Skogsröjning

Priser på röjning

48 inlägg 39686 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624406
vinterrojarn skrev:Visst är det lågt men vad fick du själv när du var entreprenör? Var inte så mycket roligare då heller kan jag tänka mig?


Nej det var ju därför jag la ner röjningen. Ingen tvingar en att jobba till underpris.

Hade oftast fast ha pris, vill minnas att det var ca 2800kr/ha för slutröjning åt bolag när jag la ner. La i snitt ner 7-8 timmar per hektar så mitt timpris låg kring 350-400 för 5 år sen. Åt mellanskog ca 3500-4500kr/ha pga mindre trakter och mer bök med gränser och dylikt. Förmodligen lägre timförtjänst på dessa djungelröjningar.
Senast redigerad av Mettämies tis 11 feb 2020, 21:17, redigerad totalt 2 gånger.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Avslutat-02  
#624408 Precis, men även om man ska jobba emot privata skogsägare så är det ej så mycket högre summor att tala om...

Jag kan fakturera 650 kr i timmen i verkstaden utan problem medans skogen är det gnäll när man går högre än 400 kr för huggning....
Och 375 kr i röjning....

Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

anersimyra  
#624412
jannee skrev:Detta inlägg gör väl att det tar hus i helvete :mrgreen:
Jag vill inte missunna er att tjäna pengar men ibland undrar jag hur ni tänker.
Vi är väldigt många och då i andra branscher som inte alls har dessa inkomster.
Fick själv bekosta mina resor till utgångspunkten för mitt arbete.
Dessutom fakturerade jag "bara" 300 kr/arbetad timme, ingen skillnad om det var natt eller helg.
Nu är det visserligen något år sedan, men mitt lönekrav låg ändå på topp jämfört med var andra kollegor kunde ta ut.
Dessutom arbetade jag betydligt mer än 40 tim/vecka vilket gjorde att det i slutänden ändå blev "ganska" bra,
Som en framgångsrik egen företagare bör man lätt kunna fakturera en bra bit över 2 000 tim/år.
Nu tillhör jag kanske den gamla stammen som premierade arbete före en massa annat tjafs.
. Det gick ju bra upp till runt fyrtioårsåldern.. :mrgreen: men numera lockar soffan efter en åttatimmarsdag i skogen.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

alias  
#624424
jannee skrev:Detta inlägg gör väl att det tar hus i helvete :mrgreen:
Jag vill inte missunna er att tjäna pengar men ibland undrar jag hur ni tänker.
Vi är väldigt många och då i andra branscher som inte alls har dessa inkomster.
Fick själv bekosta mina resor till utgångspunkten för mitt arbete.
Dessutom fakturerade jag "bara" 300 kr/arbetad timme, ingen skillnad om det var natt eller helg.
Nu är det visserligen något år sedan, men mitt lönekrav låg ändå på topp jämfört med var andra kollegor kunde ta ut.
Dessutom arbetade jag betydligt mer än 40 tim/vecka vilket gjorde att det i slutänden ändå blev "ganska" bra,
Som en framgångsrik egen företagare bör man lätt kunna fakturera en bra bit över 2 000 tim/år.
Nu tillhör jag kanske den gamla stammen som premierade arbete före en massa annat tjafs.


Har man en eller ett par stora kunder så är det mycket lättare att hålla hög debiteringsgrad än med många små - det gör att man kan acceptera ett lägre timpris.

@jannee: jag tror att det är svårare idag att vara "flexibel" med kör- & vilotiderna (med de digitala färdskrivarkorten) än vad det var när du började. Sen ska ju resten av familjen acceptera ens arbetstider också, och sån tur har inte alla...

Ska man sen bli lite filosofisk så är väl grundfrågan varför man ska ta den risk som det innebär att driva företag om det dessutom skall innebära fler arbetade timmar och lägre inkomst än vad man har som anställd. Kanske är jobbet minst lika mycket en livsstil som försörjning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624425 Kollade i 2016 års bokföring och då hade jag redan lagt ner egentligen, röjde några hektar bara. Då fakturerade jag iallafall per timme och det var 350 +32kr milen.

De äldre pärmarna är magasinerade så jag orkar inte kolla exakt vad jag hade för pris.

@jannee dina 300 var för att köra lastbil eller? Ren lön så att säga, inga större utgifter? Det hamnar ju nära mitt exempel på 322kr/t. :-b

Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

Erre  
#624428
jannee skrev:Detta inlägg gör väl att det tar hus i helvete :mrgreen:
Jag vill inte missunna er att tjäna pengar men ibland undrar jag hur ni tänker.
Vi är väldigt många och då i andra branscher som inte alls har dessa inkomster.
Fick själv bekosta mina resor till utgångspunkten för mitt arbete.
Dessutom fakturerade jag "bara" 300 kr/arbetad timme, ingen skillnad om det var natt eller helg.
Nu är det visserligen något år sedan, men mitt lönekrav låg ändå på topp jämfört med var andra kollegor kunde ta ut.
Dessutom arbetade jag betydligt mer än 40 tim/vecka vilket gjorde att det i slutänden ändå blev "ganska" bra,
Som en framgångsrik egen företagare bör man lätt kunna fakturera en bra bit över 2 000 tim/år.
Nu tillhör jag kanske den gamla stammen som premierade arbete före en massa annat tjafs.

Att sitta å växa på bredden bakom en ratt på en lastbil man inte själv äger är en sak. 😉
Där man bara bistår med sin tid.

Men ska man stå för röjsågar, motorsågar och flytt mellan olika objekt så blir det en annan.
Plus att jag tycker det är lite skillnad på att jobba med kroppen hela dagen jämfört med att sitta på arslet.
Detta inlägg gör väl att det tar hus i helvete. 8)

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

isteskog  
#624430 :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Avslutat-02  
#624431 Kan ju bara se det som att ena entreprenören här, går plus minus noll varje år...
Trots 5 anställda och jobb nästan året om...
Röjer enbart...

Men bilar kostar,koja,bränsle,certifieningar, olika behörigheter,försäkringar,hyra,förbrukning,
Kläder,gasol mm..

Blir det verkligen så mycket kvar?
Nja...om alla jobbar med att röja kanske..
Men de på kontoret då?
Eller arbetsledaren...?

Man tjänar ju på at ha billig arbetskraft..

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

jannee  
#624452 Här har du ett skogstjänstföretag som går bättre och bättre, kanske är så att vissa företag inte drivs på "rätt" sätt :?:
https://www.merinfo.se/foretag/Grimsl%C ... 32auw-kfuy

Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

Vedproducent  
#624453
jannee skrev:Här har du ett skogstjänstföretag som går bättre och bättre, kanske är så att vissa företag inte drivs på "rätt" sätt :?:
https://www.merinfo.se/foretag/Grimsl%C ... 32auw-kfuy

Ja det må jag säga. Bättre och bättre. Nu så mycket som 1,44 % i vinstmarginal och det är ju sant det är det bästa dom 4 sista åren.

Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

svampbob  
#624454
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Här har du ett skogstjänstföretag som går bättre och bättre, kanske är så att vissa företag inte drivs på "rätt" sätt :?:
https://www.merinfo.se/foretag/Grimsl%C ... 32auw-kfuy

Ja det må jag säga. Bättre och bättre. Nu så mycket som 1,44 % i vinstmarginal och det är ju sant det är det bästa dom 4 sista åren.


Så illa ser det väl inte ut det finns en del tillgångar och en kassa. Det blev t.o.m. en liten utdelning till ägaren. Sedan kan det väl också vara att ägarens enskilda firma har gjort några goda affärer med bolaget.
44 anställda torde väl tyda på att det är östeuropéer som håller i sågarna. Jag tycker det borde bli jobbigt att betala dom nu när kronan har blivit så svag eller är det så att det har gått att höja priserna till kund senaste åren.

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

jannee  
#624470 Jag känner väl till företaget finns bara någon mil från mig.
Nyinvesterat väldigt hårt och har mycket med nya maskiner.
Är en av de stora entreprenörerna inom markberedning, plantering och röjning.
Många säsongsanställda östeuropéer.
De prispressar inte marknaden, däremot utför de utmärkta arbeten - kvalitet för kvantitet.
Som privat skogsägare vore jag tacksam om de haft lägre priser, men man får för vad man betalar.

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

forest.  
#625231
vinterrojarn skrev:
Malteser skrev:Driver ett AB inom skogservice..
Ligger på 330 kr/h + moms.
Är det rimligt att ta ut bränsle kostnader för röjsåg och motorsåg, och bränsle kostnader för firmabilen???
Kan ju bli 10 mil om dagen tur o retur...
Sen har vi ju klingor och kedjor...
Just nu ingår allt detta i dessa 330 kr.


På en timersättning på 330 kr.
Så då bör det gå nästan tre timmar innan alla fasta kostnader är intjänade den dagen.

Och sedan en egen ersättning på 150 kr i timmen.

Kliv upp till 350-375 kr i timmen och få ut ca 200 kr i timmen istället...


Kör med 340kr/h

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Lindveden  
#742334 Blir det inte lite fel om man ska lägga på några timmar härodär på röjningskostnaden per hektar angående att ta ut milersättning på bilkostnaden?
Om ett ex: Är man på ett ställe i ca 1 vecka o lägger på en timme om dagen på bilåkning så slår det ju väldigt på hektarpriset i en ungskogsröjning exempelvis,om man vill räkna baklänges. Istället för att man specar upp att så här mycke tim har gått åt att röja det här området o sen tillkommer bilersättning utöver det.

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

forest.  
#799740 Vad får ni för ha/pris på förstaröjning när planterna är från 10-70cm långa ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).