Öppna kategorin

Stormen Ciara sön-mån i småland?

134 inlägg 19055 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

alias  
#623961 Har ägnat dagen åt att hyggesrensa inför markberedning, samt skota ihop de fällda hobbarna och lagt i GRoT-vältan.

Slutade hugga när regnet tilltog.

La ner skotningen för ca en timme sedan då det var onödigt spännande när topparna på frötallarna drog ca 5 m i sida i vindbyarna. Avdelningen höggs i november så jag litar inte på att alla vill stå kvar fram till sommaren...

Ca 3 mil söder om Växjö.

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Arso  
#623962 Förutom att barnen inte vågar springa ut i hönshuset för att hämta lite ägg och internet verkar komma och gå lite (fibern) så är det rätt så lungt här i nordöstra Småland. Visst det blåser och regnar men blir det inte värre än så här så är jag inte speciellt orolig. Lackade ur på mitt vanliga jobb i veckan och tog spontanledigt nästa vecka så lite vindfällor ska jag nog hinna med!

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Elmhult  
#623967 Sydöstra Halland: Regnar och blåser. Inget oroväckande ännu.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623972
Mangan skrev:Yr säger 11 m/s hos mig i Sjuhärad. Låter inte jättemycket? Befinner mig just nu Helsingborg, här säger de 14 m/s framåt kvällen. Finns förstås inte så mycket granskog här. :geek:


Det där fick jag äta upp, för när jag passerade Fotskäls kyrka på väg hem så låg det ett träd över vägen. Men de var nästan klarsågat, så behövde stå där några minuter bara. :-bd

Blåser en hel del ändå.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

jannee  
#623973 En jäkla tur att det regnar och inte är blötsnö :!:
Vinden är inte så farlig, de största granarna har redan granbarkborren tagit :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623977 Det regnar o tar i lite ibland. Men känns inte så kraftigt än så länge. :???:

Men vi för se hur det går för frötallarna på hygget som höggs i veckan. Vid grillplatsen där vi jagar. Kan bli lite kämpigt. Men det såg ut till att vara bra bärighet så dom kanske klarar sig.

1,5 mil öster om Växjö.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tralsmo  
#623984 Nog tar det i ibland men inte värre än va man ä van vid.
Däremot öser det ner regn rätt ordentligt just nu.
3 mil öster om Värnamo.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623985 Jag gav mig ut för att åka till Far, men när jag fått kryssa mig fram förbi två trädtoppar så ringde jag till han och sa att jag vänder hem igen, dumt att riskera att inte komma hem....
Men jag tycker att det kändes rätt lugnt ändå, inte så farligt blåsigt, mest regn bra...

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

generationsskifte  
#623988 Strömmen är borta i många hushåll vid länsgränsen till Småland och Blekinge. Här i Karlskrona så tar det i ordentligt just nu.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Grålle52  
#623990 Blåser märkbart mer i Ljungby nu. Få se om jag lyckas ta mig hem :-ss

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tjippen  
#623994 Vädrar på bra utanför nu, halva ön utan ström redan nu fast vi ska få det värsta över oss om några timmar 🙏

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Värmlänning  
#623995 Blåser rätt bra här med... har fyllt på färskvatten i dunkar för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

jsn  
#624003 Inte Småland men bara 1.2mil därifrån, södra delen av skaraborg. Huggargrejerna är redo i bilen.. Hämtade tösen hos en kompis vid 17-tiden och då var det en gran halvvägs över vägen, det gick att passera så den får ägaren ta reda på..

Vad värre är är att regnet blåste in på tvären troligen i glipan mellan fönsterkarmen och själva ramen (tätningen är riktigt dålig där), det rann iaf in ordentligt på insidan av två fönster på söderväggen, har tätat provisoriskt utifrån nu och det verkar hålla.. Sicket skithus man har fått tag i..

Nu har det lugnat sig en del med både blåst och regn men enligt prognosen kommer det blåsa som värst här vid 22-tiden.. (27m/s i byarna)
22.6mm har det regnat idag enligt väderstationen. :geek:

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Lindianerna  
#624021 Riktigt otäcka byar här i Tranemo. Känns som villan vill välta 🙃
Håller tummarna att det inte tar för mycket skog.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Grålle52  
#624029 Lugnat sig betydligt i ljungbytrakten. Mest besvärande med det myckna regnandet

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).