Traktorn i skogen

Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

19 inlägg 6105 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

AKKAMAAN  
#624319
1581433439_jordbrukstraktorn_fixar_gallringen.jpg
Länk till de som kan läsa den låsta artikeln


Senast redigerad av AKKAMAAN tor 13 feb 2020, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

stegmaster  
#624333 Hva menas med att han haft et hypro aggregat tidligare?
Er det en hypro 300 processor som menas?

Användarvisningsbild

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

svampbob  
#624344
stegmaster skrev:Hva menas med att han haft et hypro aggregat tidligare?
Er det en hypro 300 processor som menas?


Jag tror jag har sett något på SF om honom tidigare. Då med Hypro 755 och fällhuvud om jag nu minns rätt.

Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624346 Jag känner igen konceptet även om jag inte gått över till rullmatat pga jag då även måste höja flödet rejält och ha ett LS system

Användarvisningsbild

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

svampbob  
#624354
gnisten83 skrev:Jag känner igen konceptet även om jag inte gått över till rullmatat pga jag då även måste höja flödet rejält och ha ett LS system


Stegmatat är kraftigt underskattat.

Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

AKKAMAAN  
#624444
gnisten83 skrev:Jag känner igen konceptet även om jag inte gått över till rullmatat pga jag då även måste höja flödet rejält och ha ett LS system

Varför måste man ha LS system med rullmatat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624451 Måste o måste, har väl för mej att de flesta aggregat är byggda för ls eller konstanttryck .
Sen blir de vid vägtransporter rejäla flöden med en frontmonterad kugghjulspump på tex 90cc.
På min sitter de en 54cc frontmonterad kugghjulspump och de räcker till min Arbro

Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

Forestboy  
#624461 Finns pumpar man kan stänga av..😊

Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624466 Menar du på kraftuttaget?

Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

AKKAMAAN  
#624537
gnisten83 skrev:Måste o måste, har väl för mej att de flesta aggregat är byggda för ls eller konstanttryck .
Sen blir de vid vägtransporter rejäla flöden med en frontmonterad kugghjulspump på tex 90cc.
På min sitter de en 54cc frontmonterad kugghjulspump och de räcker till min Arbro

Aggregatet matarvalsar går bäst på konstanttryck. Maskiner med LS kopplar över till konstanttryck när man kör matarvalsar och aggregatet. LS med variabel pump må vara för själva krankörningen, så LS har nog inget med "rullmatat" att göra.
Sen är det skillnad på LS och LS också. Finns både med fast och variabel pump.

   TS
Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624591 Ja de är du som är hydralikexperten av oss 2 😉
Vad jag menar är någon form av variabel pump är önskvärt när flödena hamnar uppåt 130 min/liter till de rullmatade aggregatet.
Tex gamla grangärde 626 har konstanttryck och kräver 130 min/lit och Nisula 425 120-150 min/lit

Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

AKKAMAAN  
#624598
gnisten83 skrev:Ja de är du som är hydralikexperten av oss 2 😉
Vad jag menar är någon form av variabel pump är önskvärt när flödena hamnar uppåt 130 min/liter till de rullmatade aggregatet.
Tex gamla grangärde 626 har konstanttryck och kräver 130 min/lit och Nisula 425 120-150 min/lit

Jo jag förstår att "LS" är ett populärt begrepp at slänga runt när man pratar hydraulik och maskiner.
Du har dock rätt i att en avlastad variabel pump är att föredra vid landsvägskörning för att undvika den varmgång en konstantflödes-pump orsakar om den nu inte är urkopplingsbar. En variabel pump kommer också bättre till sin rätt där det tidvis krävs höga flöden och ibland låga flöden. En variabel pump levererar bara så mycket olja som "efterfrågas" i systemet. Om det bara handlade om att ha matarvalsar som snurrar med max hastighet utan avbrott så skulle jag definitivt välja en rätt dimensionerad konstantflödes-pump. Men det finns ju flera funktioner som kräver oljeflöde.
Om vi tar t ex en stor traktordriven buskröjare som skall rotera hela tiden, så kan det vara ide att låta den drivas separat av en egen konstantflödespump, och sedan ha en variable LS pump för kranhydrauliken.
LS med variabel pump har två huvudsakliga syften,
-Att spara energi, dvs lägre tryckfallsförluster över riktningsventilen
-Och att göra en kran mera lättkörd. Detta på grund av att man med LS jämfört med konstanttryck får samma tryckfall över riktningsventilen (med vissa undantag) vilket gör att hydraulfunktionens last får mindre påverkan på hastigheten vid ett och samma spakutslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

Forestboy  
#624650
gnisten83 skrev:Menar du på kraftuttaget?

Finns elkoppling för frontpump..

Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624666 De har gått min näsa förbi, länk tullen sån?

Avatar Fallback

Re: Artikel i ATL om engreppsskördare på traktorchassi

Forestboy  
#624808 Googla 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).