Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1810 inlägg 185941 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#621882 Ser bra ut! Bättre än nytt

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hlb  
#621887 Vad har hänt med denna stubben??? Jo den blev min verkstad. Om man kör Hypron lite för stressigt och matar fram innan svärdet har gått tillbaka, kröks svärdet och det behövs stor kraft att rikta. Stick in,lite snett, lagom djupt med sågen i stubben (kastrisk), sätt i svärdet och rikta med den radiostyrda vinschen med stropp runt svärdsänden. Efter ett par försök, det fjädrar tillbaka, blev det rätt bra. Håll er borta från spelriktningen bara. Använd radiokontrollen.
Blev rätt bra eller????
Istället för skruvstycke, (Skogsverkstaden)

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Vardon  
#621898 Jag trodde jag var den enda som böjde svärdet med frammatningen

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

tallen100  
#621910 :-bd
Så det blir alltså lite trä kvar i stubben, nere i småland :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hlb  
#621934 Nere i underjorden, Småland är det vackra, som är ovanpå.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#623721 Har nu börjat måla rött i projekt MF35. Tar lite tid med att stål borsta och pensel måla. Men det går framåt.
Hälsningar Lukas 11år.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

zeetorg  
#623722 Bra gjort Lukas, det blir jättefint!

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#623723 Fick hjälpa min vän från andra sidan byn i dag. Han hittade tre långa sprickor på front lastaren. Var bara att ta fram rondell och svetsen. Vi fick tyvärr stå ute och jobba. Det är ju fullt i Lill verkstan.😊

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#623731
fendt311 skrev:Har nu börjat måla rött i projekt MF35. Tar lite tid med att stål borsta och pensel måla. Men det går framåt.
Hälsningar Lukas 11år.


När man nu vet vilket sabla jobb det är att rengöra, borsta och måla så blir då jag i alla fall ordentligt imponerad av jobbet du gör. Kommer att bli en kanonfin traktor, bara att kolla var traktorträffarna i trakten finns nu till våren och köra dit och visa upp!

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623838
Pressning
Skruvning
Svetsning


Krökte tilttubens kolv, fick hjälp att ta isär, rikta och byta packningar i grannbyn
och svetsade en sprucken länk i hemmets lugna vrå.
Det verkar ha blivit helt okej, men frontlastare är inte särskilt stabilt byggda märker jag.

Avatar Fallback

Skifte motor på Agria 5400

Baltus  
#624543 Agria hadde Rotax 2t motor, og fikk stempelhavari.
Rotax har konet motoraksling, så finne motor ble en utfordring. pg clutch kobling.
Men fikk tak på en 4t kinamotor med selvstart, og kon aksling.fra et def.agrigat.
Måtte "fore ut" clutch, 17,4 mm. for aksling var litt kortere på kinan.
Må konstruere ny forbindelse mellom gashåntak-forgasser-regulator. Da tidliger regulator var eletrisk.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Vardon  
#624935 Fått klart lite småplock på traktorn.

Bytt fäste till till lastarkameran. Nu hoppar kameran inte mer än traktorn.

Fått klart och fast lutningsgivaren på tilten till lastarn. Är så otäckt att sänka med saker på gafflarna när man inte har parallellföring.


Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625060 Det var en fin grej den lutningsgivaren, var hittade du den?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Vardon  
#625061 https://www.elfa.se/sv/lutningssensor-9 ... track=true

Tror det var den men finns fler på elfa som kanske är bättre. Sen tog jag en analog strömmätare och ett motstånd, tipex och tuschpenna...

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#625066
Vardon skrev:https://www.elfa.se/sv/lutningssensor-90-antal-axlar-dis-sensors-qg30-ki-090e-av/p/30030964?q=Lutningssensor&pos=15&origPos=15&origPageSize=10&track=true

Tror det var den men finns fler på elfa som kanske är bättre. Sen tog jag en analog strömmätare och ett motstånd, tipex och tuschpenna...

Det där var innovativt. Gillar dom som hittar på egna smarta lösningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).