Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353812 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Camaro1969  
#623444
molnia skrev:Jo nu blir den som ny igen i motorn. Och hur ofta kylarvattnet har bytts kan jag inte svara för men förmodligen för sällan.

Idag var traktorn klar så far körde hem den från verkstaden och fick på lastaren hemma.



vad hamnade fakturan på om man får fråga?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#623513 Lampan är ju en fördel om den lyser när tändning är på och en stund före och efter. Funderar på om man kan koppla så att den kan få ström från huvudbrytaren men lysa max 5-10min så man inte tömmer batteri om brytaren glöms och när tändningen är på så lyser det hela tiden oavsett om det är 5 eller 45 minuter sedan huvudbrytaren slogs på.
Dörrbrytare skulle jag inte lita på då dörrarna och låsen är lite slitna. ( smal port till logen) jag har inte sett någon dörrbrytare på denna kanske kom det senare än 88?. Innerbelysningen finns viss förbättringsmöjligheter med...

Ne jag vet inte om någon som säljer färdig bukplåt till valmet X05 serien, ölmstad borde ha då det är en vanlig skogstraktor..? Detsamma med kil till bakrutan. Men jag tycker spakarna kommer för högt då. Vill ha det i nedre rutan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#623523 Jag vet inte vad kostnaden blev än för renoveringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Bert1  
#623530 Biltema har nån universal grej som fördröjer lyset men inte så länge.
Men det går väl och fixa en egen

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#623578 Ja många fördröjningsreläer verkar vara 10sekunder.

Hittade nått på conrad men om jag fattar rätt så kommer man få koppla på något kul vis om man inte vill få belysning att vara släckt i inställd tid( 2sek-23min) för att tändas. Eller fattar jag fel med beskrivningen " stängande" relä?

https://www.conrad.se/p/kemo-m113a-tids ... E&vat=true

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

totte  
#623579 "Stänger" är lite dumt ordval för vad som brukar kallas "sluter". Med det menas att reläkontakten slår till och släpper fram strömmen. Om du kikar på bilden av kåpan så visas kontakten öppen. Innebär att den normalt i vila inte är sluten förrän en knapp kopplad till "start"-stiften trycks. Om nu jag fattat det hela rätt.

Bild


Av andra texter hos Conrad, verkar det som det är datoröversatt, och då blir det såna oklarheter.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

axwell  
#623612 NO= Normally Open(från)
NC= Normally Closed(till)

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623637
axwell skrev:NO= Normally Open(från)
NC= Normally Closed(till)

Och de är alltid räknat när reläet inte är draget, i vilo läge

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#623645 När jag tänker efter så kan de ju vara så att man kör en stund men traktorn och stannar, slår av tändningen , går ur men inte slår av huvudbrytaren. Då får man inte stegbelysningen att lysa. Nyss nämnda relä hade en startkrets, om man hade en knapp på utsida att starta reläet med så skulle man alltid kunna tända stegbelysningen bara huvudbrytarenär på. Frågan är bara hur man sätter den skyddad från slag, fukt och grus...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Vardon  
#623647 Nu har jag inte hängt med riktigt ialla tankar med tillslag, frånslag och tider men spontant känns det som om en liten plc eller motsvarande vore lättare

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Tralsmo  
#623653
molnia skrev:När jag tänker efter så kan de ju vara så att man kör en stund men traktorn och stannar, slår av tändningen , går ur men inte slår av huvudbrytaren. Då får man inte stegbelysningen att lysa. Nyss nämnda relä hade en startkrets, om man hade en knapp på utsida att starta reläet med så skulle man alltid kunna tända stegbelysningen bara huvudbrytarenär på. Frågan är bara hur man sätter den skyddad från slag, fukt och grus...?



Ja googlade på sånt relä "tidrelä" . Det första som dök upp heter selec 600xu finns i 12v variant.
Multifunktonsrelä som klarar allt möjligt. Du ska använda frånslagsfördröjt. Justerbar tider.
Kostar knappt 200 ink. Finns en uppsjö av såna i olika prisklass och med olika funktioner och tidsjustering.

Vill du lyxa till det så kan du ha en tryckknapp inne i hytten å en utanför för att starta reläet.
Samt en trevägsomkopplare inne hytten där du väljer ljus alltid på eller alltid av eller styrt via reläet.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#650455 Far har varit flitig med granbarkborre trän.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Erre  
#681247
@gnisten83 skrev:Måste bara bidraga med en lätt till :lol: :mrgreen:

gnisten83 - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
Vad hade du för däck bak på den valmeten?

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681249 Trelleborg Twin 600/60-38, ej skogsdäck

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Erre  
#681274
gnisten83 skrev:Trelleborg Twin 600/60-38, ej skogsdäck

Ok. Dom såg rätt pampiga ut. Men måste ha gjort sitt för stabiliteten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).