjörn Johnsen  
#623951 Jag har ingen aning men det finns nog en ganska linjär funktion där som går att räkna på mellan effektuttag och varaktighet. Problemet är väl att man inte har några effektuppgifter att gå på.

Det man måste ha med sig är att den här sågen (med tillhörande BLi 200X-batteri) är helt utvecklad för arboristarbete. Där är det sällan problem att ha fler laddade batterier inom räckhåll. Ett batteri behöver bara räcka till en klättring. Eller i ett stort jobb kan de tydligen tänka sig att ha ett extra batteri med sig i selen också (eller om markstyrkan langar upp i en lina). Effekten och kaphastigheten verkar istället vara prioriterad då det underlättar och snabbar upp arbetet i sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Robertberg  
#624433 Är bensinsågen så dålig som det ser ut i videon, eller är det arrangerat?
Om inte så känns det missvisande att T540i ska motsvara just en 40 cc bensinsåg?
Eller är det den nya kedja som är så fantastisk?
Hur många sockerkakor går det på ett ägg?
Senast redigerad av Robertberg tis 11 feb 2020, 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Avslutat-02  
#624434 Kedjan plus hastigheten på kedjan...
Den är lite högre än på bensinaren...

Men å andra sidan så sågar inte han med bensin sågen vidare aktivt... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624562 Då vi testade så så jämfördes de med av tillverkaren vald bensin såg och jag tycker de gick bättre. Framför allt längre...
Vi körde så hårt det gick tills strömmen var slut och sågen stannade och det var under 15min drift tid på allihop om jag minns rätt. Alla utom Pellenc med sitt ryggburna.
536LiXP Jämfördes med 439.
200C-BQ Jämfördes med 150C

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624570
Mange skrev:Då vi testade så så jämfördes de med av tillverkaren vald bensin såg och jag tycker de gick bättre. Framför allt längre...
Vi körde så hårt det gick tills strömmen var slut och sågen stannade och det var under 15min drift tid på allihop om jag minns rätt. Alla utom Pellenc med sitt ryggburna.
536LiXP Jämfördes med 439.
200C-BQ Jämfördes med 150C


Vilka batterier användes under testet?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624585 Det vassaste som fanns. Husqvarnan levererades med fel batteri så det kom rätt med taxi. Detta funkade inte så de kom personligen ner med det senaste skriet från linjen, de hade inte börjat säljas än sa de. Gissar på att det var 200

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624588
Mange skrev:Det vassaste som fanns. Husqvarnan levererades med fel batteri så det kom rätt med taxi. Detta funkade inte så de kom personligen ner med det senaste skriet från linjen, de hade inte börjat säljas än sa de. Gissar på att det var 200


Gissar? Vilket batteri man testar sågen med, är ju direkt avgörande för driftstiden per laddning. Alltså måste testaren ha järnkoll på detta, om testet ska vara något att ha.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Norrtälje  
#624621 Jättebra att Husqvarna visar upp komponenter som motor och motorkontroller, ser bra ut. Ampere genom motorkontroller fortfarande okänt och vad gäller battericeller är de också fortfarande okända och därmed svårt att jämföra mot ett annat eller av helt annat märke och ständigt den här plasten som döljer batterierna väcker en liten misstanke hos mig som inte alltid tror gott om alla för när det kommer till tillverkarnas demoprodukter skulle den som inte är helt ärlig väldigt lätt kunna sätta ihop ett bättre batteri av dyra celler för demo sen några helt andra 'mer prisvärda' celler används i linan och till de batterier som kommer ut i handeln.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624641
Niking skrev:
Mange skrev:Det vassaste som fanns. Husqvarnan levererades med fel batteri så det kom rätt med taxi. Detta funkade inte så de kom personligen ner med det senaste skriet från linjen, de hade inte börjat säljas än sa de. Gissar på att det var 200


Gissar? Vilket batteri man testar sågen med, är ju direkt avgörande för driftstiden per laddning. Alltså måste testaren ha järnkoll på detta, om testet ska vara något att ha.
/Niklas

Jo finns det flera o välja på kan man tycka så. Finns det ett p välja på är det det man tar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624644 Det kommer o bli en hög uppgraderingar och förbättringar så länge folk köper grejerna.

Att utföra sågtest är en sak. Att göra det rätt är inte så svårt. Att sen få det publicerat är nåt annat.
Opartiska tester är svårt o hitta. De flest då skrev att det var flera timmars drift tid vilket vi fick till oss. Hur de fått till deg vet inte jag, säkert obelastat.

Vi testade produkter som var färdiga. Vi hade inga alternativ på batterier.

Ser fram emot ditt test, Niking.
Ska blk kul o se vem som publicerar det.
Stihl?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624648
Mange skrev:
Niking skrev:
Mange skrev:Det vassaste som fanns. Husqvarnan levererades med fel batteri så det kom rätt med taxi. Detta funkade inte så de kom personligen ner med det senaste skriet från linjen, de hade inte börjat säljas än sa de. Gissar på att det var 200


Gissar? Vilket batteri man testar sågen med, är ju direkt avgörande för driftstiden per laddning. Alltså måste testaren ha järnkoll på detta, om testet ska vara något att ha.
/Niklas

Jo finns det flera o välja på kan man tycka så. Finns det ett p välja på är det det man tar.

Förvisso, men om man i ett påstått objektivt test hävdar att batteriet har dålig drifttid per laddning, så måste man fortfarande fortfarande kunna specificera exakt vilket batterimodell som testet gjordes med. Att höfta att jag tror det var modell X duger inte!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624652
Mange skrev:Det kommer o bli en hög uppgraderingar och förbättringar så länge folk köper grejerna.

Att utföra sågtest är en sak. Att göra det rätt är inte så svårt. Att sen få det publicerat är nåt annat.
Opartiska tester är svårt o hitta. De flest då skrev att det var flera timmars drift tid vilket vi fick till oss. Hur de fått till deg vet inte jag, säkert obelastat.

Vi testade produkter som var färdiga. Vi hade inga alternativ på batterier.

Ser fram emot ditt test, Niking.
Ska blk kul o se vem som publicerar det.
Stihl?


Jag har inga som helst behov att göra eller publicera några "vetenskapliga" tester. De erfarenheter av Husqvarnas batteriverktyg som jag generöst delar med mig av här på skogsforum är just mina erfarenheter utefter hur jag använt verktygen i min näringsverksamhet. Inget annat.

Å då jag redan har en 536 LiXP, ser jag ingen som helst anledning att köpa (eller låna hem) en motsvarande bensinare (t.ex. en 439) för något test.

Vad ditt test beträffar, så efterfrågar jag helt enkelt exakt vilken batterimodell som användes, då det blir en mycket stor skillnad i driftstid om du använder ett fulladdat BLi 100 (2,6 Ah), BLi 200 (5,2 Ah) eller BLi 300 (9,4 Ah).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Norrtälje  
#624656 Fattar inte hur alla hänger upp sig på specad drifttid. Bränslevolymen står ju på batterierna, ja till och med modellnamn avslöjar tillräckligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).