Motorsåg och handhållet

Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

24 inlägg 4613 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623512 Torbjörn! 30% verkningsgrad kan kanske stämma för en modern personbil, men knappast för en tvåtakts motorsåg. Där har jag hört siffran 10% verkningsgrad.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623516
Mange skrev:"Köp vår batterisåg nu, om 10 år kanske det finns bra kostnadseffektiva batteri till den?"
"Bara du har tillräckligt med batterier o laddare så kan du köra en hel dag"
För några årsen lät det annorlunda.
"Elsåg är det bästa för vedhantering. Kostar knappt nåt i ström, har du bara en bra sladd så kan du köra hur mycket du vill!"
Även om man tar bort batteri och har sladd, oändlig strömförsörjning så tog det inte över förbränningsmotorn.

Köp värdens bästa dator nu, imorgon är den omodern och ingen vill betala för den.

Tja, om man tar sin ved i röjgallring och/eller förstagallring, så funkar ju faktiskt dagens batterisågar helt ok. Å arbetsmiljön blir ju tveklöst så mycket bättre med en batterisåg än med en bensinare.

Att dra ut elsladdar med minst ett eluttag per ha i skogen lär dock bli vääääldigt dyrt. Att däremot kapa veden hemma på gårdsplan med en sladdsåg, tror jag nog att många kan tänka sig att göra. Eller varför inte med en eldriven vedmaskin?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623517 Nädå. För hade de elverk till elsågarna ute i skogen. Det var innovativt och spännande säkert.
380v kablar och vatten, snö, våta löv och annan kul miljö...

Finns mycket elmaskiner man kan använda.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Norrtälje  
#623518
Kantorn skrev:Har jag förstått det rätt om en av de stora begränsningarna med solosågen är att produktionen blir dyr (med bensindrivna motosågar) och tror ni batteri kan vara en lösning?


Batteri är ännu inte lösningen, batteri är jättebra vid måttliga effektuttag, där effekten varierar mycket och eller där maskinen behöver vara mobil. Topphandsågar, stångsågar och häcksaxar är bra exempel där nyttan med batteri är god och de värsta nu på marknaden för den stora massan är ju denna HVA 540 och Stihl 220 som får benämnas som gallringssågar. Ingen av dessa når upp till Logosols MS391 som är budgetalternativet till deras kedjesågverk.

Med sågverken som jag ser på Blocket som verkar dåligt utnyttjade tycker jag mig se en kombination av typ att mannen är lite för gammal när han gör slag i saken och handlar ett sågverk och bensinsåg och stockar blir jobbigt att hantera. Med 391 går det lite för långsamt för att det ska vara kul och behovet kanske inte riktigt fanns. Kör du själv ut timmer som t.ex fröträd och vindfällen idag har du ju behovet så se då bara till att undvika det slöaste alternativet. E5 Speedsaw ser schysst ut.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623524
Mange skrev:Nädå. För hade de elverk till elsågarna ute i skogen. Det var innovativt och spännande säkert.
380v kablar och vatten, snö, våta löv och annan kul miljö...

Finns mycket elmaskiner man kan använda.


Ser inte vitsen med kombinationen sladdsåg ÷ elverk i skogen... Däremot kombinationen fast uttag + sladdsåg vid t.ex. vedkapning hemmavid.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Vardon  
#623529 Nej batterisåg till solosåg är nog ingen bra ide. Kör med stihl 660 och den får jobba, man lär nog behöva ladda så mycket att bättre gå på elsåg direkt.

Däremot nästa såg blir elsåg för att slippa allt runt omkring, avgaser, tomgångsljud och dra igång den

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623539
Niking skrev:
Mange skrev:Nädå. För hade de elverk till elsågarna ute i skogen. Det var innovativt och spännande säkert.
380v kablar och vatten, snö, våta löv och annan kul miljö...

Finns mycket elmaskiner man kan använda.


Ser inte vitsen med kombinationen sladdsåg ÷ elverk i skogen... Däremot kombinationen fast uttag + sladdsåg vid t.ex. vedkapning hemmavid.
/Niklas

Näe detta var i ropet var det ofta ångmaskin eller tändkula som drev elverk.
När det var 3-4 såg på sina ställe per elverk blev det fasligt bränsle effektivt.
Men ersattes av förbränningsmotor rätt snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Kantorn  
#623553 Frågorna och svaren avlöser varandra. Spännande!

Jag ska fortsätta läsa på om era tips.

Det jag letar efter är en såg som kan göra allt och om det var möjligt så tänkte jag batteri. Måhända är detta inte möjligt, sen tror jag väl att även om det gått så hade det inte varit optimalt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623566 Som vanligt gäller rätt verktyg till rätt sak. Till motorsågssågverk krävs storsågar, som å andra sidan blir MYCKET tunga och otympliga ute i skogen.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).