Motorsåg och handhållet

Nybörjarfrågor

27 inlägg 4849 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Dboy  
#623445 Tack. Ska se om jag kan förstå vilka delar som hänger ihop med pumpen.
Hur stor flöde ska det vara? Ska det komma en "stråle" av olja ur hålet när man kör motorn utan monterat svärd?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor

Avslutat-02  
#623448 Brukar vara en jämn svagt rinnande ström med olja..

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Dboy  
#623451 Ok, Det tycker jag inte att det gjorde. Man såg att det var olja i hålet som liksom vibrerade/pulserade i öppningen på hålet, men jag tycker inte det egentligen rann ut nån olja. Jag stod i källaren sent på kvällen och körde sågen inomhus i några sekunder, så kanske måste jag köra lite längre tid för att säkert se.

Jag ska börja med att kolla om det kan ha kommit in spån i oljetanken som blockerar innifrån.
Jag förstår inte efter första blicken på sprängskissen hur det funkar, riskerar man att förstöra nått om man sticker in en tråd utifrån genom hålet?
Jag ska bort över helgen så får se på detta efter helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor

Avslutat-02  
#623452 Får gasa lite mer..

Ett bättre sätt är att montera allt och köra svärdet över en trä ytan så det blir trä rent, sedan gasa sågen en liten bit från ytan så att oljefilm bildas...bör bli ett spår framför svärdet.

Då ser du om det är olja eller skräp...
Kolla även så att det finns hål för oljan i svärdet...

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Dboy  
#623457 Gasa mer: Javisst, det ska jag göra.

Jag provade att göra just det du sa igår, att se efter oljespår på en liggande stock, men det var mörkt och pannlampa så det var svårt och se.
Men jag tycker den lilla oljekammaren innan för svärdet och den lilla plåten borte ha sett "oljeblöta ut" och att kedja och svärdspår borde blir oljeblöt. Nåväl, blir lite felsökningeefter helgen,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623486 Jag tror du har stopp i silen. 504 71 00-03
De brukar hålla bra dessa pumpar.

Litteratur: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 649#p78649

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Dboy  
#623494 Tack Mange, superbra tips!
Ska kolla det och också göra ren tanken ordentligt. Det är nog aldrig gjort...

mvh
Jonas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

totte  
#623510 Om du inte får igång oljan så häll diesel eller fotogen i oljetanken och kör sågen. Det brukar rensa om kanalerna är igensatta.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Dboy  
#624416 Rapport:
Silen såg hyffsad ut men det var massor av görm i oljetank som kom ut efter några sköljningar med diesel. Efter detta smörjer den, men borde kanske justeras till lite bättre flöde. Kedjan blir inte så våt som jag tycker den borde vara. Det bildas inget oljespår när man kör mot en ren yta, men efter en tank bensin så har det gått åt en dryg halv tank olja, så det är nog ok.
Jag tycker det är jobbigt att montera nya svärdet och kedjan. Det känns som Husqvarna svärdet är en cm för långt i bakänden.
Man måste justera kedjespänningen ideligen, mycket mer än med den gamla med kortare svärd och sågen får jobba märkbart hårdare ned det nya längre svärdet.i
Men, jag hade aldrig klarat att såga upp mitt vindfälle med ett kortare svärd, så jag valde nog rätt längd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor

Avslutat-02  
#624419 Har du så pass mycket olja kvar så bör du öka på flödet lite....

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

totte  
#624449 Ny kedja sträcker sig i början och behöver justeras ofta. Men med för lite smörja blir det värre. Så har du lite längre svärd alltså större behov av olja.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624561 Det går att köra lite diesel igenom för o rensa om man är vaksam o ser till att det inte går varmt eller länge.
Är det bio olja eller vissa veg oljor är det värme såm gäller. annars blir det inte lätt rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).