Motorsåg och handhållet

Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

24 inlägg 4611 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Kantorn  
#623488 Hej!

Jag är ny här men har försökt söka mig till en del svar på mina frågor, hittade några trådar men då de är 3-4 år gamla och batteriets tid är nu så valde jag att starta en ny, hoppas frågan inte är uttjatad och att jag missat det.

Jag har läst en del och försökt greppa hur man kan översätta effekten från bensindrivna motorsågar till batteridrivna men har förstått att det är lite svårt att skriva en tabell som är exakt. Vissa paralleller dras, husqvarna skriver själv att sågen 540i motsvarar "ungefär" 40cc.

Frågan i förlängningen är hur väl en batteridriven motorsåg av hög klass (typ 540i) lämpar sig till användning i en solosåg? Vad tror ni skulle vara de huvudsakliga problemen?

Har jag förstått det rätt om en av de stora begränsningarna med solosågen är att produktionen blir dyr (med bensindrivna motosågar) och tror ni batteri kan vara en lösning?

Allt gott



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623489 För att få grejerna o hålla så behövs lite storlek på dem i solosågen. Tar man det jäkligt lungt o sågar klent med supervasst så håller kanske en 60cc lite... Jag tror inte batterimaskiner är bra till detta.
Sågar du med fullt effekt urtag så är det inte länge en laddning håller.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623490 Solosågen skall väl ha en eldriven såg med sladd?

https://www.logosol.se/store/sagverk/ke ... ter/elsag/

Batterier är nog den sämsta lösningen för en stationär maskin. Överföra el med sladd är bättre.

Det funkar i en motorsåg man har i skogen, för där går den inte 100%.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Kantorn  
#623493 Tack för svaren!

Ja jag misstänkte att det kan vara tungt för batterierna att jobba så hårt, och jag förstår att man förlorar sluteffekt när man väljer att lagra elen istället för att köra sladd.

Min största anledning till tankarna är att jag är en egen småskalig skogsbrukare som håller på själv med diverse byggen, att lägga pengarna på verktyg som kan användas brett är min ständiga vilja.

Hur väl är folk införstådda med begränsningarna i batteri-världen här? Kommer vi att få se utvecklingskurvan branta på eller platåar vi just nu?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623496 Det är mycket marknadsföring och snack om hur det ska bli, det är det...
Men vi får väl se om de släpper nåt man kan ersätta bränslesåg med. Jag har inte sett nåt som övertygar mig än.
Men kommer det nåt som är bättre (hållbart, prisvärt, effektivt) än det jag har så lovar jag o konvertera till batteri bums!

Att köra rusvarv o kvista, nåt enstaka kap i klent och så det funkar nog med grejerna idag, men ska det gå lite hårdare så finns inget idag som funkar bra.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623497 De har kluddat med batteri bilar senaste 100 åren och det lämnar fortfarnde mycket att önska.
Batterisåg har funnits en bråkdel av detta så vi får nog vänta ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623499 Enligt Husqvarna, så är det batterierna som idag sätter begränsningen för sågarnas kapacitet.

Det är alltså inga större problem i sig att konstruera säg en motsvarande 90-kubiks batterisåg. Men en sådan såg skulle dock kräva så pass stora (läs tunga och klumpiga) batterier idag, så att ingen skulle vilja använda en sådan såg i skogen.

Dock utvecklas batteritekniken successivt. Det snackas om att batteriforskarna tagit fram nya batterier med klart högre energidensitet än dagens Li-jon teknik, som dessutom borde bli klart billigare att tillverka. Men det dröjer nog ett antal år innan vi får se dem ute på marknaden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623502
Mange skrev:De har kluddat med batteri bilar senaste 100 åren och det lämnar fortfarnde mycket att önska.
Batterisåg har funnits en bråkdel av detta så vi får nog vänta ett tag.

Tja, hade biltillverkarna satsat på batteridrift från början, hade nog batteribilarna varit bra mycket bättre än dagens Teslor...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Torbjörn Johnsen  
#623504 Fick några siffror häromdagen som jag inte kan belägga via någon källa men jag har anledning att tro att de är trovärdiga:

Ett kg bensin innehållet 13 200 Wh (wattimmar)

Ett kg batteri motsvarande de som sitter i dagens batterimotorsågar innehåller 200 Wh

Ett kg batteri av de mest högpresterande i dagens applikationer (läs Tesla) innehåller 240 Wh.

Då får man ta hänsyn till att verkningsgraden skiljer stort mellan bensin och el. Ca 30% för bensinaren och runt 85% för elsågen. Men det blir ändå stor skillnad i uteffekt till bensinens fördel: knappt 4000Wh per kg bensin jmf med 170 för batteriet.

Är det någon som kan bekräfta att dessa siffror stämmer eller har jag fått felaktiga uppgifter?

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623505
Kantorn skrev:Hur väl är folk införstådda med begränsningarna i batteri-världen här? Kommer vi att få se utvecklingskurvan branta på eller platåar vi just nu?


Batterier har sakta men säkert blivit bättre och billigare e sen li-ion genombrott för ca 20 år sedan. Någon fördubbling av prestanda med avseende på vikt lär vi inte se inom de närmaste 5 åren i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623506 Det satsades på batteribilar tidigt men det var för farligt och ineffektivt. Idag gör det inget om det är lite farligt och ineffektivt.
För 120-140 år sen fanns en hel del batteri bilar, även lastbilar i serieproduktion.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623507 Det är lång väg kvar innan de kommer ikapp förbrännings motorer. De ska användas med, servas, återvinnas. Det är inte bara produktion och marknadsföring.

Folk är inte korkade, finns det billigare och bättre grejer så använder man det.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623508 De uppfinner hjulet hur många gånger som helst så länge folk handlar!

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623509
Torbjörn Johnsen skrev:Är det någon som kan bekräfta att dessa siffror stämmer eller har jag fått felaktiga uppgifter?


I stora drag stämmer det, men kanske 12 kWh/kg för bensin. Effektiviteten i en liten tvåtaktare är ju inte så hög hellerutan 15%

Fredrik Reuter - Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Å andra sidan, för att gallra 2-3 kubik gör jag av med ca 1,5-2 kg bensin, eller använder 5 kg batterier.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg till solosågen - funkar det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623511 "Köp vår batterisåg nu, om 10 år kanske det finns bra kostnadseffektiva batteri till den?"
"Bara du har tillräckligt med batterier o laddare så kan du köra en hel dag"
För några årsen lät det annorlunda.
"Elsåg är det bästa för vedhantering. Kostar knappt nåt i ström, har du bara en bra sladd så kan du köra hur mycket du vill!"
Även om man tar bort batteri och har sladd, oändlig strömförsörjning så tog det inte över förbränningsmotorn.

Köp värdens bästa dator nu, imorgon är den omodern och ingen vill betala för den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).