Uppvärmning

Vedpanna

45 inlägg 20046 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

rokon  
#623383
fendt311 skrev:
rokon skrev:Vad skönt att man inte har någon fabrikstillverkad panna med en massa krångliga finesser. Min vedpanna är bygd lokalt i ett exemplar och saknar fläkt saknar cirkulationspump saknar keramik saknar roster.

I går morse var utomhustempen -31,6 grader och jag klarar mig med ett inlägg om dygnet.
Ackumulatortank 1800 liter där finns dock automatshunt ut mot radiatorer och golvvärme.

Pannan i källaren nedkast där jag tömmer snösskopan med meterved direkt ned till pannrummets förrådsficka.

2 våningshus murad skorsten ut genom nock ger bra drag, 2 turbulatorer gjorda av spiraler från grov isborr tror det var 220 mm.

Liggande eldstad, överförbränning med vedlucka 58 cm i diameter, eldstadens djup (in från luckan) 1,3 meter Så eldar med en kombination av klyven björkmeterved klyven i mitten bara samt bakaved gran/furu i meterlängd. Får efter 5 till 10 minuter en ren förbränning med fin vit rök endast.
Inga konstigheter.
Värmer hus ca 128 m2 samt garage med golvvärme likaså på 60 m2

Enkel fråga. Hur hög är temperaturen i grader som du skickar ut på elementen, golvvärmen?
Hur gammalt är huset?

Det är ju en automatchunt danfos med liten display där man inte ser kurvan utan olika koder, den krångligaste dj''la skitkonstruktion jag sett. Men den funkar bra.
Nu är det endast -15,9 grader C och ut går 43 grader C tror det varmaste som gått ut någon gång som jag sett var 50 grader. Huset är en timmerstomme från 1908 som timrades ned 1997 togs därefter in i ett såghus där de timrade upp varv efter varv och bytte vissa stockar mot nya.
Det gjordes ny källare men den gamla huggna stensockeln hade de haft den goda smaken att transportera de ca 10 milen och återuppföra på husets nuvarande plats. Hus och garage nytt avlopp och vatten brunn allt med färdigställande år som blev 2004.
Fönstren är lokalt nytillverkade 2 glasfönster med fin hartsrik fura som växer här i närheten, och jag mår endast lite dåligt när jag ser utskick från fönsterfirmor som vill byta ut fönster med si och så många glas i jag avskyr den reklamen, byta kommer jag aldrig att göra.
Huset har synbart timmer utvändigt, invändigt reglat med 5´´ reglar innanför stommen fäst så att timmerstommens fuktrörelser ej hindras mellanrummet är fyllt med sågspån från sågens torrklyv.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Brorsan  
#623400
fendt311 skrev:Är du nybörjare som inte vet hur en anläggning fungerar? Eller har du självtryck på hela din anläggning? Om du inte förstår annars. Så vet du inte hur en anläggning fungerar. Är på jobbet så skriva får jag göra senare.


Jag är väl dum i huvet med jag trodde att parallell koppling betydde topp mot topp och botten mot botten och
seriekoppling topp mot botten men det var väl fel.
Jag trodde du hade ett smart system för driften för det jag kallar seriekoppling.

Ang. tekniktank menar jag tanken med all teknik tex. elpatron, varmvattenslinga/ slingor, uttag för värme + retur,
solslinga, slinga från värmepump, inlopp/retur från vedpanna, inlopp/utlopp från extra acctank
plus diverse uttag för tempgivare.
Det är ju den som är hjärtat i systemet, allt annat är ju bara tillbehör för att få in eller ut värme.

Jag funderar själv på att byta min enkla tank med vvb till en med några slingor så det räcker till och kopplingar
så jag kan koppla in en bivalent shunt till värmen för bättre skiktning i tanken.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Cat554  
#623411
Brorsan skrev:
fendt311 skrev:Är du nybörjare som inte vet hur en anläggning fungerar? Eller har du självtryck på hela din anläggning? Om du inte förstår annars. Så vet du inte hur en anläggning fungerar. Är på jobbet så skriva får jag göra senare.


Jag är väl dum i huvet med jag trodde att parallell koppling betydde topp mot topp och botten mot botten och
seriekoppling topp mot botten men det var väl fel.
Jag trodde du hade ett smart system för driften för det jag kallar seriekoppling.

Ang. tekniktank menar jag tanken med all teknik tex. elpatron, varmvattenslinga/ slingor, uttag för värme + retur,
solslinga, slinga från värmepump, inlopp/retur från vedpanna, inlopp/utlopp från extra acctank
plus diverse uttag för tempgivare.
Det är ju den som är hjärtat i systemet, allt annat är ju bara tillbehör för att få in eller ut värme.

Jag funderar själv på att byta min enkla tank med vvb till en med några slingor så det räcker till och kopplingar
så jag kan koppla in en bivalent shunt till värmen för bättre skiktning i tanken.


Då är jag lika dum. Du har da rätt!
OH

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Ent  
#623415 Jag får nog hålla med här, topp mot topp = parallellkoppling vilket torde vara den vanligaste modellen. Dock kan det finnas någon variant där man seriekopplar tankarna men jag har aldrig förstått hur det funkar eller vilka för- respektive nackdelar det innebär?

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623433 Vid parallell koppling mellan tankar så ser det ut som bilden som Ent lagt upp. När laddomat pumpen laddar tanken när man eldar. Så strömmar det varmaste vattnet den enklaste vägen. Man får en ojämn fyllning i tankarna. Desto fler tankar man parallell kopplar desto ojämnare värme blir det i tankarna. Man får inte det man kallar skiktning i tankarna.

Detsamma gäller när man tar värme till framledningen. Element, golvvärme, vattenburen aerotemp mm från parallell kopplade tankar. Cirkulations pumpen suger den lättaste vägen vattnet strömmar. Den suger olika mycket ur tankarna. Detsamma gäller när returen ska in nederst i tankarna. Genom att cirkulations pumpen suger olika ur tankarna. Så skickas retur vattnet olika in i tankarna. Man får inte det man kallar skiktning i tankarna.


Skiktning innebär om den är rätt att. På bara 10 cm kan det vid 0cm vara 90 grader. Vid 10cm vara 20 grader. Med andra ord om man känner efter tankens vägg och känner skiktningen. Där det är 90 grader varmt. Så kan man inte hålla handen mot tank väggen. På 10 cm nedanför är det 20 grader där kan man hålla handen utan problem. När man då laddar (eldar) tanken så flyttar sig denna skiktning neråt i tanken. Som en 10 cm kork far denna neråt i tanken 90 grader upptill korken. 20 grader undertill korken. Man har alltid det varmaste överst i tanken.

Under tiden tar man från toppen av tanken med cirkulations pump värme till framledningen. Element, golvärme, vattenburen aerotemp mm. Sedan skickas returvattnet in (så kallt som möjligt ) nederst i tanken. Då åker denna 10 cm kork sakta uppåt i tanken(om man slutat elda så klart). Desto mer man framleder desto fortare stiger korken.

Med andra ord så uppnår man denna skiktning om man har bara en tank. Man får ett jämt flöde genom tanken.

Om man då tänker att man serie kopplar dessa låt oss säga 4st 500 liters tankar. Man ställer dom uppe på varandra på höjden( så ni förstår). Botten första tank till toppen på andra tank. Botten andra tank till toppen på tredje tank osv. Då blir det som en enda stor tank. Man har ett jämt flöde genom tankarna. Man uppnår skiktning.

Vad är då nackdelen med att ha en stor tank kontra flera små tankar?
Låt oss säga att man har en enda 2000 liters tank. Istället för 4st 500 liters tankar.
Om man eldar för varmvatten på sommaren med en 2000 liters tank. Så har man väldigt mycket kallt vatten som kyler mer och mer underifrån. Vist man har skiktning. Men det kalla vattnet kyler fortare ner på grund av större yta på tanken.

Hur går det då med våra 4st 500 liters tankar(som står på varandra). Dom har också skiktningen kvar. Men kyls lite långsammare då det är mindre yta som kyler underifrån. Samtidigt kan man koppla bort tre av tankarna och bara använda en 500 liters tank. Det gör man med kulventiler nedtill på tank ett. En överledning till returen nederst på tank fyra.
Kan vara bra med en 500 liters tank om man vill koppla in andra alternativa värmekällor som jordvärme, solvärme mm.
Speciellt om man har stora tankar som rymmer flera tusen liter.
Jag förutsätter att ni förstod att det är Varmvatten slinga i första 500 liter acc tanken.

Jag har försökt att skriva och förklara så enkelt som möjligt så att ni förstår.
Ska senare i helgen komma med tips ang kallt returvatten som ska in i acc tanken.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Ent  
#623475 Fendt311, mina två tankar är parallella och nog laddas resp. laddas de ur någorlunda jämnt med hygglig skiktning. Däremot är jag inte främmande för att din inkopplingsmodell har fördelar så det vore intressant med ett 'kopplingsschema'. Blir som lättare att hänga med i resonemanget 👍

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623552
Ent skrev:Fendt311, mina två tankar är parallella och nog laddas resp. laddas de ur någorlunda jämnt med hygglig skiktning. Däremot är jag inte främmande för att din inkopplingsmodell har fördelar så det vore intressant med ett 'kopplingsschema'. Blir som lättare att hänga med i resonemanget 👍


Nu är ju tanken med det här att ni som redan har parallell kopplade tankar. Ska givetvis ha kvar det. Detta med serie kopplade tankar delade jag med mig mest till dom som ska sätta in nytt, begagnat system med flera tankar. Givetvis så funkar det mycket bra med parallell kopplade tankar. Men det blir ju mer vad tankarna heter om man har så. ACKUMULATOR.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623561
Brorsan skrev:
fendt311 skrev:Är du nybörjare som inte vet hur en anläggning fungerar? Eller har du självtryck på hela din anläggning? Om du inte förstår annars. Så vet du inte hur en anläggning fungerar. Är på jobbet så skriva får jag göra senare.


Jag är väl dum i huvet med jag trodde att parallell koppling betydde topp mot topp och botten mot botten och
seriekoppling topp mot botten men det var väl fel.
Jag trodde du hade ett smart system för driften för det jag kallar seriekoppling.

Ang. tekniktank menar jag tanken med all teknik tex. elpatron, varmvattenslinga/ slingor, uttag för värme + retur,
solslinga, slinga från värmepump, inlopp/retur från vedpanna, inlopp/utlopp från extra acctank
plus diverse uttag för tempgivare.
Det är ju den som är hjärtat i systemet, allt annat är ju bara tillbehör för att få in eller ut värme.

Jag funderar själv på att byta min enkla tank med vvb till en med några slingor så det räcker till och kopplingar
så jag kan koppla in en bivalent shunt till värmen för bättre skiktning i tanken.


Öhhhh. Du får nog läsa på lite mer. Hur en ved panna/ acc tankar anläggning fungerar.
Jag är också lite dum i huvudet. Har själv aldrig hört talas om bivalent shunt. Fick själv läsa på lite. Tror du missuppfattat vad en bivalent shunt används till. Så här skriver företaget Polarheat.

https://www.polarheat.se/installation/i ... em-3829713

Så här skriver dom på byggahus vad den är till för.

https://www.byggahus.se/forum/threads/b ... nt.125267/

En bivalent shunt har ingenting med skiktning att göra.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Tralsmo  
#623573 Ja har använt både seriekopplade tankar å parallelkopplade.
Seriekopplade ä definitivt att föredra. Skiktningen blir mycket bättre då.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Ent  
#623577
fendt311 skrev:
Ent skrev:Fendt311, mina två tankar är parallella och nog laddas resp. laddas de ur någorlunda jämnt med hygglig skiktning. Däremot är jag inte främmande för att din inkopplingsmodell har fördelar så det vore intressant med ett 'kopplingsschema'. Blir som lättare att hänga med i resonemanget 👍


Nu är ju tanken med det här att ni som redan har parallell kopplade tankar. Ska givetvis ha kvar det. Detta med serie kopplade tankar delade jag med mig mest till dom som ska sätta in nytt, begagnat system med flera tankar. Givetvis så funkar det mycket bra med parallell kopplade tankar. Men det blir ju mer vad tankarna heter om man har så. ACKUMULATOR.


Även om jag har en anläggning så behöver den uppgraderas. Dels med en modernare panna, men då blir tankvolymen i underkant så det kan bli till att byta hela riggen. Då kan det ju vara intressant med olika alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623582
Ent skrev:Fendt311, mina två tankar är parallella och nog laddas resp. laddas de ur någorlunda jämnt med hygglig skiktning. Däremot är jag inte främmande för att din inkopplingsmodell har fördelar så det vore intressant med ett 'kopplingsschema'. Blir som lättare att hänga med i resonemanget 👍


Jag och datorer. Helt värdelös på det. Har försökt att rita om din bild så att du skulle förstå hur serie koppling ser ut.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Brorsan  
#623597 @fendt331
Har du ett system som är bättre än ett parallellkopplat så ska jag naturligtvis ha det.

Det man får se från olika pann/tanktillverkare är ju alltid parallellkopplade tankar som sanningen om inkoppling.

På det sättet har jag min kopplade sedan mitten 90 talet. skiktningen funkar väl sådär och jag vill gärna förbättra
systemet och är inte rädd för att bygga om.
Den första tanken med 120 vvb och värmeuttag nära toppen - retur 1/3 från botten och
elpatron 1/3 från botten, tar nog slut inom ett par år (andra tankar på gården har inte hållit längre än så
då vattenkvaliteten har varit dålig tidigare).

Tanken är att bygga om systemet med en förstatank med tillräcklig och rätt bestyckning för solvärme för sommaren.
Ska jag maximera antalet slingor i tanken? Har sett att det finns 3 st som standard.
Tar åt mej alla tips som kan förbättra anläggningen. :-bd

Jag såg att du skickat en bild på koppling.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623605 Bytte själv vedpanna för tre år sedan. Var ute efter baxi solo inova. Men tittade på alla med högst verkningsgrad i energimyndighetens test. Lutade då åt CTC V40 lambda pga spaksotningen. Värmebaronen Vedolux 350 högt uppmätt effekt, men dyr. Det blev ändå Baxi för dom var den enda panna som man kunde vinkla rökgas röret rakt bakåt. Genom att jag har pannan i källaren. Ville in i murstocken på ungefär samma höjd som gammla ingången. Dom andra pannorna går rökgas röret rakt upp. Du skulle jag ha hamnat bland framledning/ retur ledningarna under taket. Sedan när jag kollade baxi hemsida såg jag att dom hade bonus light som var billigare. Men det blev en Baxi solo inova eftersom dom hade mycket tjockare plåt i sig. När jag ändå bytte panna så passa jag på att schädla (glidgjuta) rökgaskanalen.
Om du ska satsa på ny vedpanna titta på dom som är testade av energimyndigheten.Finns den inte med i deras test. Ring och fråga dom varför.

Gå inte på någon tillverkare av vedpanna som lovar 85-95% verkningsgrad. I någon fin annons. För det är bara tillverkarens egna uppgifter.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

fendt311  
#623610
Brorsan skrev:@fendt331
Har du ett system som är bättre än ett parallellkopplat så ska jag naturligtvis ha det.

Det man får se från olika pann/tanktillverkare är ju alltid parallellkopplade tankar som sanningen om inkoppling.

På det sättet har jag min kopplade sedan mitten 90 talet. skiktningen funkar väl sådär och jag vill gärna förbättra
systemet och är inte rädd för att bygga om.
Den första tanken med 120 vvb och värmeuttag nära toppen - retur 1/3 från botten och
elpatron 1/3 från botten, tar nog slut inom ett par år (andra tankar på gården har inte hållit längre än så
då vattenkvaliteten har varit dålig tidigare).

Tanken är att bygga om systemet med en förstatank med tillräcklig och rätt bestyckning för solvärme för sommaren.
Ska jag maximera antalet slingor i tanken? Har sett att det finns 3 st som standard.
Tar åt mej alla tips som kan förbättra anläggningen. :-bd

Jag såg att du skickat en bild på koppling.

NU ÄR JAG UTE PÅ DJUPT VATTEN!
Nu har jag aldrig satt mig in i att koppla jordvärme, bergvärme, solvärme, luft-vatten pump mot ved eldade system. Jag är inte så insatt i det. Men jag förstår inte varför man behöver flera slingor i tanken. Enda slingan som jag ser det i en tank. Är en slinga till tappvatten( varmvatten). Om jag skulle koppla in någon typ av alternativ värme. Skulle jag använda mig av en 500L acc tank. Med en slinga för tappvatten (varmvatten) Jag skulle koppla en liten värme växlare till tanken. Om det nu är så att luft-vatten, solvärme (jordvärme, bergvärme) innehåller någon typ av frostskydd. I själva framledningen från dessa. Går det att docka direkt mot tank skulle jag göra det. Skulle bara koppla den överst och ca 80cm ned( beroende var uttag finns på tanken). Så att man bara utnyttjar ca150-200L av tanken. Varför värma en hel tank. Har man värmeväxlare behöver man aldrig blanda in flera slingor som kan gå sönder i tanken. Samt att man kan koppla in alla dessa enheter i värmeväxlaren. Styra det med kulventiler, el ventiler beroende på källan jag använder. Tror inte man kan köra alla anläggningar samtidigt. Men som jag säger är EJ så påläst om detta.

OJ. Kom på att om man har en solanläggning som är stor. Som ger mycket energi. Så kan man koppla den till allt i acc tank den kan ackumulera. Det är ju gratis. Förutom ström till cirkulations pumpar.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Brorsan  
#623706 Det är nog en bra ide att koppla solvärme direkt till tanken.
Jag har för mig att dom inte startar cirkulationen förrän tempen är hög.
Jag måste kolla det!

Värmepumpar jobbar väl på en lägre temperatur så där kanske det är idé att ha en värmeväxlare någonstans lägre i första tanken.

Vad tror ni om det?

Hur har ni gjort som har solvärme?
Olle

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).