Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

valmet 911.3 -05

13 inlägg 8187 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

valmet 911.3 -05

Akayl  
#581606 Tjena Tjena jag och chefen har problem med en 911 som kan stanna när som helst och sedan stå 5-15 minuter och vid försök till att starta så står den bara och tuggar på starten men helt plötsligt så startar den, får en felkod på appteringsdatorn där det står canbus ingen kommunikation med basdator/huvuddator plus att datorn i bakre verktygslådan (glömt beteckningen) visar en felkod med intervallerna 2 långsamma 3 snabba (på status lampan)
Detta problem har under senaste dagarna blivit värre och idag stod den i 30 minuter och gick 20 sec efter det.
Är mest nyfiken om detta har hänt någon annan!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: valmet 911.3 -05

alfha  
#581777 Hej
Har haft samma problem på min maskin av samma modell. Står samma med canbus ingen kommunikation.
Problemet har kommit nu i sommar. Den stannar när man kört 5-10 min. Men den går att starta direkt efteråt. Sen går den hela tiden som vanligt.
På min kom upp en gång att det var lågt dieseltryck.

Avatar Fallback

Re: valmet 911.3 -05

alfha  
#623778 Hej
Hur har det gått, fått någon lösning på problemet?
Min har blivit värre att starta. Får slå av o på strömmen flera gånger innan den startar. Står" ingen kontakt med basdator(MXU)"
Pratade med Komatsu de trodde det kunde vara omformaren i höger batterilåda som strular.

Avatar Fallback

Re: valmet 911.3 -05

kopparhultarn  
#623804 Hej, kolla för skojs skull att det är bra kontakt där seriekabeln från PC går in i vbu. Jag hade problem med detta på min 901.1 Det resulterade i o f. i att datorn höll på att starta om sig hela tiden, som om den behövde spänningen därifrån bakvägen. Vet inte om det hjälper till, men är ju en enkel grej att göra.

Avatar Fallback

Re: valmet 911.3 -05

alfha  
#623960 Mm, det är nog glapp på något ställe. Ibland när man vrider på nyckel o han startar upp datorn så blinkar texten "ingen CAN kommunikation basdator MXU"
En dum fråga. Vad sitter basdatorn?

Användarvisningsbild

Re: valmet 911.3 -05

skogsjan695xl  
#624050 Den sitter bakom stolen på väggen under rutan, trångt som satan.

Avatar Fallback

Re: valmet 911.3 -05

kopparhultarn  
#624084 När du loggar in brukar väl datorn visa "ingen kommunikation" med både det ena och det andra, för att efter någon sekund kvittera felet när kontakt uppstår. I mitt fall började vi med att lägga in programmet (logman/terman?) på nytt, men det hjälpte ju inte. Känns som du har nått annat som bråkar eftersom dieselmotorn krånglar och dör. Kanske inte är samma på .3 som .1 men i mitt fall verkar motorn gå helt oberoende av vbu datorn. Mxu har jag inte riktig koll på vad det är, men har du böcker på maskinen?

Användarvisningsbild

Re: valmet 911.3 -05

Fredi  
#624174 Minns jag ej fel så är väl mxu:n chassidatorn? Sitter i batterilådan bak på maskin. Vbu:n är bakom stolen på väggen eller i utdragbar låda på nyare maskiner. Så på nyare har den (mxu:n) också med motorn att göra fast även motorn har egen dator.

Avatar Fallback

Re: valmet 911.3 -05

alfha  
#624218 Idag har maskinen gått felfritt:)
Ja har en cd-skiva till maskinen. Men den blir skev när man läst någon min så då slutar den att fungera.
Komatsu sa att det satt en omformare i höger batterilåda. Att den kunde krångla så att strömmen inte kom fram som den skulle, glappkontakt.
Därav kunde det bli flera konstiga fel.
Sitter MXU:n i samma låda?

Användarvisningsbild

Re: valmet 911.3 -05

Fredi  
#624283 Kommer ej ihåg om den va i samma låda men om omformaren krånglar så stannar motorn nog, motorns el går på 12V spänning som denna omformare levererar.

Användarvisningsbild

Re: valmet 911.3 -05

Pvtobbe  
#749168 Hei, har samme feil på en 911.3 -06 Noen som har funnet løsningen? Lurer på om det kan være dieselpumpa som er problemet. Bosch fordelingspumpe med syteenhet på pumpa er kjent for at det blir problemer. Har feilsøkt fra omformeren og til ecu finner ingen feil i kabler eller kontakter,12v spenningen er konstant selv om motoren fusker og stopper. Finner heller ingen feil i can-bus ladningene! MXU sitter i sikkringsskap i motorom!

Avatar Fallback

Re: valmet 911.3 -05

alfha  
#749215 hej
Komatsu har varit ute på min maskin efter att den inte startade. De hade isär alla kontakter, hittade inget särskilt.
Jag fick rådet att lirka på kontakterna när det krånglar. Med hjälp av det har jag nog lokaliserat mitt fel. I mitt fall hjälper det att lirka på en can-bus kontakt (silverfärg med många stift i) som går in i motorrummslådan. Har även haft i sär den och smörjt in den med kontaktfett.
Om inte detta hjälper i längden så får den bytas, var inte helt lätt att få ta i enligt komatsu.

Användarvisningsbild

Re: valmet 911.3 -05

Pvtobbe  
#749232 Takk for svar! Får ta en ny runde med kontakter for å se om jeg finner ut hva det er.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).