Motorsåg och handhållet

Köpråd MS 201 C-M

39 inlägg 11733 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd MS 201 C-M

fme123  
#623078 Hej alla kunniga! Ska jag köpa den äldre modellen av MS 201 C-M för 4893 kr eller den nya modellen med M-Tronic 3.0 för 6990 kr? Är den äldre modellen sämre?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpråd MS 201 C-M

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623082 Hade nog personligen valt den Äldre.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd MS 201 C-M

fme123  
#623084 Ok, så då är den inte så mycket sämre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd MS 201 C-M

Avslutat-02  
#623085 Nej men den äldre innehåller mindre data..
:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd MS 201 C-M

HannuRöj  
#623087 Funkar kanon, har märkt bara en gång den har kalibrerad.
Väljer man uppdaterat, är det risk att kommer någon Terminator från framtiden, Genesys är Skynet! :-ss

Avatar Fallback

Re: Köpråd MS 201 C-M

Avslutat-02  
#623088 :lol: jo du de är inte att leka med...
I be back....

Avatar Fallback

Re: Köpråd MS 201 C-M

bgl  
#623097 Det finns ingen automatik i att automatik blir bättre. Stihl KM103R har ju ersatts med den justeringsfria KM131. Jag har inte kört den nye men hört någon som fått ett ont öga till nykomlingen.
Om vi breddar tråden tillfälligt, har någon kört dessa båda varianter?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd MS 201 C-M

Boman  
#623163 Köp den äldre den är kanon har en den bara går å går!

Användarvisningsbild

Re: Jag har reserverat en hos Granngården för priset 4893:-

fme123  
#623182 Låter toppen, jag har reserverat en hos Granngården för priset 4893:- vilket jag tror är ett bra pris trots att det är den äldre modellen (de verkar i alla fall ha sålt slut på de flesta). Åker och köper den imorgon sen blir det såga av :).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd MS 201 C-M

Boman  
#623187 Kan rekommendera att ha 12’ svärdet den blir mer aggressiv med det på än med 14’

Användarvisningsbild

Re: Jag har reserverat en hos Granngården för priset 4893:-

JensSkoog  
#623192
fme123 skrev:Låter toppen, jag har reserverat en hos Granngården för priset 4893:- vilket jag tror är ett bra pris trots att det är den äldre modellen (de verkar i alla fall ha sålt slut på de flesta). Åker och köper den imorgon sen blir det såga av :).

Om jag fick en för det priset skulle jag köpt två. :lol: :lol:

Boman skrev:Kan rekommendera att ha 12’ svärdet den blir mer aggressiv med det på än med 14’

Håller med dig i det, "Boman". 12" svärd, 1,3mm, 3/8 funkar bäst och man känner att sågen gillar det. Har testat med 14", 1,1mm, men det tog inte långa tiden innan det åkte av :wink:

bgl skrev:Det finns ingen automatik i att automatik blir bättre. Stihl KM103R har ju ersatts med den justeringsfria KM131. Jag har inte kört den nye men hört någon som fått ett ont öga till nykomlingen.
Om vi breddar tråden tillfälligt, har någon kört dessa båda varianter?

Jag har, och jag gillar inte att dom har satt 1/4" kedja, 1,1 mm på den. Fick faktiskt köpt mig en av dom "gamla" till halva priset! Den nya modellen känns lite mera klenbyggd, men jag har inte testat den skickligt annat än i affären.

Avatar Fallback

Re: Köpråd MS 201 C-M

Joen  
#623199 Jag har kört 14 tum i ett par år. Tycker balansen är perfekt och trivs som bara den med den uppsättningen. Har mestadels använt sågen till röjning som gränsar mot gallring, men även björkar o granar av mellanstorlek. Älskar sågen pga att jag kan köra utan att bli trött armar o rygg. Har 201 äldre modell.
Min 261 används sparsamt efter 201:ans ankomst.
PS! Är bara fritids sågare av 29 hektar.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd MS 201 C-M

fme123  
#623202 Tack för alla svar, det låter till 100% som att jag kommer att bli mycket nöjd med mitt köp av sågen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag har reserverat en hos Granngården för priset 4893:-

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623204
JensSkoog skrev:
Boman skrev:Kan rekommendera att ha 12’ svärdet den blir mer aggressiv med det på än med 14’

Håller med dig i det, "Boman". 12" svärd, 1,3mm, 3/8 funkar bäst och man känner att sågen gillar det. Har testat med 14", 1,1mm, men det tog inte långa tiden innan det åkte n.


I detta håller jag helt med! :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpråd MS 201 C-M

morco  
#623205 Är det inte någon skillnad med hur de mäter svärdslängden? När jag jämför med 13" svärdet jag har på min Husqvarna så är Stihlens svärd nästan lika långt. Har kört med min 201:a i 2-3 år nu och tycker den är helt fantastisk med det korta svärdet, min tidigare lättaste så Husqvarna 350 känns betydligt tyngre och får nu mest gå på vedbacken...
Det är även stor skillnad på kedjetypen, den som följde med sågen har spetsigt hörn på skärtanden och den är riktigt aggressiv så den tror jag blir för mycket på långt svärd. Finns även en kedjetyp som ger lite lugnare gång med mjukt rundat hörn på skärtanden om du nu vill testa det långa svärdet.
Jag skulle dock aldrig ens överväga ett 14" svärd på denna såg, du tappar en del av den rappa karaktären och sätter du i hela svärdslängden känns den troligtvis för trött och får dig längta efter en större såg igen....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).