Öppna kategorin

Obetalda jobb

120 inlägg 16649 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623139 Nja jag ska prata med honom först.
Att springa till fogden det låter jag vara.
Jag klarar mig ändå, iallafall för stunden, men pengarna ska fram till slut.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623186
Svenf skrev:
vinterrojarn skrev:Det betvivlar jag starkt.
Personnummer är väl skyddade personuppgifter...
Annars så skulle väl de flesta bedragare regga sig på såna siter och kapa konton/kort mm....


Jag var på information om bedrägeri, där visade de hur enkelt det är att få tag på hela personnummret. Googla på tex "hitta personnummer fyra sista" får du upp olika gratisalternativ, tex mrkoll.se

Kollade nu, vansinnigt enkelt att få fram men aldrig försökt innan.
:shock: :???:

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623213
vinterrojarn skrev:Nja jag ska prata med honom först.
Att springa till fogden det låter jag vara.
Jag klarar mig ändå, iallafall för stunden, men pengarna ska fram till slut.



Det är ditt val. Jag är inte i en situation att kunna skänka bort mer än 100 000kr. De enda som kan få fram pengar efter en konkurs brukar bära skinnväst och de har ett betydligt högre arvode än fogden.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623219 Nja jag använder mig ej av några med skinnväst.
Men jag tycker å andra sidan att anlita en svensk myndighet som utan några som helst problem, sätter folk ytterligare längre ner i skiten.

Folk kollar på lyxfällan och tycker folk får leva med skammen och att det är bra att de vaknar upp.
Ja vaknar upp men att leva med skam eller förnedring för att ens ekonomi inte jämnt går ihop är inte okej för min del.

Jag har hjälpt många med hö,ved mm som inte kan betala fulla summor, det kommer små eller medelstora summor men med jämna mellanrum.

Jag har ej sagt att jag ej ska jaga pengarna, men inte genom att ytterligare trycka ner vederbörande om han redan har problem.
Utan isåfall så får han betala mindre men varje månad.

När jag gjorde tråden så ville jag mest se hur ni andra gör/gjorde, om ni la på avgifter för att fortsätta jobba.

I detta fallet så är det skogsbolaget som jag tycker är mest fjantigt, de kan ta detta och dra på virket. Men fjantar över någon certifiering.....ja det löser ju mycket att gömma sig bakom paragrafer medans man sedan gått och förskottbetalat virke för kommande år...

Jag återkommer i ärendet när jag fått tag i vederbörande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

isteskog  
#623223 Prata med DA och gör upp att han betalar etappvis. Röj inte mer åt honom innan dess! Vill bolaget ha mer röjt på hans fastighet så får de betala dig direkt i fortsättningen. DA är en strulpelle, men vad jag har hört så gör han då rätt för sig ..... till slut .... 😉

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623227 Ja då förra gången tog det "bara" 6 år innan han betalade....
:lol:

Jag ska ta ett snack med vd idag tänkte jag...för jag tycker de agerar lika illa som vederbörande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

svampbob  
#623229
vinterrojarn skrev:Ja då förra gången tog det "bara" 6 år innan han betalade....
:lol:

Jag ska ta ett snack med vd idag tänkte jag...för jag tycker de agerar lika illa som vederbörande.


En sak som jag har lärt mig under alla de år som jag har varit företagare är att man ska inte göra affärer med idioter.
Får jag snabbt känslan att det här är en knepig typ att ha att göra med så försöker jag undvika att inleda en affärsrelation.
Varför jobbade du åt honom igen när det visste att han inte ville betala?

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623248 Jag har gjort mycket affärer med honom genom åren, men det är ca 6 år sedan jag gjorde skogsjobb åt honom.

Javisst kan man se det som att jag är en idiot som nu valde att än en gång hjälpa honom...

Men jag försöker hjälpa alla,och ibland blir det fel. Jag kan inte se att det är något fel i att hjälpa människor, sedan att han valt att inte betala eller höra av sig om detta är bara sorgligt.

Jag hankar mig fram ändå, och är inte arg eller förbannad över detta utan mer sorgsen för att jag ännu en gång fått mina farhågor bekräftade.....

Att driva företag är något helt annat än att vara ett social kontor, men alla kan behöva få stöd och hjälp ibland oavsett om man kan betala eller ej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

Vardon  
#623250 Då är det väl inget problem heller.

Du får ju vara så snäll som du vill, bara du som bestämmer hur länge du vill vara det

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623252
Vardon skrev:Då är det väl inget problem heller.

Du får ju vara så snäll som du vill, bara du som bestämmer hur länge du vill vara det


Nä inget större problem egentligen.
Utan jag ville mer som skrivet veta hur ni agerar som kör eller jobbar åt andra på f sedel när inte någon betalar.

Jag har även börjat tröttna på denna persons ignorans att inte höra av sig om betalningen.
Är inte själva skulden som jag tycker är skit utan att man inte hör av sig.

Sedan undrade jag mer om olika avgifter.
Är det ens lönt att lägga på försenningsavgift och ränta eller ett belopp för att slutföra jobbet eller ska man röja klart och fakturera allt som återstår också..
Och då hoppas att man får betalt för allt innan man går vidare till andra åtgärder....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

JörgenO  
#623254 Hej Vinterröjaren
Har jag förstått tråden rätt?
-Du har gjort jobb värt +100 000 till en kund du jobbat åt innan
-Du har vid tidigare tillfällen fått vänta i upp till sex år på betalning från samma kund.

Kunden verkar inte vara satt på bar backe (han är skogsägare, han har sålt avverkning, han har fått förskott) men ändå är du (i mitt tycke) otroligt mån om hans ekonomiska välbefinnande att du hellre väljer att låta honom få behålla pengarna än att han gör rätt för sig mot dig (och din familj i förlängningen) genom att du inte vill ta till legala åtgärder.
-Du har (tycker jag) "förnedrat dig" genom att gå och försöka få betalt av kunden via ett bolag han sålt timmer åt, ett bolag som rimligen inte kan tycka annat än att era mellanhavanden inte är deras probelm eller ansvar.
-Du fortsätter här och nu göra jobb åt kunden som inte betalar och bygger upp skulden ytterligare.

Jag förstår inte alls hur du tänker på något sätt. Dina (återigen, min tolkning) ständiga "godhetsmarkörer" i egna inlägg i den här tråden, där du vill visa att du är en snäll kille, inte vill ställa någon på bar backe, alltid hjälper alla... det är säkert en bra inställning generellt. Men du måste väl inse att för den här kunden är det att kasta pärlor för svin! Han har det inte fattigt, han är bara en stor f***a o vaneförbrytare som utnyttjar dej som en dörrmatta, bara för att han kan och du visat det förr, du är inte snäll mot honom, du är dum mot dej själv och din familj. Så tycker jag utifrån den här tråden. Du borde ändra ditt förhållningssätt till honom, typ 180 grader.

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623257 Nja jag låter honom inte behålla pengarna, men jag springer inte till fogden direkt, jag vill tala med honom först.

Mannen i fråga är pensionär och har det dåligt, han har sina missbruk.
Det är inget elakt i karln men han mår inte bra.
Man kan se på saker på olika sätt.
Ja jag har åtaganden för min familj men jag står ej och faller med detta.
Men javisst ska mannen betala sin skuld.
Men jag tror dock ej att fogden löser något mer än att kunden blir elak och otrevlig att hantera...

Verkar detta MYCKET bättre?
Säkert, med en man som kör bil på fyllan och har jurist utbildning i bakgrunden, som kan ställa till en massa elände för min och familjens del...

Så nä, det finns säkert skog,traktorer,hus,bilar att hämta men skulden blir inte betald direkt iallafall för det.
Så vad löser det med fogden?
Att reta vederbörande?
Nej tack...

Att visa att man inte kliver på mig?
Finns andra sätt att få det meddelandet att nå fram.

För övrigt varför kommentera i en tråd på detta otrevliga sätt emot mig?
För att tro att jag ska vakna?
Då sover jag nog hellre vidare.

Jag utför ej mer jobb åt honom, men funderar på att slutföra jobbet, pga att det är lättare om hela jobbet är klart att gå till fogden, för då slipper man en hel del frågor om att saker kan ha blivit missförstådda eller oklara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Blivande snickare  
#623263 Jag förstår inte helt vad du vill få ut av tråden?
Du vet ju helt tydligt bäst själv och vill inte ta emot folks tips.

Ska vi säga "oj du är nog en snäll medmänniska"? Känns det bättre då?

Avatar Fallback

Re: Obetalda jobb

Avslutat-02  
#623265 Nej läs vad som står istället..
Jag frågar konstant efter hur ni skulle ha gjort inte vad ni anser om att jag ska göra.

Vad jag ska eller vill göra i frågan är utanför.

Men att hela tiden återkomma till fogden eller andra indrivnings metoder löser ej problemet.

Sedan är det fortfarande så att om man anser att det är så svårt att förstå en tråd eller förstå vad jag skriver/vill ge då tusan i att kommentera då eller fråga som du precis gjorde snickarn.

Jag vill ha nytt förhållningssätt i dessa frågor för denna kund är ej ensam om detta.

Och jag har en inställning att fogden ej löser själva problemet, eller ja för mig...för stunden, men inte för kunden som kanske kunde ha lämnat in mer jobb som gett pengar..ja då finns risken att man sitter där igen...

Det är det med skogsbolagen också som tar 120 dagar på sig att betala.

Vad ni anser om mig som person, det vete tusan om det ens har med detta att göra.
Är jag ansedd som idiot, ja då är det väl så.
Det är en bagatell...i det stora hela...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obetalda jobb

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623267 Har, hittills, bara råkat ut för det en gång. Inte så stora belopp som du men ca 25 tkr.
Jag löste det genom att åka till kunden och prata. Sa också att jag har ett system som efter tag automatiskt skickar obetalda fakturor till inkasso. Var också noga med att poängtera att det vill jag inte ska hända men är lite låst av "systemet".
Lite vit lögn förstås men det fungerade. Samtalet avslutades med kaffe och längd. Några dagar senare kom pengarna in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).