Öppna kategorin

Stormen Ciara sön-mån i småland?

134 inlägg 19034 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Torbjörn Johnsen  
#624166 Skogsstyrelsen anser inte, efter en första koll, att stormen orsakat några omfattande skador. Det kommer därför inte att göras ytterligare inventeringar. Däremot påpekar man att det är extra viktigt att få ut även enstaka vindfällen så att inte barkorrarna får ännu mer yngelmaterial.
Läs Skogsstyrelsens pressinfo här:
https://via.tt.se/pressmeddelande/trad- ... Id=3269970

Elmia
Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624180 Sprang lite längs gamla riksvägen, och det var allt en del gran som hade trillat ner över den. De flesta hade faktiskt blåst av, och inte vält.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624204 Kört en runda och inventerat, hittat en vindfälla som var rutten så det är lugnt. Nordvästra Blekinge

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tralsmo  
#624206 Inget nerblåst här heller att tala om.
En gran som har röket av på halva rotstocken , det enda ja sett på min fastighet ( g36 ca)

Har varit på 2 grannars fastigheter å skotat baggaträ ida å där va inget heller trots typisk nerblåsningsmark.

3 mil öster Värnamo.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Hanatorp  
#624211 Två personer som gett sig ut med båt i sjön Fegen mellan VG, Halland och Småland har dessvärre drunknatt.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Grålle52  
#624212
Hanatorp skrev:Två personer som gett sig ut med båt i sjön Fegen mellan VG, Halland och Småland har dessvärre drunknatt.


Man kan ju faktiskt undra hur de tänkte där? "ooh storm vi ger oss ut i en eka" ???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Erre  
#624221 Nu har jag inte hunnit kolla mycket. Men började vid en ny kant.
3 träd. Så har vi tur så har det gått bra.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

ÅsaNisse  
#624231 Enligt SMHI 's 10dygnsprognos så är det tydligen ett nytt oväder på g på tisdag 18/2 igen.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Erre  
#624232
ÅsaNisse skrev:Enligt SMHI 's 10dygnsprognos så är det tydligen ett nytt oväder på g på tisdag 18/2 igen.

Mm. Såg det..
Hoppas dom vindarna i prognosen som ligger nu skrivs ner med när det börjar närma sig.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

ananders  
#624233
ÅsaNisse skrev:Enligt SMHI 's 10dygnsprognos så är det tydligen ett nytt oväder på g på tisdag 18/2 igen.


Såg det också, kollade sedan klart.se och de hade upp till 19 m/s mot smhi:s 27 m/s.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624235 Visst var det sydliga vindar i Sjuhärad? Hinner inte ut förren torsdag, hoppas det klarat sig bra. Västan brukar det tåla bra.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624262
Mangan skrev:Visst var det sydliga vindar i Sjuhärad? Hinner inte ut förren torsdag, hoppas det klarat sig bra. Västan brukar det tåla bra.

Jag var på födelsedagskalas i Göteborg. På E6:an och inne i Göteborg blåste det sydliga till sydvästliga vindar så det borde gjort något liknande i Sjuhärad.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624320 En snabb koll ger ca en gran per hektar som trillat ner #:-s De ligger i ungefär 90 graders vinkel mot Gudrun-träden och alla med rotvälta har ett ganska klent rotsystem åt det håll där vinden kom ifrån. Någon enstaka har knäckts och då beror det på rotröta.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

p till p  
#624613 Jag har röjt upp några vindfällor vid grannens föryngringsyta tallarna ska ju vara stormfasta men de va nog överrepresenterade.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625144 Det var mycket snack förra helgen om stormen då. Men jag hittar inget som talar att morgondagen och även måndagen blir minst lika blåsiga.
Först söndagen som ger två kraftiga vindbälten som jag ser det. Ett från Göteborg och upp mot slätta och ett från Falkenberg och upp över skogen med topp mot södra Östergötland.
På min förra prognos från förra vecken, var Skåne okej men de mesta skadorna var i Sjuhärad bygden och Sörmland.
Sedan har vi måndag och det finns ett smalt vindbälte som går över sjuhäradsbyggden och sedan norra Småland med klart stormvindar. Detta är nu osäkert men finns in många av prognoserna..
Senast redigerad av Tåndemåla sön 16 feb 2020, 08:52, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).