Skogsnyheter

Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

28 inlägg 7876 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

Contårta  
#588448
Axl skrev:
isteskog skrev:"Mellis" i prisdiket! 👎
nu ligger i alla fall Mellis på samma nivå med massavedslistan som SCA så nu är det mer Södra som har en nivå och resten av Sverige en annan...


Jo med 50 kr transportavdrag per m3fub för barret som ligger mer än 20 mil från Sundsvall. I fjol gjorde de mycket reklam typ ”vi höjer priserna rejält!” men glömde tillägget med att de fördubblade transportavdraget från 25 till 50 :lol:

OnT: Det var kanske lite väntat att någon ihopslagningen skulle vara aktuell och nödvändig? Lite parallellt med andra skeenden - weda/Siljan går ihop och Stora köper tillbaka skogen för att bli starkare på sikt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

Bax  
#588451
ulfgustav skrev:..Motioner med direkta krav på att höja lönsamheten har T.o.m röstats ner på årsstämma, då blev jag verkligt förvånad hur det är ställt med tankeverksamheten hos styrelsen och valda ombud.
Vi får nu se hur denna fusion kommer att se ut i praktiken, det skall ju hållas informationsmöten på olika platser


Eftersom sådana krav har röstats ner kan man ju fundera på hur en omröstning om ev. fusion kommer gå :-ss

Avatar Fallback

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

Röjarnsimon  
#590221
Torbjörn Johnsen skrev:Tittar man på respektive årsredoviosning för 2018 så ser det ut så här:

Norra Skogsägarna
Omsättning: 2 500 miljoner kr (2,5 miljard)
Resultat: 126 miljoner kr

Norrskog
Omsättning: 1 058 miljoner kr
Resultat: 1 miljon kr

Med tanke på att 2018 var ett bra skogsår så var det ju ingen imponerande vinst för Norrskog. Kanske bidrar till att aktualisera ett samgående?



Hej!
Om man bara kollar på sågverken, Östavall och Hissmofors så ser vinsten helt annan ut. Östavall gick 30 miljoner kr plus och Hissmofors 10 miljoner kr plus. Då ska man ha i åtanke att Östavall stog ca 70 skift pga råvarubrist och Hissmofors stog ca 25 skift pga samma andledning.

Simon

Avatar Fallback

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

axwell  
#590234
Röjarnsimon skrev:Då ska man ha i åtanke att Östavall stog ca 70 skift pga råvarubrist och Hissmofors stog ca 25 skift pga samma andledning.

Simon


Jag är inte förvånad över att dom råkat ut för råvarubrist.

Ca 1 år sedan kollade jag runt bland tänkbara köpare av sågtimmer och granmassa. Alla var intresserade utom Norrskog om det inte var några tusen fub, helst bara timmer.

Norra bjöd bäst men hade en fallande skala om jag inte kunde leverera inom en månad, och det kunde jag inte. :|

Avatar Fallback

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

ulfgustav  
#595433 Nu är föreningarnas tanter ute och säljer in samgåendet till de redan "saliga" alltså representanterna i resp skogsbrulsområde, men när fasen skall vi övriga medlemmar få relevant information? Jag för min del börjar bli rejält frustrerad över smusslandet. I stora rubriker har det basunerats ut samgående, men men men det är ju faktiskt inte alls genomfört, och med tanke på föreningarnas olika strukturer så måste medlemmarna få medverka och delta i processen, för egen del så har jag noll förtroende fört.ex ordförande i det skogsbruksområde som jag tillhör

Användarvisningsbild

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

Fredrik Reuter  
#595446 Hej,

Extrastämmor ska vara utlyst för båda föreningarna att genomföras februari 2020 enligt pressreleasen, då ska demokratin avgöra om det blir samgående eller ej.

Föreningslivet brukar mala ganska långsamt så förslaget om samgåendet är nog bestämt att gå ut ca ett halvår innan stämmorna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

ulfgustav  
#595459 Ja Fredrik jag vet att det skall bli extrastämmor i resp förening, men då delegater till stämmorna utses inom skogsbruksområdena och oftast är det representanter från områdenas styrelser som deltar, så blir det ju faktiskt ett spel för galleriet, då de redan "saliga" skall representera medlemmarna.

Avatar Fallback

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

Sandström87  
#595481 Alla kommer ha möjlighet att ta del av information.
Kommer att sändas över internet och fysiska träffa, så information kommer

Avatar Fallback

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

latrok  
#595486 Hur går röstningen till ?

Avatar Fallback

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

axwell  
#619638 OK. nu vet jag det som nog varit officiellt några veckor sedan: Det blir NORRA SKOG !

Avatar Fallback

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

ulfgustav  
#622805
latrok skrev:Hur går röstningen till ?


I går kom meddelande att extra stämma hålls den 7/2 i Örnsköldsvik. Delegater från de olika skogsbruksområdena åker dit. Detta är ett spel för galleriet då dessa delegater redan är "saliga" över fusions planerna. Då det gäller vi medlemmar så är informationen ytterst bristfällig, så vi blir totalt överkörda. I december så annonserades det ut att medlemmar skulle få information i samband med Julfika på lokalkontoren, inte ens där kom det fram någon information annat än den närvarande ordf. var positiv till planerna
Så blir det med den demokratiska processen

Användarvisningsbild

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

Fredrik Reuter  
#622847 Hej,
Men har inte ni medlemmar valt delegater på ett demokratiskt sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Norrskog och Norra skogsägarna går ihop

ulfgustav  
#623779 Hej Ftredrik
Såsom man nu gått fram så har endast de inför förra årsmötet valda varit delegater, om det i stället varit så att man i vanlig ordning haft årsmöten där tankar på samgående behandlats, då hade det med all sannolikhet blivit heta debatter som slutat i helt/eller delvis nyvalda representanter i styrelserna. Med det forcerande som samgåendet präglats av så saknar jag fullständigt förtroende gör de delegater som varit med på stämma och beslut

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).