Traktorer och processorer

Renovering och användning av Valmet 502

9 inlägg 10735 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovering och användning av Valmet 502

maltejonsson  
#412572 Hej! Här kommer jag lägga upp några bilder på våran traktor renovering och uppfrächning. Vi köpte traktorn av några kompisar som bor på byn.
Den är lite sliten just nu men det ska vi ändra på. Vi ska använda den i skogen, Ploga snö och annat bra.
Här kommer lite bilder på traktorn.
Kommentera vad ni tycker :grin:


Senast redigerad av maltejonsson tor 06 feb 2020, 12:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Renovering på valmet 502

maltejonsson  
#481575 Hej. Då jag inte orkat lägga upp några bilder under renoveringens gång tänkte jag nu visa hur den vart. Den är inte helt färdig ännu med det är bara småfix kvar. Jag tänkte även lägga upp lite bilder på vissa saker jag gör med traktorn.
Detta är gjort under renoveringen:
-Målat frontlyften
-Fixad all så kallad "epa el"
-Bytt golv
-Bytt ljuddämpare
-Bytt sits och fixat underredet
-Satt på lite belysning så jag ser något i vinter
-Fixat kylarsystemet
-Bytt/renoverat så alla instrument funkar
-Rensat tanken ifrån all skit
-Fixat vindrutetorkaren
Säkert något mer som jag inte kommer på just nu.
Nu till bilderna. Så den ser ut i dags läget :-bd
Kommentera vad ni tycker om han!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering på valmet 502

totaya79  
#481599 Rent och Snyggt! :-bd Blir säkert till stor hjälp framöver. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Renovering på valmet 502

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481612 Kul att se, fortsätt så

Avatar Fallback

Re: Renovering på valmet 502

Torleif  
#481826 Ni är på rätt väg!

502 är en bra traktor. Mycket bra terrängegenskaper och en hållbar och raktisk konstruktion och mycket bra förarkomfort för sin tid. Tyvärr blir det allt svårare att få tag på reservdelar sedan Valtra blev ett Agco-märke.

Om ni skall till skogs med den måste ni ordna så att frontlastaren går lätt att ta av. En bakhulsdriven traktor i den här storleksklassen har ingen terrängframkomlighet alls med en frontlastare som tycker ned nosen.

Jag gjorde misstaget att försöka lunna ut en stam en gång med frontlastaren påhängd på min Massey-Ferguson 165. Vi var två man som arbetade hela dagen med att få traktorn ned från holmen och ut på isvägen. Till slut lyckades det och jag kom mig därifrån och iland men vi var helt slut båda två och det höll på att bli kväll. Två dygn senare hade vattenståndet stigit och isvägen var förstörd så hade jag inte fått hem traktorn innan dess hade den blivit kvar på holmen tills våren och så hade jag tvingat betala för pråmtransport för att få hem den. Efter den minnesbetan kopplar jag alltid loss frontlastaren och lämnar den hemma då jag skall köra i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Renovering på valmet 502

Göt  
#481891 502 var en föregångare på 70-talet med slätt golv och så vidare. Tycker att det ser ut att vara en trimalastare och de brukar vara lätta att plocka av om det nu skulle behövas, kör själv med mf 135 med lastaren på i skogen och det fungerar bra, bra att ha grejor i skopan och gör det lätt att knuffa loss sig med lastaren om man nu skulle fastna. :-b Ett bra projekt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Renovering på valmet 502

maltejonsson  
#485291 Hej!
Nu i helgen åkte det nyrenoverade plogbladet på traktorn.
Satte även på snökedjorna, så nu hoppas vi bara att de kommer snö här i Dalarna så jag kan ut och ploga! :-bd
Kommentera vad ni tycker om trakton :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering på valmet 502

maltejonsson  
#623256 Hej!
Längesedan ja la upp något i denna tråd. Men traktorn går mycket fint och används främst till vedkörning men också lite betesputsning och andra sysslor.
Just nu handlastar jag all ved. Men jag hoppas inom snar framtid att en kran ska investeras!
Mvh Malte

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering och användning av Valmet 502

JonasLin  
#641742 Tjusigt!
Jag ser fram emot att själv få hem en Valmet 502 nu i sommar från svärfars gamla gård. Ska bli intressant att lära känna den och åtgärda en del skönhetsfel såsom trasig sits och åldrad eldragning. Sa jag att jag aldrig kört traktor tidigare? Nu har vi flyttat ut ur stan till en hästgård så jag behöver helt enkelt lära mig allt :D

Gick plogbladet bra?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).