Gallring

Vimekgallring

26 inlägg 12350 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimekgallring

vimeken  
#590765 Med 404se som skördare och 610se som skotare ligger vi på en stickvägsbredd på ca:3m och ett stickvägsavstånd på 30-32m med två slingerstråk.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#590768
vimeken skrev:Med 404se som skördare och 610se som skotare ligger vi på en stickvägsbredd på ca:3m och ett stickvägsavstånd på 30-32m med två slingerstråk.


Är ni nöja med maskinerna? Jag tycker SE skördaren är fantastisk men att SE skotaren inte riktigt hänger med skördarens tempo.

Avatar Fallback

Re: Vimekgallring

vimeken  
#590774 Jo, ligger nog lite i det. Begränsningen med 610se är vagnsdriften med rullar mot däcken.
Gäller att anpassa storleken på lassen efter terrängen. Så fort skotningsavståndet är lite längre 250-300 m så blir det kämpigt. Speciellt om det är lite besvärlig terräng.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590791
Flisaren skrev:Kör du på timme eller m3?

Lite utanför ämnet kanske men jag tycker vi bör jobba för att enbart köra mot timersättning när det gäller mindre maskiner. Allt från Bison upp till Vimek. Tanken bakom dessa maskiner är ju att underlätta ett skonsamt skogsbruk med ett något lägre fokus på produktivitet.
Har själv timersättning i mitt avtal med en av de större aktörerna.

Avatar Fallback

Re: Vimekgallring

vimeken  
#590792 Håller absolut med dig! Att få skogsägare att se 1:a gallringen som en skogsvårdsåtgärd, typ en röjning istället för att ha inställningen att när man avverkar alltid ska få ut ett netto som många tänker.
Var i landet befinner du dig, och vad kör du med för maskiner? 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#590793 Det lilla jag har kört åt andra har alltid varit på timme men oftast tackar jag helt nej då jag inte har tid till att sitta i maskinerna mer än några timmar i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#591432 En dagsfärsk bild på gallringen och en bild på ett område som gallrades under vintern.

Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#623342 Mina gamla maskiner hamnade i Ungern och här är ett reportage därifrån. Skördaren har fått ett nytt aggregat man annars verkar allt vara sig likt.

http://erdo-mezo.hu/2020/01/29/ha-keves ... 6Ye7LJWCMo

Avatar Fallback

Re: Vimekgallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630232
Loggerslife skrev:Hej!

Ni som kört en del vimek, vi har en 404 skotare på firman, behaglig maskin att köra, men jag som gammal maskinförare av " vanliga" maskiner blir ibland lite trött på att där ska va storspak o inget konstantvarv, annars tassar maskinen på bra, lite remmar som man fått byta o lite slang bara, men skit i det, nu till min fråga....

Köra vimekskotare i förstagallring, vad ligger ni på i stickvägsbredd?? Normalt har man ju 18-22m mellan vägarna om man inte fäller ut mellanzoner. Men med en så pass liten pulka känns det som att en stickväg på minimum 4m är att ta i? Tänker ju mest på när andragallringen kommer och man får börja med att hugga vägträd. 😰 skulle va kul att höra era åsikter o tankar.

Går väl att ta andragallring med Vimek, det klenaste bort och låta det andra stå.

Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

JerryH  
#630233
bengt.a skrev:
Loggerslife skrev:Hej!

Ni som kört en del vimek, vi har en 404 skotare på firman, behaglig maskin att köra, men jag som gammal maskinförare av " vanliga" maskiner blir ibland lite trött på att där ska va storspak o inget konstantvarv, annars tassar maskinen på bra, lite remmar som man fått byta o lite slang bara, men skit i det, nu till min fråga....

Köra vimekskotare i förstagallring, vad ligger ni på i stickvägsbredd?? Normalt har man ju 18-22m mellan vägarna om man inte fäller ut mellanzoner. Men med en så pass liten pulka känns det som att en stickväg på minimum 4m är att ta i? Tänker ju mest på när andragallringen kommer och man får börja med att hugga vägträd. 😰 skulle va kul att höra era åsikter o tankar.

Går väl att ta andragallring med Vimek, det klenaste bort och låta det andra stå.



Exakt, jag har kört mestadels 2a gallring det jag hunnit / kunnat köra i vinter med min Kranman och den har ju liknande kapacitet som Vimek när det kommer till diameter så ser inte att man ska behöva ha in en större skördare i en andragallring.

Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#630235
bengt.a skrev:
Loggerslife skrev:Hej!

Ni som kört en del vimek, vi har en 404 skotare på firman, behaglig maskin att köra, men jag som gammal maskinförare av " vanliga" maskiner blir ibland lite trött på att där ska va storspak o inget konstantvarv, annars tassar maskinen på bra, lite remmar som man fått byta o lite slang bara, men skit i det, nu till min fråga....

Köra vimekskotare i förstagallring, vad ligger ni på i stickvägsbredd?? Normalt har man ju 18-22m mellan vägarna om man inte fäller ut mellanzoner. Men med en så pass liten pulka känns det som att en stickväg på minimum 4m är att ta i? Tänker ju mest på när andragallringen kommer och man får börja med att hugga vägträd. 😰 skulle va kul att höra era åsikter o tankar.

Går väl att ta andragallring med Vimek, det klenaste bort och låta det andra stå.


Två timmer och en massa bit är lagom. Blir det längre och grövre blir det problem för aggregatet med att hålla rotstocken och stammen blir för tung för kranen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).