Trädfällning (arborist)

Trädfällnings priser

5 inlägg 7542 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädfällnings priser

Robin Pettersson  
#545186 Hej skogsforum! jag är en kille på 24 år, som går i tankar om att starta mitt eget företag. Där det bland annat kommer ingå tjänster som trädfällning.
Men jag måste ändå fråga, Vad är en rimlig summa för trädfällning?
Jag förstår att det är massa olika faktorer som avgör om de är högt eller lågt pris. Hur gör ni ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trädfällnings priser

Avslutat-02  
#545325 Börja med att göra en kalkyl,

hur mycket kostar:
sågar, bränsle, kedjor mm.

vad vill jag ha i lön?

efter detta bör man kanske ligga på ca 500 kr i timmen exkl moms.

sedan tillkommer:

tillägg för svårfällt..
tillägg för tillvara tagning av ris.
och övrigt.

ett normalt träd kostar om jag fäller det utan kil eller pumpstång. utan kvistning, kapning, risdragning
ca 500 kr exkl moms

Användarvisningsbild

Re: Trädfällnings priser

ohc917  
#547325 Jag tar 625kr/timme inkl moms. Jag gör en bedömning av om jag hinner det på en halv dag eller hel dag och om en eller två personer behövs.

Halv dag 2500kr + 250kr i körning o material.
Hel dag 5000kr +500kr i körning och material.

Jag har många enträdsprojekt och brukar köra bort resterna med släp och då hinner jag det samma dag och lägger på 500kr i körning och tip avgift. = 6000kr

En tal som ska fällas från marken och kapas i hanterbar bitar får kunden betala 2250kr för trots att jag kanske är hemma igen inom en timme.

Är det flera träd som ska forslas bort så är det lastbil eller traktor per timme + tipavgift om vi inte kan lämna gratis o närheten.

Lastbilen kostar 1200-1600kr beroende på kranstorlek.
Traktorn kör jag själv och tar då 1000kr i startkostnd och sedan 500kr i timmen

Det gäller att kunna vissa att man är proffs och så har kunderna inga problem att betala för din kompetens.

Va inte rädd för att ta betalt. Det finns alldeles för många som fäller för en femhundring eller veden.

Det svåra är inte att ta betalt utan att hitta kunderna i början.

/Mattias i mellersta skåne

Användarvisningsbild

Re: Trädfällnings priser

Robin Pettersson  
#547858 Tackar för det. mycket hjälpsamt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällnings priser

Kalleskogs  
#623843 Har en polare som jobbar med trädfällning runt om i Skåne (https://xn--trdfllningskne-6hbcz.se/ är hemsidan). Har för mig att han tar runt 600:-/h plus avgift för eventuell körtid och om några specialmaskiner behöver användas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).