Skotare

kockum 84-31

17 inlägg 7175 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

kockum 84-31

Janek1963  
#622849 Hej!
Jag söker manualer till en Kockum 84-31 -81 års modell.
Verkstadshandbok. Sprängskisser. Användarhandbok mm.
Tacksam för tips eller hjälp.
mvh Jan Ek



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: kockum 84-31

AKKAMAAN  
#622863
Janek1963 skrev:Hej!
Jag söker manualer till en Kockum 84-31 -81 års modell.
Verkstadshandbok. Sprängskisser. Användarhandbok mm.
Tacksam för tips eller hjälp.
mvh Jan Ek

Har aldrig sett en av Kockums framtagen "Verkstadshandbok" för en Kockums skogsmaskin. Du får gå på de handböcker som motortillverkare, växellådstillverkare etc tillhandahåller. Reservdelskataloger och instruktionsböcker borde det dock finnas i nån "bokhylla"...
Guldgruva kan vara en samlingspärm med "Servicemeddelanden"...
Kolla med Facebook grupperna "Skogsmaskinsnostalgi", "Kockums Maskiner" och Kockums SMV Skogsmaskiner.
Kockumsexperten "Kockums850" här på forumet kan också säkert ha någon joker i skjortärmen...

Användarvisningsbild

Re: kockum 84-31

Janek1963  
#622873 Mycket tack för info 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: kockum 84-31

Janek1963  
#623068 Hej alla!
Har någon erfarenhet av att man inte får fram nåt lufttryck till bromsarna på en 84-31 . kompressorn står och går i väggen det hörs tydligt. om man lossar efter kompressorn slutar det knacka och den ger bra med luft. Men det är 0 på tryckmätaren hela tiden och följdaktligen får man inte loss bromsarna på maskinen.
Vad kan ha fallerat på vägen. Is eller nån ventil jag inte hittar? Var sitter den i så fall?
Tacksam för tips!
Mvh Jan Ek

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 84-31

AKKAMAAN  
#623109
Janek1963 skrev:Har någon erfarenhet av att man inte får fram nåt lufttryck till bromsarna på en 84-31 .

Det är nog i princip samma system som på t ex Kockums 850 och andra maskiner eller fordon med tryckluftsbromsar.

kompressorn står och går i väggen det hörs tydligt. om man lossar efter kompressorn slutar det knacka och den ger bra med luft.

Är det en tvåcylindrig kompressor?
Står och går i väggen? Menar du då att komressorn är fullt belastad dvs komprimerar luft?
Tryckledningen ut från kompressorn brukar vara i form av en metallspiral med ca 12-15 cm diameter, för kylning. Om du har en sån spiral blir den då varm efter ett tag?

Men det är 0 på tryckmätaren hela tiden och följdaktligen får man inte loss bromsarna på maskinen.
= på tryckmätaren kan bero på flera olika saker.
1. Kompressorn komprimerar ingen luft
2.Tryckmätaren är trasig
3. Tryckledningen mellan kompressor och tryckmätaren är igensatt
Vad kan ha fallerat på vägen. Is eller nån ventil jag inte hittar? Var sitter den i så fall?

Det skall finnas ett antal trycktankar på maskinen. Dessa har antagligen automatiska dräneringsventiler på undersidan. Om maskinen är gammal och har stått länge så kan någon av dessa ha hängt sig av "gegga" som hårdnat så att inget tryck kan byggas upp i systemet. Om du håller handen/fingret under dessa dräneringsventiler så skall du kunna känna om det kommer luftflöde ut. Hålet är ca 7-8 mm diameter. Ventilen är väldigt enkel, ett hus med ett rörligt gummimembran med en styrnål nertill. Mitt första tips är att kolla upp dessa. De är mest troligt i behov av rengörning.
Så här ser den automatiska ventilen ut som sitter under tryckluftstankarna
1580918388_bendix_drain_valve.jpg

Så här fungerar ventilen
1580918389_bendix_drain_valve_foerklarad.jpg

Användarvisningsbild

Re: kockum 84-31

Janek1963  
#623142 Det är ett ca 15 mm rör direkt efter kompressorn. När jag startade motorn trodde jag först att jag hade fått ett kraftigt ventilknack. Men efter en stund förstod jag att det kom från kompressorn. Den ger bra med tryck då jag lossar tryckledningen och då går också knacket bort.Det är som att det är helt stock någonstans längs ledningen men före bromsarna och mätaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 84-31

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623146 Is är väl det första man tänker på. Tryckluftssystem ska ha rejält med sprit.

Användarvisningsbild

Re: kockum 84-31

Janek1963  
#623148 Mest troligt. Men jag har haft sprit i burken hela vintern .Det försvinner sprit ur burken men jag vet inte om det är nog

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 84-31

AKKAMAAN  
#623152 Har en instruktionsbok för 84-35 som är en nyare version av din 84-31. Vad göller just tryckluftsystemet så borde det inte skilja så mycket. Här lite bilder ur boken. som du ser är boken gemensam med 85-35.
Vad gäller laddning av tryckluftsystemet så verkar det i stort sett samma princip som på 850 bortsett från ev skillnad på kompressorn.
Det måste vara ett läckage i nån av de delar jag pekat ut med röda pilar.
Är det en mekanisk manometer/tryckmätare, dvs det går en tryckluftsledning ända upp tull mätaren? Om det är elektrisk så kan det vara nåt elfel som gör att inte mätaren fungerar. Men då har vi två olika saker som är felande...
Några bilder på 84-35 systemet samt 850 systemet som jag tror ligger närmare till hands att överensstämma någorlunda med 84-31
1580927964_tryckluftschema_84-35_85-35.jpg

1580927997_tryckluftschema_84-35_85-35_positionsfoerteckning.jpg

1580927996_tryckluftschema_felsoekning_tryck_84-35_85-35.jpg

1580927964_kockums_850_tryckluftsystem.jpg

Avatar Fallback

Re: kockum 84-31

alias  
#623154 Går kompressorn konstant?

Den bör väl sluta jobba när den byggt upp rätt tryck, om det inte är läckage någonstans?

Hur högt tryck behövs för att få bromsarna att släppa (lastbilar brukar väl kräva minst ca 6 bar)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: kockum 84-31

AKKAMAAN  
#623162
alias skrev:Hur högt tryck behövs för att få bromsarna att släppa (lastbilar brukar väl kräva minst ca 6 bar)?

De maskiner från den här eran, typ BM 971, BM969, KS875, KS850 etc etc behövde ett mintryck på 4.5 bar för att kunna komprimera katastrofbromsfjädern....
Här hur Kockums 850 fungerar(ade)
1580930881_kockums_850_tryckluftsystem_katastrofbroms_4.5_bar.jpg

Användarvisningsbild

Re: kockum 84-31

Janek1963  
#624155 Tack för all hjälp. Jag har dock inte hunnit felsöka nåt mer i min 84-31a. Det jag kom att tänka på efteråt var att medans jag hade maskinen igång så fick jag inte upp någon värme i kupen. Det var endast 4-5 minus ute den borde inte frysa i kylvätskan då. . Det Kom bara kalluft och sedan när jag efter ett par timmar slog av motorn så var det som att den kokade i kylaren. Eller kan det ha varit kompressortryck som hittat dit???. Nåt skumt är det.
Har någon några fysiska bilder på vad som är vad i min maskin och några ideer på vad det kan vara som spökar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kockum 84-31

Janek1963  
#812001 Hej!
Jag undrar om någon vet var man får tag i gamla reservdelar till en Kockum 84-31 årsmodell -81 Jag söker för närvarande vänstra Joysticken till min maskin.
Tacksam för tips.
Mvh Jan

   TS
Avatar Fallback

Re: kockum 84-31

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812026 Spakarna har inte Kockum gjort. De har köpt dem nånstans. Kolla vad det står på dem.

Avatar Fallback

Re: kockum 84-31

AKKAMAAN  
#812370
Janek1963 skrev:Hej!
Jag undrar om någon vet var man får tag i gamla reservdelar till en Kockum 84-31 årsmodell -81 Jag söker för närvarande vänstra Joysticken till min maskin.
Tacksam för tips.
Mvh Jan

Om det är dessa spakar du har så tillverkades de av Olsbergs.

1695268690_olsbergs_ehc_kranreglage.jpg

Även riktningsventilen kom då från Olsbergs. Den rikningsventilen på den tiden var inte färdigutvecklad. Ej heller det elektroniska styrsystemet. / Elektroniken var känslig för radiosignaler och kunde skapa ofrivilliga spakrörelser på kranarna. Riktningsventilerna hade bland annat små cylinderformade fina silar som skapade problem med avbrott i riktningsventilen. Det var därför Olsbergs misslyckades med att ta marknadsandelar på skogsmaskinssegmentet. Idag är Olsbergs ledande tillvarkare av styrning för långa styckegodskranar från moderbolaget HIAB som viks ihop bakom hytten, även med trådlös styrning, samt styrsystem för timmerbilskranar från bland annat HIAB.
Så här ser kranreglagen ut idag. Uppenbarligen välfungerande och populära reglage.
1695268689_olsbergs.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).